مروری بر وضعیت ازدواج در سالی که گذشت

مروری بر وضعیت ازدواج در سالی که گذشت

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهرخانه، با وجود افزایش تعداد جوانان در سنین ازدواج که امسال رقمی حدود ۱۱٫۵ میلیون نفر را شامل می‌شود، میزان واقعه ازدواج در کشور نسبت به سال گذشته ۳٫۵ درصد و نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۸ درصد کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهند که نرخ ازدواج به تناسب جمعیت کشور افزایش پیدا نکرده است که به اعتقاد کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند سرمنشأ بسیاری از آسیب‌ها و نگرانی‌ها در جامعه شود.

براساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور در یازده ماهه سال جاری، ۶۶۰ هزار و ۸۰۳ واقعه ازدواج در کشور ثبت شده است که اگر این تعداد را با آمار سال گذشته یعنی ۶۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد ازدواج مقایسه کنیم، اعداد و ارقام به ما می‌گویند که میزان ازدواج در سال ۹۵ نسبت به سال قبل روند کاهشی داشته است. البته آمار سال ۹۵ بدون احتساب میزان ازدواج های ثبت‌شده در ماه اسفند است.در جدول پیش‌رو شیب نزولی آمارهای ازدواج قابل ردیابی است و نشان می‌دهد که آمار ازدواج از سال ۹۰ تا ۹۳ به طور متوسط رشد منفی ۶٫۵ درصدی را داشته است که این آمار در سال ۹۴ با کاهش حدود ۴۰ هزار موردی نسبت به سال قبل، به ۶۸۵ هزار و ۳۵۷ واقعه ازدواج رسید و در سال ۹۵ نیز این روند کاهشی ادامه داشته است.

سال ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۱۳۹۵
تعداد ازدواج ۸۷۴,۷۹۲ ۷۹۱,۶۵۶ ۷۷۴,۵۱۳ ۷۲۴,۳۲۴ ۶۸۵,۳۵۷ ۶۶۰,۸۰۳
بیشترین آمار ازدواج بین مردان ۲۰ تا ۲۴ سال و زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله
در جدول توزیع سنی زوجین در زمان ازدواج در سال ۹۵، بیشترین ترکیب ثبت‌شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله با زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله بوده که تعداد آن برابر با ۷۶ هزار و ۲۴۳ واقعه است.

دومین رده فراوانی ترکیب سنی، مربوط به ازدواج پسران ۲۵ تا ۲۹ ساله با دختران ۲۰ تا ۲۴ ساله است که در سال ۹۵ در این ترکیب سنی ۷۲ هزار و ۴۱۹ مورد ازدواج به ثبت رسیده است. ترکیب سنی بعدی که بیشترین فراوانی را بین ازدواج‌های سال ۹۵ دارد، مربوط به ازدواج پسران ۲۰ تا ۲۴ ساله با دختران ۲۰ تا ۲۴ ساله می‌شود که در این رده سنی، ۵۲ هزار و ۲۶۷ مورد ازدواج به ثبت رسیده است. فراوانی ازدواج پسران ۲۵ تا ۲۹ ساله با دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز ۵۱ هزار و ۹۰۶ مورد در سال ۹۵ بوده است و فراوانی ازدواج مردان ۲۰ تا ۲۴ سال و زنان کمتر از ۱۵ سال نیز ۱۶ هزار ۹۲۸ مورد به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که بیشترین آمار ازدواج در مردان متعلق به رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است که دارای فراوانی ۱۹۵ هزار و ۷۶۵ هزار است و بیشترین میزان ازدواج در زنان متعلق به رده سنی ۲۰ تا ۲۴ سال است که شامل ۱۵۳ هزار و ۹۲۳ مورد ازدواج می‌شود.

آمار پایین ازدواج‌ در زنان ۵۰ سال به بالا نسبت به مردان
در روند بررسی میزان ازدواج‌های صورت‌گرفته در سال جاری بر اساس فراوانی سنی متوجه می‌شویم که علی‌رغم آن‌که ازدواج مردان پنجاه سال به بالا با آهنگ کاهشی کمتری مواجه است اما این وضعیت در زنان رده سنی مشابه تفاوت فاحش دارد، به‌طوری‌که این روند کاهشی در سنین بعد از ۴۵ سال سرعت می‌گیرد و از ۴۴۷۵ ازدواج در سنین ۴۵ تا ۴۹ سال، به تنها ۹۹ ازدواج در رده سنی ۷۵ به بالا می‌رسد و این در حالی است که آمار ازدواج در مردان ۷۵ سال به بالا ۲ هزار ۴۹۵ است.

نکته مهم در این آمارها آن است که فراوانی ازدواج مردانی که بالای ۵۰ سال سن دارند با زنان جوان‌تر از خود بیشتر است. به‌طوری‌که از ۳ هزار و ۵۴۶ مورد ازدواجی که در مردان دارای سنین ۵۵ تا ۵۹ سال به ثبت رسیده، ۹۳۶ مورد آن با زنان رده سنی ۴۰ تا ۴۴ بوده است که این وضعیت با بالاتر رفتن رده سنی مردان شدیدتر می‌شود، تا جایی‌که بیشترین آمار ازدواج مردان ۷۵ سال به بالا با زنان ۴۵ تا ۴۹ سال است و از ۲ هزار و ۴۹۵ مورد ازدواج مردان ۷۵ سال به بالا تنها ۱۰۷ مورد آن مربوط به ازدواج با زنان همسن خود است که این روند نشان‌دهنده آن است که مردان دارای رده سنی بالاتر، بیشتر تمایل به ازدواج با زنان جوان‌تر از خود دارند و اختلافات سنی زوجین در سنین بالاتر محسوس‌تر خواهد بود.

روند کاهشی ازدواج مردان با زنان بزرگتر از خود در ۹ ماهه نخست سال۹۵
مطابق با آمارهای ارائه‌شده در ۹ ماهه نخست سال جاری، ۱۲ هزار و ۹۴۲ مورد ازدواج مردان ۲۰ تا ۲۴ با زنان بزرگ‌تر از خود گزارش شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که با توجه به عدم دسترسی به آمارهای ماهیانه سال ۹۴، قطعیت این میزان کاهش مشخص نیست و ممکن است با تغییراتی همراه باشد. با احتساب این شرایط می‌توان گفت که به طور تقریبی، این روند کاهشی در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز تکرار می‌شود و با وجود آن‌که ۱۵ هزار و ۵۲۲ مورد ازدواج با زنان دارای سنین بالای ۳۰ سال در سال گذشته گزارش شده است اما در سال جاری این رقم به ۱۲ هزار و ۷۲۵ مورد رسیده است که تقریباً ۲۱ درصد کاهش یافته است.

ازدواج‌های ثبت‌شده در ۹ ماهه سال ۹۵ بر اساس اختلاف سنی زوجین
یکی از شاخص‌هایی که ثبت احوال در آمار ازدواج به آن اشاره می‌کند، ازدواج‌های ثبت‌شده برحسب اختلاف سن زوج و زوجه است. در سال ۹۵ بیشترین ازدواج‌های ثبت‌شده مربوط به ازدواج‌هایی بود که زن و شوهر هم‌سن بودند که در نمودار زیر به طور واضح مشهود است.

در این ترکیب سنی، ۱۲٫۰۴ درصد از ازدواج‌ها و به عبارت دیگر ۶۴ هزار و ۶۸۷ مورد ازدواج، در میان زوج‌هایی اتفاق افتاد که با یکدیگر اختلاف سنی نداشتند. رتبه بعدی ازدواج‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که در آنها مرد سه سال از زن بزرگ‌تر است. ۸٫۴۵ درصد یعنی ۴۵ هزار و ۴۲۴ مورد از ازدواج‌های سال ۹۵ در این رده سنی بودند. در ۸٫۴۳ درصد از ازدواج‌ها یعنی ۴۵ هزار و ۳۱۹ مورد نیز مرد چهار سال از زن بزرگ‌تر بود. همچنین در ۰٫۸۵ درصد یعنی ۴ هزار و ۵۴۵ مورد ازدواج‌ها مرد بیش از ۲۳ سال از همسر خود بزرگ‌تر بوده است.

در ازدواج‌هایی که در آن مردان از لحاظ سنی کوچک‌تر از زنان بوده‌اند، بیشترین آمار مربوط به مردانی است که دارای یکسال اختلاف سنی بوده‌اند که حدود ۳٫۲۷ درصد یا به عبارتی ۱۷ هزار و ۵۴۷ مورد را شامل می‌شود و ۳۵ مورد نیز مربوط به ازدواج‌هایی بوده است که مردان ۲۲ سال کوچک‌تر از زنان بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files