طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال

طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال

اجرای طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال همزمان در ۱۳ استان کلید خورد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم اجرای طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال بطور همزمان در ۱۳ استان کشور ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، گفت: دهه فجر یادآور ایثارگری، همدلی، همبستگی، اتحاد و وحدت با رهبری خردمندانه امام راحل است که عزتمندی نظام جمهوری اسلامی را به همراه آورد.

به گزارش سازمان بهزیستی کشور، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم اجرای طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال بطور همزمان در ۱۳ استان کشور از موافقت مجلس با پیشنهاد اصل ۸۵ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: براین اساس لایحه حمایت از حقوق معلولان در اختیار کمیسیون بهداشت قرار می‌گیرد تا مصوبه کمیسیون بهداشت قابلیت اجرا داشته باشد تا بتوانیم در بودجه ۹۵ و احکام برنامه ششم برای این لایحه اعتبارات و الزاماتی داشته باشیم.

محسنی بندپی با بیان اینکه بهزیستی به عنوان ثمره انقلاب با ادغام نهادها و سازمان‌های تخصصی در حوزه توان بخشی و پیشگیری از آغاز تاسیس تاکنون خدمات مختلفی را به جامعه هدف ارائه داده است، افزود: بهزیستی با شرح وظایف پرمحتوا و قانونی از هیئت وزیران مصوبه گرفت و از بدو ورود خدمات ارزشمندی را انجام داده است که پیشانی این اقدامات کنترل بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت است تا شرایطی را فراهم کند جامعه از ابتدا جامعه‌ای سالم، بانشاط و مسئولیت‌پذیر باشد.

وی با بیان اینکه انسان توسعه‌یافته محور بالندگی، رشد و شکوفایی هز جامعه‌ای است، تصریح کرد: امروزه دنیا بر رشد و تکامل همه‌جانبه کودکان تاکید دارد و معتقد است برای پیشگیری از هرگونه آسیب، آموزش باید در حلقه رشد و تکامل کودکان قرار گیرد تا بتوان آینده امیدوارکننده‌ای را ترسیم کنیم.

محسنی‌بندپی یکی از مشکلات جامعه امروز را معلولیت‌ها برشمرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت شده‌اند که از این تعداد حدود ۴۲ درصد آنها معلول جسمی و حرکتی، حدود ۲۵ درصد معلول ذهنی، ۱۴ درصد ناشنوا، ۱۰ درصد نابینا و حدود ۷ تا ۸ درصد بیماران روانی مزمن هستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حمایت‌های تخصصی و پیشگیرانه بعد از تولد از ۲۷ میلیون کودک، عنوان کرد: هدف‌گذاری درخصوص غربالگری شنوایی مربوط به کودکان زیر یکسال بوده است که آن را در استان‌هایی از کشور اجبار و الزامی کردیم؛ علی‌رغم اینکه در قانون احکام برنامه ششم نیامده بود اما درصدد هستیم این اجبار و الزام برای غربالگری کودکان زیر یکسال در برنامه ششم توسعه را بگنجانیم تا فرد با معلولیت وارد مراحل بعدی زندگی‌ نشود.

وی با بیان اینکه سال گذشته پوشش ۶۳ درصدی غربالگری شنوایی را امسال به بالای ۹۰ درصد خواهیم رساند، گفت: برای تحقق این امر، بسترهای لازم فراهم می‌شد که در این زمینه با سازمان مدیریت مذاکراتی را داشته‌ایم تا بتوانیم با تامین اعتبار برای تهیه تجهیزات لازم، موارد مداخله‌ای درمان را انجام دهیم که از جمله آنها می‌توان به کاشت حلزون اشاره کرد.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه سازمان مدیریت وعده تامین اعتبار تا پایان سال داده است، عنوان کرد: کودکان ۳ تا ۵ ساله در معرض عوامل مختلفی چون عفونت‌ها هستند که می‌توانند کم شنوایی یا ناشنوایی را رقم بزنند؛ لذا بهزیستی طرح غربالگری شنوایی‌سنجی برای کودکان ۳ تا ۵ سال را در تهران و ۱۲ استان دیگر کلید زد و امیدواریم بتوانیم این برنامه به سرعت گسترش پیدا کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان از موافقت مجلس با پیشنهاد اصل ۸۵ لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد و یادآور شد: براین اساس لایحه حمایت از حقوق معلولان در اختیار کمیسیون بهداشت قرار می‌گیرد تا مصوبه کمیسیون بهداشت قابلیت اجرا داشته باشد تا بتوانیم در بودجه ۹۵ و احکام برنامه ششم برای این لایحه اعتبارات و الزاماتی داشته باشیم.


telegram2 files