حاصل مصرف دارو های کانال‌های تلگرامی اختلالات روانی است

حاصل مصرف دارو های کانال‌های تلگرامی اختلالات روانی است

 

معاون دفتر سلامت روان، اجتماع و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مصرف دارو هایی که در فضای مجازی تحت عنوان درمان فوری اعتیاد و ناتوانی جنسی تبلیغ می‌شود عوارض پزشکی و اختلالاتی مانند هذیان گویی، افسردگی و اختلالات خواب را به همراه دارد، بر همین اساس وزارت بهداشت همواره نسبت به تهیه و مصرف این داروها هشدار داده است اما برخی واسطه‌ها مانع برخورد جدی با این تبلیغات غیرواقعی و غیر استاندارد می‌شود.

 

 به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرگزاری آنا, علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اجتماع و اعتیاد وزارت بهداشت در مورد تبلیغات کالاهای سلامت در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی اظهار کرد: متاسفانه برخی از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی برای اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با حوزه سلامت از واژه درمان‌های طب سنتی اسلامی استفاده می‌کنند که مشخصا معلوم نیست زیر نظر چه کسی و با مسئولیت چه کسانی چنین مطالبی را منتشر می‌کنند، به عنوان نمونه درمان سه روزه و تضمینی اعتیاد، درمان ناتوانی جنسی و درمان ریزش مو اکثرا در این فضا تبلیغ می‌شود که برخی مواقع افراد ناآگاه فریب چنین تبلیغاتی را می‌خوردند. حتی در فضای مجازی داروهای ترک اعتیاد را به گونه‌ای تبلیغ می‌کنندکه گویی اعتیاد نوعی سرماخوردگی است که سه روزه درمان می‌شود.

وی افزود: استفاده از داروهای غیرمجاز و غیر استانداردی که از فضای مجازی و با پیک در منزل دریافت می‌شود عوارض و مشکلات پزشکی بسیاری به همراه دارد. این‌ تبلیغات غیرقانونی در شبکه‌های تلویزیونی و کانال‌های تلگرامی عوارض مخربی بر سلامت جسمی و روانی افراد دارد.

اسدی یادآور شد: با توجه به اینکه هر کس بنا بر ابتلا به بیماری و ایجاد مشکلی خاص در سلامتی نسبت به چنین تبلیغاتی جذب می‌شود و برای درمان سریع‌تر از آن استقبال می‌کند. بر همین اساس عده‌ای سودجو در فضای مجازی به راحتی ذهنیت مردم را دستکاری می‌کنند و با تحریک هیجانات عمومی از نظر عاطفی و احساسی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند در حالی که از بروز بیماری‌ها و مشکلات پزشکی ناشی از مصرف این داروها در آینده بی اطلاع هستند.

ابتلا مصرف کنندگان داروی اینترنتی به افسردگی و اختلالات هذیانی

این مقام مسئول در وزارت بهداشت به پیامدهای مصرف داروهای غیرمجاز در کانال‌های تلگرامی اشاره کرد و بیان داشت: مصرف این داروها می تواند آسیب‌های سلامت روان را به همراه داشته باشد به عنوان مثال حتی مصرف داروهای بدون مجوز وزارت بهداشت، تجویز دارو بدون نظر پزشک و داروهای غیر استاندارد می‌تواند باعث اختلالات روانپزشکی خاص مانند افسردگی‌های شدید و اختلالات هذیانی می‌شود، به همین خاطر به مردم توصیه می‌کنیم تحت هر شرایطی برای درمان بیماری و مشکل به پزشک متخصص و مراکز درمانی مجاز مراجعه کنند.

اسدی با تاکید براینکه بیماران و مردم داروهای خود را از عطاری‌، سایت‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی تهیه نکنند، اظهار کرد : این داروها ترکیبات مشخصی ندارد برهمین اساس بیماری‌ها و اختلالات بسیاری در حوزه جسم و روان ایجاد می‌کند. شخصا بیمارانی داشتم که داروهای خود را از شبکه‌‌های مجازی و از طریق پیک دریافت کرده‌اند که متاسفانه پس از سه روز مصرف دارو متوجه شدند به اختلالاتی از جمله بی خوابی، هزیان گویی، احساس نگرانی، ترس و وحشت مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: ترکیبات ناخالص و غیر مجاز این داروها مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و متاسفانه عوارض روانی این داروها از جمله اضطراب و افسردگی و استرس و ترس و وحشت و هزیان ماندگار است به همین خاطر همواره از مردم می‌خواهیم که به این تبلیغات غیر واقعی توجهی نکنند.

واسطه‌ها مانع برخورد قضایی با سایت‌های غیر مجاز سلامت

معاون دفتر سلامت روان، اجتماع و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت با تبلیغ محصولات غیر مجاز در بیلبوردهای شهری و شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما برخورد نمی‌کند، گفت: وزارت بهداشت محصولات غیر مجاز سلامت محور و سایت‌های پزشکی را از طریق رسانه‌ها و پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت معرفی کرده‌ است و حتی مراجع قضایی را نسبت به غیر مجاز بودن محصولات سلامت محور آگاه کرده اما باید توجه داشته باشیم که وظیفه بستن این سایت ها و جمع آوری محصولات با مرجع قضایی است.

وی افزود: تنها اطلاع رسانی و پایش و نظارت بر محصولات و کالاهای سلامت محور بر عهده وزارت بهداشت است، البته بین قوه قضاییه و وزارت بهداشت همکاری مثبتی وجود دارد اما واسطه‌ها و مواردی باعث به تاخیر افتادن برخورد قضایی با سایت‌‌ها و تبلیغات غیر مجاز است برهمین اساس به مردم و بیماران توصیه می‌کنیم برای دسترسی به اخبار صحیح در حوزه سلامت و بهداشت اطلاعات خود را از وزارت بهداشت و سایت‌های معتبر کسب کنند و مراکز بیمارستانی نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی را برای مراجعه انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید


telegram2 files