داروهای اعصاب اعتیادآور نیستند

داروهای اعصاب اعتیادآور نیستند

اغلب مردم علی‌رغم سال‌ها درگیری با بیماری اعصاب و روان از مراجعه به روانپزشک، دوری می کنند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبر گزاری فانوس، بسیاری از مبتلایان به انواع اختلالات اعصاب و روان حاضرند رنج ناشی از بیماری را سال ها تحمل کنند، اما از ترس گرفتن دارو و انگ روانی بودن به متخصص مراجعه نکنند!

یک دغدغه ذهنی بسیار شایع در مردم، همین برداشت غلط و سوءتفاهمی است که این گونه می پندارند اگر داروی اعصاب مصرف کنند، برای همیشه به آن وابسته می شوند!

* سوءمصرف دارویی چیست؟

سوءمصرف دارویی همین توهمی است که خیلی از ما به آن مبتلا هستیم و فکر می کنیم همه چیز را می دانیم! به همین دلیل در بسیاری از موارد خودمان باعث تداخل دارویی می شویم و حتی در مواردی باعث می شویم به یک دارو اعتیاد پیدا کنیم.

در پاسخ به این پرسش که مصرف داروهای اعصاب تا چه اندازه اعتیاد آورند، علیرضا سفیدچیان متخصص اعصاب و روان می گوید :

از لحاظ میزان وابستگی، دسته ای از داروها موسوم به “داروهای تسکین دهنده” هستند که به سرعت اثر تسکینی خود را نشان داده و شخص بعد از مصرف آنها فوراً احساس آرامش می کند مانند قرص دیازپام و خانواده دارویی آن، که تاکید می شود مصرف بیش از ۲ تا ۴ هفته این دسته دارویی، همراه با اعتیاد آوری و وابستگی خواهند بود.

سفیدچیان اظهار می کند که, دسته های دیگر دارویی در حوزه روانپزشکی که بیشترین دسته را هم شامل می‌شود به عنوان “داروهای درمان کننده” بوده و لذا ایجاد وابستگی و اعتیاد ندارند از جمله: انواع داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده خلق و خوی و ضدتکانه های پرخاشگری عصبی است.

این متخصص بیان می‌کند: داروهایی که عامه مردم “خودسرانه” یا به توصیه این و آن و بدون تجویز پزشک و برای کسب آرامش فوری یا برای خواب رفتن سریع مورد استفاده قرار می‌دهند، عموماً اعتیاد آورند که از جمله آن‌ها ترامادول و داروهای به اصلاح خانواده “پام” مثل دیازپام، کلونازپام و آلپرازولام است.

سفیدچیان تاکید کرد: بنابراین این حالت، “وابستگی دارویی” است که بیشتر در مواقعی که دارو خودسرانه مصرف می‌شود، رخ می دهد از این رو مصرف داروی مناسب و تحت نظر متخصص، نه تنها خاصیت اعتیادآوری ندارد، بلکه بیمار را روز به روز به سمت بهبودی کامل نزدیکتر می‌کند.

* نسبت دادن یک قانون به تمامی داروهای اعصاب و روان غیر منطقی است

برخی داروهای روانپزشکی اگر مداوم مصرف شوند، توانایی ایجاد وابستگی و تحمل دارند و قطع مصرف آن‌ها اگر به سرعت انجام شود، بیقراری ایجاد می‌کند.

داروهای اعصاب و روان بسیار متنوع بوده و در دسته بندی های ضداضطراب ، ضدافسردگی ، ضدتشنج و خواب آور قرار می‌گیرند، بنابراین نسبت دادن یک قانون به تمامی این داروها غیرمنطقی است.

بیشتر بخوانید
داروهای اعصاب تاثیرات متضادی بر مغز زنان و مردان می گذارند
دارو درمانی یا روان درمانی؟ مسئله این است!


telegram2 files