چرا در جلسه کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک، وزارت بهداشت امتیاز آورد؟

چرا در جلسه کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک، وزارت بهداشت امتیاز آورد؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بیوک تاجری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ضمن اشاره به موضوع انتقال برخی گرایش‌های روان‌شناسی به وزارت بهداشت اظهار کرد: نحوه بررسی «ملاک‌ها و معیارهای ۵ گانه جهت تعیین دانشگاه و گروه آموزشی مجری برنامه آموزشی» تعیین شده از سوی کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک دو وزارت‌خانه علوم و بهداشت و امتیازدهی به این معیارها این شائبه را ایجاد می‌کند که چگونه وزارت بهداشت امتیاز بالاتر از وزارت علوم کسب کرده است و این موضوع جای بحث فراوان دارد.

وی با بیان این‌که در مورد موافقت یا مخالفت با انتقال برخی گرایش‌های روان‌شناسی به وزارت بهداشت نظرات ارزنده‌ای ارائه شده است، در مورد تعیین ملاک‌ها و معیارهای دانشگاه و گروه آموزشی مجری برنامه آموزشی در جلسه کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت اظهار کرد: در جلسه مورد نظر ظاهرا امتیاز بالاتر از ۴۰۰ به وزارت بهداشت و کمتر از ۱۰۰ امتیاز وزارت علوم کسب کرده و لذا رشته به وزارت بهداشت واگذار شده است.

وی با اشاره به امتیاز داده شده به هر یک از معیارهای مورد نظر کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت جهت تعیین دانشگاه و گروه آموزشی مجری اصلی برگزاری برنامه گفت: «تمرکز مواد درسی (محتوای آموزشی)» از جمله این معیارها بوده که در مورد آن با در نظر گرفتن همپوشی بالای محتوای آموزشی دو وزارتخانه، قریب به اتفاق دروس رشته در حوزه روان‌شناسی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه تنها دو درس کلیات دارویی ۱ واحدی و نوروسایکولوژی ۲ واحدی (حتی اگر در حیطه پزشکی فرض کنیم)، مربوط به حوزه وزارت بهداشت است. پس در این معیار از ۱۰۰ امتیاز ممکن، چطور امتیاز بسیار بالا به وزارت بهداشت داده شده است.

وی با اشاره به «تمرکز عرصه‌های اصلی آموزش علمی» بعنوان دومین معیار مورد نظر کمیته افزود: عرصه‌های آموزشی عملی برای این رشته شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، فیلدهای بهداشتی، آزمایشگاه‌ها، کارخانجات صنعتی، کارگاه‌ها، مراکز، سازمان‌ها و تشکیلات تحقیقاتی و مدیریتی، فیلدهای اجتماعی و نظایر آن است. قریب به اتفاق مراجعین با مشکلات سازگاری و سرپایی مراجعه می‌کنند و صرفا بیمارستانی نیستند. سوال این است که صرفا بخاطر در اختیار داشتن مراکز بیمارستانی، چطور در این معیار امتیاز بسیار بالا به وزارت بهداشت داده شده است؟

وی خاطرنشان کرد: در معیار «جایگاه اصلی شغلی» نیز به فرض آشنایی در دوره تحصیلی و حضور در دوره آموزشی بیمارستان‌ها، لزوما روان‌شناس بالینی در مراکز بیمارستانی مشغول به کار نمی‌شود و در مراکز متعدد دیگر مانند مراکز مشاوره، سازمان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، تحقیقاتی و حوزه‌های اجتماعی و … اشتغال پیدا می‌کند. مگر وزارت بهداشت توانایی جذب چند درصد فارغ‌التحصیلان را دارد.

دکتر تاجری با اشاره به معیار «صادر کننده مجوز کار و مرجع ناظر» خاطرنشان کرد: متولی این معیار سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است و تا کنون وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این حوزه ورود نداشته است و با نص صریح قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، در صورت ورود نیز تخلف بارز محسوب می‌شود. پس وزارت علوم امتیاز ۱۰۰ و وزارت بهداشت امتیاز ۰ کسب می‌کند.

عضو شورای استانی سازمان نظام روانشناسی در استان البرز تصریح کرد: در زمینه «مداخلات حرفه‌ای» نیز رویکرد روان‌شناختی مطرح (زیستی- روانی -اجتماعی – معنوی) است، نه زیستی؛ رویکرد زیستی یکی از رویکردهای درمانی است و با انواع رویکردهای درمانی روان‌شناختی روبه‌رو هستیم. نتیجه یک بعدی‌نگری در حوزه‌هایی مانند درمان اعتیاد بوضوح قابل مشاهده است و حتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد دقت نظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. ضمن اینکه از نظر فرهنگی و رویکرد دینی جامعه اسلامی، بعد دینی و معنوی نیز حتما باید در فرایند درمان لحاظ شود. چگونه وزارت بهداشت امتیاز بسیار بالا در این معیار کسب کرده است.

دکتر تاجری تاکید کرد: با در نظر گرفتن امتیازدهی به این معیارها می‌توان نتیجه گرفت که وزارت علوم امتیاز بسیار بالایی کسب می‌کند و امتیاز داده شده ۷۰ در برابر ۴۳۰، جای بحث فراوان دارد.

عضو شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در البرز در ادامه یادآور شد: یکی از دلایل حساسیت بحث محدودیت‌های روان‌درمانی برای روان‌شناسان است. این در حالی است که روان‌درمانی یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت روان‌شناسان است، چطور ممکن است که فرد روان‌شناسی حداقل با ۱۴۰ واحد دوره لیسانس و ۳۲ واحد ارشد صلاحیت ندارد، اما پزشکی که دوره‌های روان‌درمانی را نزد روان‌شناسان آموخته و گواهی گرفته است، صلاحیت روان درمانی دارد؟

دکتر تاجری خاطرنشان کرد: در عین حال این موضوع مربوط به منافع ملی است و ابعادی اجتماعی نیز دارد، اگر اجماع متخصصین امر و منافع فارغ‌التحصیلان، انتقال به وزارت بهداشت را به نفع رشته روان‌شناسی به ویژه بالینی تشخیص دهند، نباید سوگیری داشت و از این مساله باید استقبال کرد.

 

بیشتر بخوانید:
روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد
چرا متخصصان و فرهیختگان روانشناسی نگران واگذاری گرایش بالینی به وزارت بهداشت اند؟