چرا کودکان دروغ می گویند؟

چرا کودکان دروغ می گویند؟
به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دلایلی که کودکان به دروغگویی روی می‌آورند، ترس ناشی از تنبیه والدین است. به عنوان مثال کودک ممکن است یکی از وسایل خود را در مدرسه گم کند، اما سعی می‌کند با پنهان کاری از تنبیه پدر و مادر فرار کند. زمانی که کودک روابط توام با مخفی کاری بین والدین را در فضای خانه تجربه کند، این الگوی رفتاری را می‌آموزد.
انتظار و توقع بیش از حد از کودکان و مقایسه آنان با دوستان و هم سن و سال‌هایشان در زمینه‌های گوناگون نیز از دیگر عوامل دروغگویی کودکان است. کودک با دروغگویی بر احساس حقارت خود به طور موقت غلبه می‌کند و به گمان خود از این طریق والدینش را از خود راضی نگه می‌دارد.
در بزرگسالان اما ممکن است افراد برای رهایی از عواقب منفی صداقت اقدام به دروغگویی کنند، زیرا برحسب شرایط یاد گرفته‌اند که اگر فردی در امری صادق باشد ممکن است برای او عواقب منفی به وجود آورد.
برای پیشگیری و درمان دروغگویی، پدر و مادر می بایست واقعیت‌ها را پذیرفته و برای شنیدن موارد تلخ و شیرین از طرف فرزند خود آماده باشند چرا که آنها می‌توانند با رفتار خود به کودک بیاموزند که گفتن واقعیت‌ها به هر صورتی که باشد امری مقبول است همچنین موجبات تنبیه و آزار کودک را فراهم نخواهد آورد.
بیشتر بخوانید:


telegram2 files