۲۰ درصد کودکان ایرانی به اختلالات رفتاری مبتلا هستند

۲۰ درصد کودکان ایرانی به اختلالات رفتاری مبتلا هستند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: اختلالات رفتاری یکی از بیماری های شایع در بین کودکان است و  ۱۵ تا ۲۰ درصد کودکان ایرانی دارای این نوع اختلالات هستند.

وی ادامه داد: اضطراب، افسردگی، کم تمرکزی، بیش فعالی و اوتیسم از جمله اختلالات رفتاری است که برخی از کودکان به آن مبتلا هستند.

علائم بالینی کودکان دارای اختلالات رفتاری برحسب نوع بیماری متفاوت است به طور مثال شیطنت های بیش از حد و بی دقتی از علائم بالینی بیش فعالی است.
اختلالات رفتاری در همه کشورها وجود دارد اما کشورهای پیشرفته در تلاش هستند تا به موقع افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام کنند.

این استاد دانشگاه سن بروز علائم بالینی این اختلال در کودکان را ۲ تا ۳ سالگی اعلام و افزود: معمولا در ایران این کودکان در مهد یا مدرسه شناسایی می شوند و تازه به فکر درمان آنان می افتیم که این زمان دیر است و باید این افراد را زودتر شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام کرد.

کودکان مبتلا به بیماری های مزمن تا ۴ برابر به اختلال رفتاری دچار می شوند
کودکانی که مبتلا به بیماری های مزمن از جمله مشکلات قلبی و عصبی هستند، سه تا چهار برابر سایر کودکان به اختلال رفتاری مانند اضطراب و افسردگی دچار می شوند. این افراد سه تا چهار برابر سایر کودکان هم دچار اختلال خواب می شوند.

افراد مبتلا به اختلالات رفتاری ممکن است داروی خود را به موقع مصرف نکند و بد اخلاقی نیز داشته باشند که این موضوع بر روند بهبودی آنان تاثیر منفی می گذارد و ممکن است بیماری این افراد تشدید شود.

پزشکان می بایست در هنگام درمان بیماری های مزمن جسمی از جمله دیابت و سرطان ها، به روحیه و روان کودک هم توجه کافی داشته باشند تا در طول مدت درمان بیماری جسمی دچار مشکلات رفتاری و روانی نشوند. استرس های ناشی از محیط بیمارستان، تزریقات، جراحی ها و درد ناشی بیماری، منشا اضطراب های طولانی در کودکان خواهند شد.

گاهی اوقات شیطنت های کودکان را به حساب بچگی آنان می گذاریم اما این موضوع می تواند ریشه در اختلالات رفتاری آنها داشته باشد و در صورتی که شیطتنت های کودکان از حد معمول بیشتر شد باید به روان پزشک مراجعه کرد.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files