واگذاری روانشناسی بالینی به ضرر وزارت بهداشت خواهد بود

واگذاری روانشناسی بالینی به ضرر وزارت بهداشت خواهد بود

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، به باور دکتر علیرضا مرادی عضو پژوهشکده علوم شناختی کشور، اگرچه روانشناس و روانپزشک باید در نظام سلامت در کنار هم کار کنند، اما اینکه یک‌باره تصمیم گرفته شود تا روانشناسی از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود، عجولانه و مشکل‌ساز است.

وی در ادامه می گوید: تصور ما بر این است که انتقال رشته روانشناسی از وزارت علوم به وزارت بهداشت امری غیر کارشناسانه است و برای وزارت بهداشت تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

دکتر مرادی ادامه می دهد: علاوه بر اینکه وزارت بهداشت از نیرو و امکانات لازم برای مدیریت چنین تصمیمی برخوردار نیست این را نیز باید عنوان کرد که حوزه سلامت فقط به مسائل پزشکی و روانشناختی محدود نمی‌شود و دارای جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و معنوی نیز هست که آنها را نیز باید در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: روانپزشکان در وزارت بهداشت به دنبال این هستند که تربیت روانشناسان را خود به عهده گیرند و این مساله‌ای است که اعتراضات اخیر دانشگاهیان را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد:  بهترین راه حل برای این مساله، تصمیم منطقی و کارشناسی شده وزارت علوم و وزارت بهداشت و انتخاب روشی است که علاوه بر داشتن مزایای دو وزارت‌خانه، جنبه‌های منفی را نیز به حداقل برساند.

مرادی با اشره به اینکه موضوع فقط به دانشگاه‌های وزارت علوم ختم نمی‌شود، گفت: دانشگاه آزاد را نیز باید در نظر گرفت، این موضوع تعداد زیادی از دانشگاهیان را درگیر می‌کند؛ به همین دلیل باید کمیته مشترکی از دو وزارت‌خانه تشکیل و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

این استاد روانشناسی یکی از راه‌هایی که می‌تواند این موضوع را به خوبی پیش ببرد طرح تربیت مشترک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عنوان کرد و گفت: مثلا دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار دانشگاه تهران و یا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کنار دانشگاه اصفهان و … کار را پیش ببرند.

وی اضافه کرد: با این کار هم کیفیت آموزش‌ها بالاتر می‌رود و هم برنامه دقیق‌تری اجرا می‌شود؛ اما اگر چنین اقداماتی در دستور کار قرار نگیرد، مسائل ادامه خواهد داشت.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  تجربه جهانی از تعامل روانشناسی و روانپزشکی در کنار هم اما با حوزه‌های مستقل حکایت دارد، گفت: بنده نگرانی‌های وزارت بهداشت را درک می‌کنم و قبول دارم اما انتقال یک‌دفعه روانشناسی از وزارت علوم به وزارت بهداشت عجولانه و غیرکارشناسی شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در چنین تصمیم‌هایی باید منافع مردم و دانشگاهیان بر هر چیزی ارجحیت داشته باشد و صرف اینکه منافع یک گروه خاص در نظر گرفته شود درست نیست.

مرادی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تصمیم منطقی‌تر وزارت بهداشت در این خصوص اعلام کرد: باید با یک تصمیم درست از همه پتانسیل‌های کشور در این بخش اعم از دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دیگر موسسات غیردولتی به درستی و با دید بلندمدت استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید:
نگرانی اساتید روانشناسی نسبت به واگذاری گرایش بالینی به وزارت بهداشت
فارغ التحصیلان دکترای بالینی و سلامت می‌توانند کار درمانی انجام دهند!


telegram2 files