روان درمانی مبتنی بر داستان روشی برای کاهش تروما در پناهجویان

روان درمانی مبتنی بر داستان روشی برای کاهش تروما در پناهجویان

یکی از رویکردهای روان درمانی که به آن روایت درمانی (NET) گفته می شود احتمالا قادر خواهد بود باعث افزایش سلامت روان و حل تروماهایی مثل کابوس, و اختلالاتی از قبیل افسردگی و اضطراب صدها تن از هزاران پناهنده ای شود که به کشورهایی از قبیل آلمان پناه جسته اند.

رویکرد درمانی نت طی ۱۵ سال گذشته به طور موفقیت آمیزی در مناطق جنگی افریقا تا سریلانکا عمل کرده است و موفقیت خوبی را نشان داده است و بیماران پیشرفت های قابل توجهی را در چندین جلسه از خود نشان داده اند.

اصل کلیدی روان درمانی نت عمل ارزشمند داستان گفتن است که در هر فرهنگی وجود دارد.

دکنر نونر از داشنگاه بیفلد آلمان معتقد است که ما هر زمان که در یک تجربه هیجانی قرار می گیریم,تلاش می کنیم تا آن را به صورت داستان تعربف کنیم. این طور است ما چیزهایی را که تجربه کرده ایم برای دیگران قابل فهم و درک می کنیم.

پناهجویان حوادث تراماتیک زیادی را تجربه می کنند. ما با آنها درباره ی تاریخچه زندگیشان صحبت می کنیم و زندگی نامه ای را می سازیم که آنها را قادر می سازد تا تجربیات تراماتیک زندگی خود را در بستری معنا دار قرار دهند و به اهمیت وجودشان در زندگی خود پی ببرند.

در این درمان فرد حادثه دیده همراه با درمانگر بر روی مسیر زندگی خود و حوادث منفی و مثبت آن کار می کنند.
با کمک این روش صدها سرباز کودک, قربانیان خشونت های سیاسی و پناهجویان جنگی توانستند حوادث زندگی خود را پردازش کنند.

برنامه درمانی نت هم اکنون در آلمان توسط متخصصان در حال انجام است. کلینیک روانکاوی دانشگاه بیفیلد در حال بررسی این روش درمانی نه تنها بر روی پناهجویان بلکه بر روی قربانیان کودک آزاری, تجاوز جنسی و سربازان جنگی بازمانده است.

منبع :PSYCECENTRAL

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز

بیشتر بخوانید


telegram2 files