چرا افراد به اعتیاد روی می آورند؟

چرا افراد به اعتیاد روی می آورند؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، خیلی از افراد به دلیل اطلاعات اشتباه اطرافیان و باورهای غلطی که در مورد مصرف مواد مخدر دارند به سمت این مواد می‌روند.

شاید زمانی که با یک فرد مبتلا به اعتیاد روبه رو می شویم این صحبت‌ها را از او بشنویم “فکر نمی‌کردم روزی معتاد شوم میخواستم فقط یک بار این کار را تجربه کنم”. عده‌ای نیز با باوری اشتباه استفاده از برخی مواد مخدر را برای برخی از بیماری ها همچون فشار خون، دیابت و درد دندان تجویز می‌کنند و نمی دانند همین باورهای ناکارآمد و غلط یکی از عوامل اصلی سوق دهنده افراد به سمت مواد مخدر است.

مطالعات نشان می‌دهد باورهای غلط و نادرست در رابطه با استفاده از مواد مخدر به میزان بیشتری در معتادان نسبت افراد عادی وجود دارد اما هیچ یک از این پژوهش ها مشخص نمی‌کند چه نوع خطاهای فکری و شناختی در این افراد وجود دارد.

اگر از یک روانشناس یا معتاد در مورد استفاده از مواد مخدر سوال شود، هر دو استفاده از آن را غلط اعلام می‌کنند اما سطح دانش یک روانشناس در خصوص ضررهای مواد مخدر از زمین تا آسمان با یک فرد معتاد متفاوت خواهد بود.

دانش و آگاهی فرد معتاد در خصوص مواد سطحی است و اطلاعاتی که دارد قطعا غلط و برای فرار از واقعیت است.

یک روانشناس باورهای های غلط را از عامل های مهم گرایش افراد به اعتیاد می داند و می گوید که متاسفانه این تصور با شواهد عینی و علمی مطابقت ندارد.

یکی از عوامل اصلی گرایش به اعتیاد، باورهای غلط و ناکارآمد است که این افکار با واقعیت و شواهد عینی و علمی مطابقت ندارند.

استفاده از مواد مخدر باعث ایجاد رفتارها و هیجانات منفی در افراد می‌شود، پژوهش ها نشان می دهد اکثر افراد معتاد حداقل با یک باور نادرست و غیر منطقی به سمت اعتیاد کشیده شده‌اند.

اگر در رابطه با این موضوع مثال اینکه مصرف تفریحی باعث اعتیاد نمی شود را در نظر بگیریم متوجه می شویم اکثر افراد معتاد با نیت تفریحی شروع به این کار کرده اند، فردی که یکباره معتاد شود وجود ندارد و فرایند اعتیاد یک پروسه تدریجی است. باور غلط دیگری که به خصوص در بین نوجوانان وجود و باعث اعتیاد آن ها می شود ترس از نه گفتن زمانی که به آنها سیگار تعارف می‌شود است.

نوجوان باید مصرف مواد مخدر را کاری زشت و ناپسند و جاهلانه تلقی کند که متاسفانه این کار را انجام نمی‌دهند.

نوجوانان اگر بتوانند در مورد تعارفات غلط نه بگوید کار جرات مندانه‌ای انجام و خود را از انداختن در یک مخمصه خطرناک رها خواهند کرد.

برخی انتخاب های غلط می‌تواند آخرین انتخاب در نظر گرفته شود، یکی از افکار غلط دیگر که باعث عادی سازی اعتیاد در افراد می شود استفاده از عبارت ” همه مردم مصرف می کنند، پس مصرف مواد مشکل و ایرادی ندارد” است.

اینگونه افراد همیشه دنبال کسی مثل خود می روند که احساس گناه را در آنها به حداقل برساند. اگر آمار را دست بالا در نظر بگیریم نهایتا به ۵ درصد می رسد و  این گروه اقلیت محسوب می شوند.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files