نگاه به بیماران اعصاب و روان باید تغییر پیدا کند

نگاه به بیماران اعصاب و روان باید تغییر پیدا کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از وبدا، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی جدید در کشور در اهواز، گفت: در ایران حدود ۱۵ درصد از مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان، دارای اختلالات اضطرابی هستند و اگر کم خوابی، بی خوابی و اختلالات خلق و خوی را به آن اضافه کنیم، حدود ۲۳ درصد از مردم ایران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند که قابل توجه است و دولت ها تاکنون کمتر به آن توجه داشته اند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در دنیا ۴۵۰ میلیون نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان هستند و این آمار رو به افزایش است که ۱۰ درصد از آنها دارای افسردگی هستند و میزان افسردگی در کشور حدود ۱۲ درصد است که بخشی از آن، عمیق است.

وی تاکید کرد: بیماران اعصاب و روان در سایر کشورها هم مظلوم هستند و کمتر مورد توجه بوده اند. در ایران حتی تا ۵۰ سال پیش، دارالمجانین یا تیمارستان وجود داشت اما به دلیل عدم آشنایی مردم با این بیماری، به بیماران اعصاب و روان انگ‌هایی زده می‌شود یا در اروپا، آنها را افرادی جن زده می‌دانستند و آنها را می‌سوزاندند و تصور می کردند که آنها تحت تاثیر ارواح اهریمنی قرار دارند.

به گفته هاشمی، در ایران به دلایلی مانند زندگی نوین و ماشینی، مشکلات خانوادگی، ازدواج‌های منجر به طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری، جنگ تحمیلی و جان باختن سالانه ۱۸ هزار نفر و معلولیت و مصدومیت حدود ۲۰۰ هزار نفر در سوانح و حوادث جاده‌ای و ترافیکی، شاهد بروز بیماری‌های اعصاب و روان بوده‌ایم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: حمایت‌های محدودی از سوی خانواده‌ها و دستگاه‌های مسئول مانند وزارت بهداشت و رفاه از بیماران اعصاب و روان صورت می‌گیرد، اما امروز بسیار خوشحال‌تر می‌شدم که بجای افتتاح ۱۰۰۰ تخت جدید روانپزشکی، می‌توانستیم ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی تعطیل کنیم و مردم کمتر به آن مبتلا شوند.

وی خاطر نشان کرد: در محیط خانه در شهر و روستا برخی از رفتارها با وجود آموزه‌های دینی و اخلاق اسلامی، مناسب نیست و نگاه‌های آلوده، رواج دروغ، تهمت، بدگمانی و بدبینی در کشور می‌تواند از عوامل بروز بیماری‌های اعصاب و روان باشد.

وزیر بهداشت افزود: توجه بیش از پیش به مادیات، برتری و قدرت طلبی که از صفات مذموم انسان است، می‌تواند بیماری‌های اعصاب و روان را در کشور گسترش دهد. بنابراین باید جامعه به صورت مداوم، خودش را پالایش کند
.
هاشمی ضمن تاکید بر نقش رفتار مسئولان در بروز بیماری های اعصاب و روان، گفت: آمارهای مربوط به اختلالات اعصاب و روان، فقط منحصر به مردم نیست و در مسئولان هم ممکن است این اتفاق رخ دهد و خیلی بد است که مسئولی در موقعیتی اثرگذار باشد و مشکلات و اشکالات خود را نبیند.

وی با بیان این که نگاه به بیماران اعصاب و روان باید تغییر پیدا کند، افزود: امروزه در کنار افراد مشهور در دنیا، روان شناس و روان پزشک وجود دارد و برخلاف گذشته، این موضوع عیب نیست بلکه یک هنر است.

هاشمی، اعتراف بیمار به داشتن بیماری اعصاب و روان را مهم و موجب پیگیری برای درمان بیماری عنوان کرد و با اشاره به بیماری دوقطبی به عنوان یکی از بیماری‌های اعصاب و روان گفت: متاسفانه به این بیماری توجه نمی‌کنیم .

وزیر بهداشت نقش خانواده‌ها در پذیرش بیماری فرزندان‌شان را بسیار حائز اهمیت دانست و با اشاره به نقش رسانه‌ها و صداو سیما در آگاهی بخشی مردم در زمینه بیماران اعصاب و روان گفت: بیش از ۲۰ درصد جامعه مبتلا به نوعی از بیماری‌های اعصاب و روان هستند و با اطلاع از آن می‌توان در جهت کمک به این بیماران اقدام کرد.

وزیر بهداشت با بیان این که حدود ۴۰ هزار تخت روانپزشکی بیمارستانی در کشور نیاز داریم، افزود: در حال حاضر کل تخت‌های موجود حدود ۸ هزار تخت است و قدمت بعضی از این تخت‌ها مربوط به ۱۰۰ سال گذشته است.

هاشمی افزود: بیمارستان رازی امین آباد که بالغ بر ۱۰۰۰ تخت از ۸۰۰۰ تخت موجود را تشکیل می‌دهد، صد سال پیش به عنوان دارالمجانین ساخته شده است و تاکنون نیز در حال ارائه خدمت می‌باشد.

وزیر بهداشت از افزوده شدن ۱۰۰۰تخت جدید روانپزشکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: افزوده شدن این تخت‌ها در واقع به معنای تحت فشار بودن خانواده ها در این زمینه بوده و از طرفی دستگاه های حمایتی اعم از سازمان بهزیستی و دیگر سازمانها توان حمایت از بیماران اعصاب و روان را ندارند و در برخی از مواقع نیز حضوری برای حمایت ندارند.

هاشمی در ادامه بر ضرورت حمایت بیمه ها از بیماران اعصاب و روان تاکید کرد و گفت: بیمه ها حدود ۵۶ روز در سال، این بیماران را می پذیرند و مابقی مدت بیماری برای این بیماران همچنان پرهزینه است.

وزیر بهداشت با توجه به نقش بسزای پیشگیری نسبت به درمان خاطرنشان کرد: اول از همه باید پیشگیری کنیم و اجازه ندهیم، این بیماری ها بیشتر شود و خانواده ها نقش مهمی در این زمینه دارند.

هاشمی از تغییر سبک زندگی مردم، سرد شدن روابط خانوادگی و افزایش سن ازدواج در زندگی امروز به عنوان عوامل تشدید کننده بحران های روانی جامعه یاد کرد و گفت: بخشی از این کار و اصلاح این موضوع به عهده مردم و خانواده‌هاست که باید مراقبت کنند، اما در عین حال مسئولین نیز باید شرایطی را فراهم آورند که کشور در آرامش باشد و طبیعی است که هر چقدر تنازع به خصوص در تربیون های عمومی وجود داشته باشد و به شکلی در جامعه احساس ناامنی پمپاژ کند، جامعه بیشتر دچار التهاب خواهد شد.

هاشمی نقش رسانه‌ها در این موضوع را بسیار پررنگ توصیف کرد و گفت: نباید التهاب آفرینی کنیم و باید بکوشیم در جهت آرامش مردم تلاش کنیم و اضطراب ایجاد نکنیم. گاهی یک شایعه در مورد یک بیماری یا یک غذا، می تواند یک کشور را دچار مشکل جدی کند و اعصاب و روح و روان مردم را به بازی گیرد.

هاشمی با تشکر از فعالان عرصه بیماری های اعصاب و روان گفت: این عزیزان هم مانند بیماران حوزه اعصاب و روان مظلومند و و تلاش های فراوانی برای بهبود وضعیت و کمک بیشتر به این بیماران انجام داده اند.

وزیر بهداشت با اشاره به بازنگری کتاب تعرفه سلامت، تغییر تعرفه‌های روانپزشکی و احیای دوباره این رشته در کشور گفت: در حال حاضر ما توانسته ایم برای پیشگیری، مراقب سلامت روان را به ازای هر ۲۵هزار نفر در کشور مستقر کنیم و مطمئنم این تدابیر در سال های آینده کاربردهای فراوانی خواهد داشت.

هاشمی تاکید کرد: باید از خود و جامعه در برابر بیماری های اعصاب و روان مراقبت کنیم، زیرا این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان جدی است و در آینده شایع ترین بیماری که بشر از آن رنج خواهد برد، همین بیماری هاست، پس باید راه پیشگیری و درمان آن را بدانیم تا بتوانیم از این بیماران که بی آنکه گناهی داشته باشند درگیر این بیماری ها هستند، مراقبت کنیم.

وزیر بهداشت بر نقش خیرین حوزه‌ سلامت در کمک به این بیماران تاکید کرد و افزود: حوزه بیماری های اعصاب و روان حوزه ای نیست که تنها با اقدامات دولت به سامان برسد. بنابر این خیرین می توانند در این حوزه نقش پررنگی در کمک به این افراد و توجه به آنها داشته باشند.

وی نقش مردم و خانواده ها در پیشگیری و درمان بیماری های اعصاب و روان را بسیار پررنگ‌تر از گسترش تخت روانپزشکی، دارو و پزشک دانست و گفت: بیماران اعصاب و روان نیاز به حمایت و مراقبت یعنی روان درمانی دارند.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که نشاط اجتماعی تنها از طریق ظواهر مدرن ایجاد نمی‌شود، افزود: روابط دوستانه و صمیمانه در کانون خانواده و نهایت در خانواده بزرگ جمهوری اسلامی ایران می تواند منجر به نشاط اجتماعی و در نهایت کاهش بیماری های اعصاب و روان شود.

هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نه تنها افزایش بیماران اعصاب و روان نداشته باشیم، بلکه شاهد کاهش ابتلا به این بیماری ها در جامعه باشیم.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files