انگ اجتماعی در مورد اختلالات روانی باید از بین برود

انگ اجتماعی در مورد اختلالات روانی باید از بین برود

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به نرخ رو به افزایش اختلالات روانی در جهان، بر ضرورت از میان بردن انگ اجتماعی این گونه اختلالات تأکید کرد.

وی با اشاره به ۷ آوریل (۱۸ فروردین‌ماه)، روز جهانی سلامت ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد ابتلا به اختلالات روانی در سطح جهان، با هدف ترویج گفت‌وگو در مورد افسردگی و حرکت به سوی این مسیر، شعار روز جهانی بهداشت، امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» تعیین و اعلام شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون از هر ۴ نفر در دنیا یک نفر مبتلا به اختلالات روانی است و یا تجربه ابتلا به این اختلالات را دارد. پژوهشی که در سال‌های اخیر در ایران انجام شد، نشان داد که حداقل ۲۵ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله به نوعی اختلالات روانی را تجربه کرده‌اند و افسردگی شایع‌ترین این اختلالات بوده است.

دکتر سلمان زاده در خصوص عوامل شیوع اختلالات روحی و روانی نیز گفت: بیکاری، افزایش مصرف الکل و مواد مخدر، افزایش بیماری‌های غیرواگیر مانند انواع سرطان و بیماری‌های مزمن، فاصله گرفتن افراد خانواده از یکدیگر و جایگزین کردن فعالیت در فضای مجازی با حضور و صرف زمان در کانون خانواده، افزایش خشونت جهانی و اخبار ناگوار از جنگ و خونریزی‌های منطقه از بیشترین عوامل شیوع بالای اختلالات و بیماری‌های روحی و روانی به ویژه افسردگی در جهان امروز است.

وی با تأکید بر قابل پیشگیری و قابل درمان بودن اختلالات روانی خاطرنشان کرد: اختلالات روانی شامل اضطراب و افسردگی‌های بسیار خفیف نیز می‌شود. سازمان جهانی بهداشت با شعاری که امسال اعلام کرده، سعی دارد تا افراد مبتلا به بیماری‌ها و اختلالات روحی و روانی را به گفت‌وگو با خانواده، دوستان و اطرافیان این افراد در رابطه با افسردگی دعوت کند تا از یک سو روند درمان آن‌ها تسریع شود و از سوی دیگر انگ اجتماعی این گونه  اختلالات و بیماری‌ها از بین برود.

 

 

بیشتر بخوانید:

نگاه به بیماران اعصاب و روان باید تغییر پیدا کند
جای خالی کلیدواژه “بیماری روانی” در فرهنگ عمومی
پشت درهای اسکیزوفرنی، بیماران اسکیزوفرن را دریابیم!


telegram2 files