فارغ التحصیلان دکترای بالینی و سلامت می‌توانند کار درمانی انجام دهند!

فارغ التحصیلان دکترای بالینی و سلامت می‌توانند کار درمانی انجام دهند!

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم تنها یک هدف مشخص برای سه دهه آینده در حوزه سلامت روان تعیین کنیم، آن هدف ارتقاء سطح سواد سلامت روان جامعه است.

وی خطاب به رسانه‌ها افزود: شما به عنوان رسانه، باید برای افزایش سطح سواد سلامت روان در جامعه تلاش کنید. باید توجه کرد که در همه اقشار اعم از تحصیل کرده یا با تحصیلات پایین، با مشکلات سلامت روان مواجهیم.

وی در خصوص کم بودن اطلاع رسانی در زمینه سلامت روان و بالا بودن هزینه خدمات روانشناختی تاکید کرد: البته همه خدمات در سطح پایه و اولیه خدمات بهداشتی رایگان است. از طرفی در طرح تحول نظام سلامت در یکسال اخیر، حدود ۸۰۰ کارشناس سلامت روان جذب کرده‌ایم که هم اکنون در مراکز جامع خدمات سلامت شهری مشغول به کار هستند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: این کارشناسان اغلب کارشناسان ارشد روانشناسی بالینی و سلامت هستند. البته تعداد محدودی هم با تحصیلات کارشناسی روانشناسی بالینی جذب شده‌اند. البته ما به این بسنده نکردیم و برای کارشناس سلامت روانی که می‌خواهد جذب نظام سلامت شود و در سطح پایه مراقبت‌های بهداشتی را ارائه دهد، بسته آموزشی جامع ۱۵۰ ساعته طراحی کرده و به آنها ارائه داده‌ایم؛ چرا که اعتقادمان این است که آموزش دانشگاهی ما برای آموزش فردی که می‌خواهد در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه وارد شود و کار کند، کفایت لازم را ندارد.

حاجبی با بیان اینکه بین آنچه که مردم در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه نیاز دارند با آن چیزی که در سیستم دانشگاهی ما آموزش داده می‌شود، فاصله وجود دارد، اظهار کرد: حال بعد از اینکه فرد این دوره را طی می‌کند، می‌تواند در مراکز ما مشغول شود. البته از این کارشناسان نمی‌خواهیم که برای مراجعین روان‌درمانی کنند، زیرا عموم جامعه ما در مراجعه به این مراکز نیاز به آموزش‌های روان‌شناختی دارند. به طور مثال، آموزش مهارت‌های فرزندپروری، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مدیریت استرس و مدیریت روابط و…مواردی هستند که جامعه به آنها نیاز دارد. بنابراین ما نام این خدمات را توانمندسازی در حوزه سلامت روان گذاشته و به این مداخلات، پیشگیری اولیه می‌گوییم.

وی افزود: این چیزی است که هزینه‌اش بسیار کم، اما نتیجه‌اش برای مردم و نظام سلامت بسیار زیاد است. در عین حال  در سطح تخصصی هم که در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی نیز  خدمات با دفترچه بیمه ارائه می‌شوند. از طرفی اتفاق بزرگی که در طرح تحول سلامت افتاد و قبلا وجود نداشت، این بود که حدود هفت خدمت غیردارویی در حوزه سلامت روان وارد کتاب ارزش‌های نسبی شد و اکنون تعرفه دولتی دارند، اما فقط در سیستم دولتی این پوشش را داریم و نیازمندیم تا سازمان‌های بیمه‌گر وارد شوند و خدمات روانشناختی را با توجه به استانداردهایش در سیستم خصوصی نیز پوشش دهند.

 

حاجبی در تعریف تفاوت روانپزشک و روانشناس و همپوشانی و خلط وظایف آنها نیز گفت: این هم به علت سطح پایین سواد سلامت روان در جامعه است و حتی ممکن است فردی با تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ای دیگر تفاوت میان خدمات ارائه شده توسط این دو را نداند. در این زمینه ما هم کم کاری کرده‌ایم، اما فکر می‌کنم انتقال این مفاهیم و این تفاوت‌ها بر عهده جامعه و رسانه است.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه روانشناسانی که گرایش آموزشی بالینی و سلامت دارند هم می‌توانند در نظام سلامت و در حوزه درمان مشارکت کنند، ادامه داد: البته در اینجا یک اختلاف‌نظری میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت بهداشت وجود دارد. به طوریکه وزارت بهداشت اعتقاد دارد که این روانشناسان در مقطع دکترای بالینی و سلامت می‌توانند کار درمانی انجام دهند، اما سازمان نظام روانشناسی از کارشناسی ارشد اجازه کار بالینی را می‌دهد.

حاجبی همچنین گفت: روانشناسان در کنار پزشکان یک تیم هستند و ما اصلا جدایی بین آنها نمی‌بینیم و این جدل‌هایی که گاهی اتفاق می‌افتد، فقط فضا را مسموم می‌کند. ما اعتقاد داریم که روانپزشک و روانشناس می‌توانند به صورت تیمی کار کنند. من از جایگاه وزارت بهداشت این حرف را می‌زنم. ما کارگروهی داریم و هیچ گونه بحث صنفی در این خصوص نمی‌کنیم، اما در تیم سلامت، سرپرستی با پزشک است و مسئولیت قانونی اقدامات درمانی در مراکز همواره با پزشک است و پزشک باید پاسخگو باشد.


telegram2 files