آیا اضطراب می تواند مفید باشد؟

آیا اضطراب می تواند مفید باشد؟

زندگی با اضطراب و استرس می تواند آزاردهنده، خسته کننده و طاقت فرسا باشد. علائم اضطراب می تواند خواب شما را مختل کرده، لذت بردن یا اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. هرچند با درک کامل اضطراب می توانید از فواید آن بهره مند شوید. در حقیقت، اضطراب می تواند به شما در بسیاری موارد کمک کند. شناسایی اضطراب و یافتن راهی برای ارتباط برقرار کردن با آن، می تواند ابزاری را در اختیار شما قرار دهد تا بسیاری از توانایی ها و نقاط قوت خود را بشناسید و به کار گیرید.

در اینجا به هفت راهی اشاره می شود که اضطراب می تواند برای شما مفید باشد:

  1. اضطراب هوش شما را بالا می برد. فرد مضطرب به طور طبیعی باهوش است. افراد مضطرب می توانند محققین، منتقدین و تحلیلگران خوبی باشند. علاوه بر اینکه آنها طبیعتاً باهوش هستند، اضطراب به آنها یاد می دهد چگونه باهوش تر باشند. زمانی که درک بیشتری از اضطراب خود داشته باشید، می توانید گزینه های بیشتری را آگاهانه جستجو کرده و در آرامش بیشتری به حل مسائل خود بپذارید. این مهارت هوش روانی و هیجانی شما را افزایش می دهد.
  2. اضطراب در نیاز شما به مراقبت از خود ریشه دارد. علت وجود ترس دور نگه داشتن شما از خطرات است. اضطراب نوعی پاسخ به این ترس اساسی و حیاتی زندگی است. برخی مواقع اضطراب به شما هشدار می دهد که همان بدترین چیز درست است (شاید باور به اینکه همه افراد اطرافتان شما را دوست ندارند یا فردی قصد آزار شما را دارد). بنابراین توجه به این احساس ناخوشایند می تواند جهت محافظت از خود به شما کمک کند. می توانید از اضطراب با عنوان دوستی مزاحم اما با نیت خوب یاد کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا بدانید زمانی که اضطراب به افکار و اعمال شما جهت می دهد، آنها را متوقف کرده و کنترل آنها را به دست گیرید. به مرور زمان می توانید پاسخ های مضطرب گونه خود را شناسایی کرده و قبل از هر اقدامی آگاهانه تصمیم بگیرید و اجرا کنید.
  3. اضطراب شما را به سمت هر آنچه که نیاز به توجه دارد، می کشاند. شاید بی توجهی به اضطراب بتواند برای مدت کوتاهی به شما آرامش ببخشد، اما اگر فکر یا موقعیتی که شما را مضطرب می کند همواره وجود داشته باشد، ذهن و بدن شما تلاش می کند تا توجه تان را به آن جلب کند. حتی ممکن است متوجه شوید که نسبت به چه جیزی حساس هستید و می خواهید عملی انجام دهید، حتی اگر انجام آن برای شما دشوار باشد. از طرفی ممکن است وجود اضطراب به شما کمک کند به جزئیات مهمی که مورد توجه قرار نگرفته اند نیز توجه کنید. رواشناس می تواند به شما کمک کند تا به موقعیت ها به گونه ای توجه نشان دهید که اضطرابی در شما ایجاد نکند.
  4. اضطراب به شما کمک می کند ارزش های درونی خود را بشناسید. شناخت ترس هایتان به شما کمک می کند تا ارزش های درونی و اساسی خود را بیابید. مشاهده فردی که که مورد آزار و اذیت قرار گرفته، می تواند در شما اضطراب ایجاد کند. زمانی که فردی صداقت در گفتار ندارد می تواند ما را مضطرب کند. پاسخ ما به چنین موقعیت هایی لزوماً به معنای پیش بینی بدترین اتفاقات نیست، علامتی حیاتی است که آنچه درست یا غلط است را به ما نشان می دهد. از بین بردن تمام و کمال اضطراب می تواند به از بین بردن بصیرت و خودآگاهی منجر شود.
  5. به کمک اضطراب می توانید توانایی های بالقوه خود را بشناسید. بسیاری از افرادی که نوعی از اضطراب را تجربه می کنند بیش آموز مزمن هستند. آنها از اضطراب در جهت رسیدن به نهایت مرزهای خود برای اهدافشان بهره می برند. اما آنچه مهم است این است که معانی منفی همراه این افکار وجود دارد، مانند به اندازه کافی خوب نبودن یا ارزش نداشتن! معمولاً افراد بیش آموز مضطرب در  نه گفتن، تکمیل تکالیف خود آنچنان که دوست دارند یا تشخیص آنکه انجام کدام فعالیت اولویت بیشتری دارد، یا اعتماد و کار با دیگران مشکل دارند. به کارگیری اضطراب به عنوان ابزاری برای برانگیخته شدن تا حدودی می تواند کارگر بیفتد. در زمانی که اضطراب همراه با افکار منفی به شما روی می آورد، به آنچه که به دست می آورید توجه کنید. حالا تصور کنید که اگر متمرکز، با آرامش و راضی از آنچه که به اتمام رسانده اید، اضطراب خود را کنترل کنید، تا کجا می توانید پیش بروید! اضطراب بینش جدیدی به شما می دهد تا بتوانید آنچه را که ذهن و بدن شما می خواهد به دست بیاورید، حتی اگر فشار زیادی را متحمل شوید. می توانید با کمک روانشناس خود، از افکار مفی که همراه با اضطراب به وجود می آیند، رهایی پیدا کنید.
  6. اضطراب انرژی مود نیاز برای عمل کردن را در اختیار شما قرار می دهد. برای بسیاری از افراد، اضطراب به معنای ناتوانی در عمل کردن است تا اینکه ابزاری در جهت رسیدن به خواسته هایشان باشد. آیا اضطراب تا به حال سبب شده تا احساس ناتوان بودن در حرکت رو به جلو داشته باشید؟ خبر خوب این است که می توانید از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. آنچه که افکار و رفتار مضطرب گونه شما را تغذیه می کند می تواند ابزاری را در اختیار شما قرار دهد تا در جه رهایی از آنها از آن استفاده کنید. عمل نکردن تنها سبب می شود تا این انرژی در شما ذخیره شده و یک دور باطل را ادامه دهید. ذهنی آشفته که تنها در دایره ای از افکار می چرخد، یا جسمی که بی قرار است و به خود می پیچد انرژی ذخیره شده ناشی از اضطراب را در درون خود دارد. عمل کردن می تواند این فشار را کم کرده و به بیرون هدایت کند. به ویژه در میان افرادی که علاوه بر اضطراب علائمی از افسردگی را از خود نشان می دهند، آموزش ذهن و بدن در جهتی که بتواند از این انرژی در جهت عمل کردن و تخلیه خود استفاده کند می تواند عاملی درمانی در طول زمان باشد- به عنوان مثال، می توان به جای اینکه پی در پی افکار را در ذهن خود مرور کنید می توانید برای پیاده روی و یا صحبت با یک دوست از آن انرژی استفاده کنید.
  7. تناسب در زندگی هر آنچه که باشد، اضطراب آن را به شما آموزش می دهد. تمرین پاسخگویی به اضطراب به صورت هدف دار می تواند فرایندی در جهت رسیدن به تناسب و آرامش در ابعاد مختلفی از زندگی مانند کار، تفریح، زمانی که با دیگران هستید، زمان استراحت یا فعالیت و… باشد. اضطراب به شما هشدار می دهد که کدام بخش از زندگی شما نیاز به بررسی و رسیدگی دارد. در دست گرفتن کنترل زندگی به ویژه روابطتان می تواند یکی از باارزش ترین فعالیت هایی باشد که شما برای خود انجام می دهید. با یادگیری پاسخ دهی آگاهانه اضطراب می توانید به خود ثابت کنید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید. این فرآیند می تواند برای شما پذیرش، اعتماد به نفس و توانایی رهبری به همراه داشته باشد. می توانید از یک روانشناس برای پشتیبانی بیشتر و کمک در این زمینه بهره بگیرید.


telegram2 files