اهمیت سواد رسانه‌ای در دنیای مدرن

اهمیت سواد رسانه‌ای در دنیای مدرن

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیر دبیری مهر پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه رسانه، با اشاره به گستردگی رسانه‌های موجود و لزوم توجه به اخلاق و سواد رسانه‌ای، اظهار داشت: هر وسیله‌ای که حاوی پیام باشد رسانه تلقی می‌شود. اگر رسانه را مانند محیط بدانیم، رفتار و گفتارهای مختلفی در آن مشاهده می‌شوند. مجموعه تمام رسانه‌های موجود اندیشه‌هایی را به مخاطبان خود منتقل می‌کنند. اگر این انتقال در چهارچوب درست قرار بگیرد و از یک نظام ارزشی تبعیت کند طبیعتا با مفهومی به نام اخلاق رسانه‌ای مواجه خواهیم بود.

 

 

مفهوم جدیدی به نام سواد رسانه‌ای

وی ادامه داد: مفهوم سواد رسانه‌ای متعلق به ۳۰ سال اخیر است، یعنی زمانی که با تولیدات انبوه رسانه‌ای مواجه شدیم. زمانی که چیزی با نام بمباران اطلاعاتی نداشتیم. امروز که ما در هجمه‌ای از اطلاعات و رسانه‌ها قرار گرفته ایم، در این شرایط باید انتخاب داشته باشیم و برخی از آنها را برگزینیم که این انتخاب‌ها نیازمند سواد رسانه‌ای هستند در غیر این صورت دچار نوعی سردرگمی بین راست و دروغ و خوب و بد خواهیم شد و در نتیجه رسانه به یک ابزار مخل آسایش تبدیل می‌شود. طبق برخی آمارهای موجود تعدادی از شهروندان ما روزی هشت ساعت از تلفن همراه استفاده می‌کنند که این امر نشانگر فقدان سواد رسانه‌ای در آنهاست.

 

تماشای ۴ ساعته تلویزیون

دبیری مهر افزود: آمار دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه مردم کشور ما روزانه چهار ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند که مدت زمان زیادی است، اگر شما چنین مواجهه منفعلی با رسانه داشته باشید و نتوانید آن را قضاوت محتوا کنید، دچار آفتی هستید که نشان از فقدان سواد رسانه‌ای دارد. وقتی در محیط دانشگاهی از سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنیم، این مفهوم معطوف به مخاطب می‌شود. از سویی دیگر رسانه نیز می بایست به عنوان تولید کننده اطلاعات، سواد داشته باشد.

 

ایجاد تناسب در استفاده‌ از رسانه‌ها

دبیری مهر خاطرنشان کرد: مخاطب همانند مشتری است که وارد فروشگاه بزرگی شده و برای فراهم کردن مایحتاج خود سبدی را برداشته و در راهروهای مختلف وسایل مورد نیاز خود را برمی‌دارد، خرید فقط یک نوع کالا به مثابه کسی است که نه تنها از یک نوع رسانه استفاده می‌کند بلکه از یک نوع تفکر بهره می‌برد، یکی از شرایط داشتن سواد رسانه‌ای استفاده از اطلاعات و دانش رسانه‌ای متناسب با نیازهای عینی زندگی است، البته بین رسانه‌ها نیز باید تناسب برقرار باشد. به بیان دیگر ما باید رادیو گوش کنیم، تلویزیون ببینیم، کتاب و روزنامه بخوانیم و … چرا که هیچ یک جای دیگری را پر نمی‌کند، بنابراین متناسب با شناخت روانشناسی از خود و نیازها و شغلمان، رسانه مدنظر را انتخاب کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

شایعه پیامد فقدان سواد رسانه ای
افزایش سواد رسانه ای نوجوانان در استفاده از فضای مجازی
وقتی تلویزیون الگوی کودک می شود، مروری بر تاثیرات برنامه های تلویزیونی بر کودکان
استفاده بیش از ۲ شبکه اجتماعی احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد


telegram2 files