مشاوره پیش از ازدواج مسئله ای که همچنان نادیده گرفته می شود

مشاوره پیش از ازدواج مسئله ای که همچنان نادیده گرفته می شود

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، مشاوره پیش از ازدواج راهی برای هموار کردن خوشبختی زوجین است که امروزه آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

گستردگی جامعه امروزی باعث شده است که افراد نیاز به استفاده از تجربیات و نظریات افراد پخته و صاحب نظر جامعه داشته باشند تا بتوانند نتیجه کارهایشان را با جوهر موفقیت امضا نمایند.

ازدواج یکی از مواردی است که موفقیت آن نیازمند مشورت و استفاده از تجربیات افراد صاحب‌نظر و پخته است.

در گذشته‌های دور ازدواج‌ها با صلاح و مشورت ریش‌سفیدان هر خانواده انجام می‌شد که امروزه با توجه به پیچیدگی‌های زندگی و فاصله گرفتن افراد از یکدیگر، مشاور جای ریش‌سفیدان را گرفته و چراغ راه جوانان برای ازدواج شده است.

چراغ راهی که می‌تواند راه را از بیراهه نشان دهد و زندگی را بر کام زوجین بچرخاند و یا با راهنمایی دادن اشتباه طلاق را نشانه بگیرد و البته انتخاب مشاور دلسوز و عاقل آسان نیست.

 

مشاوره سدی در برابر طلاق است

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خصوص نقش مشاوره در کاهش طلاق می گوید: مشاوره موجب بینش و بصیرت و آگاهی در ذهن افراد می‌شود و هزار راه نرفته‌ای را که تاکنون به دنبال آن نبوده‌اند به افراد آموزش می‌دهد.

استفاده از مشاورانی با دانش و تجربه کافی که قادر به تحلیل موشکافه مسائل زوجین بوده و همچنین توانایی برقراری ارتباط گرم و حرفه‌ای با مراجع داشته باشند، نقش موثری در پیشگیری از طلاق دارد.

پیش از ورود زوجین به مشاوره روان‌شناختی، ورود زوجین به مشاوره‌های حقوقی باعث تشدید اختلافات زوجین و عدم اثربخشی مشاوره‌های روانشناختی می‌شود.

با گسترش زندگی صنعتی و استقلال بیشتر افراد در جوامع مدرن امروز، جابه جایی نقش‌های زن و مرد یکی از عوامل اساسی ایجاد تعارضات و ناسازگاری‌ها و به دنبال آن فروپاشیدن بنای زندگی زن و مرد می‌شود.

 

مشاوره باید در اولین جرقه‌های اختلاف انجام شود

یک کارشناس حقوقی در این خصوص می گوید: تاثیرگذاری مشاوره مستلزم پذیرش تاثیرگذاری مشاوره توسط زوجین است.

در حال‌حاضر باور تاثیرگذاری مشاوره در بهبود زندگی زناشویی در حد پایینی است، در حالی که بیش از ۵۰ رصد سازش‌ها توسط مشاوره محقق می‌شود.

در صورتی که زوجین به ضرورت مشاوره پی‌ببرند توصیه‌های مشاور را به راحتی در زندگی خود اجرا و زندگی مستحکم و شیرینی خواهند داشت.

البته رعایت اصول و قوانین مشاوره از دیگر موارد مورد توجه برای مشاوران است.

متاسفانه بیشتر طلاق‌های زوجین توافقی است، در اینگونه مواقع زوجین به مشاوره مراجعه نمی‌کنند و تمام تلاش خود را برای طلاق به کار می‌گیرند. زوجین نباید زمانی که راهی دادگاه شدند به مشاور مراجعه کنند؛ چراکه در این برهه از زمان تاثیرگذاری مشاوره بسیار سخت است.

 

ارائه مشاوره مناسب نیازمند توجه به عقاید جامعه است

یک کارشناس مذهبی نیز معتقد است: مشاوره به معنی کمک گرفتن در کار از صاحب‌نظران است و باید توجه داشت افرادی به‌خاطر غرور و صاحب رأی دانستن خویش توجه به این مقوله ندارند لذا دچار انحرافات و اشتباهاتی می‌شوند.

طبق سخن امام صادق(ع) در مشاوره باید با افرادی عاقل، آگاه به احکام و آداب و رسوم دینی، خیرخواه و دارای عمل اخلاص مشورت کرد.

در مسئله ازدواج و مسائل مربوط به قبل و بعد آن بسیاری از مشاورین امروزه تسلط بر احکام و مبانی دینی ندارند و یا بهره‌ای از آن نمی‌برند و عمدتا سبک و سیاق مشاوره غربی را در نظر می گیرند و بدون توجه به عقاید جامعه مشاوره ارائه می‌دهند.

مشاوره‌های ضد مبانی دینی باعث می‌شود مراجعه‌کنندگان برای مشاوره به مشاورین مختلفی مراجعه و دچار سردرگمی می‌شوند و قدرت تصمیم‌گیری از بین می‌رود و در نتیجه اشتباه تصمیم می‌گیرند.

گاهی اوقات افرادی که هیچگونه تخصص و تجربه‌ای در امر مشاوره ندارند، مشاوره ارائه می‌دهند که باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی افراد می‌شود.

بسیاری از هم پاشیدگی‌ زندگی‌ها (طلاق) به دلیل تصمیمات اشتباه، عجله و یا مشورت‌های نادرست است، اگر از مشاورین تحصیل کرده با معیارهایی که در روایت امام صادق(ع) ذکر شده استفاده شود قطعاً با این نابسامانی موجود مواجه نخواهیم بود.

مشاوره قبل از ازدواج به عنوان مهم‌ترین نکته‌ای است که به افراد کمک می‌کند واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی بپرهیزند چراکه پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیار های عقلانی استوار است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 


telegram2 files