رفتار خارش همانند خمیازه کشیدن مسری است

رفتار خارش همانند خمیازه کشیدن مسری است

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، نتایج پژوهش های صورت گرفته از سوی دانشمندان آمریکایی و چینی، نشان می‌دهد که مشاهده عمل خاراندن سبب می‌شود تا مغز انسان ماده‌ای را ترشح کند که پیام خاراندن از پوست به نخاع ارسال شود.

ایندیپندنت در این خصوص می نویسد: خاراندن، خمیازه کشیدن و دیگر رفتارهای مسری اجتماعی برای مدت های طولانی برای دانشمندان یک معما شمرده می شدند، به طور مثال اگر کسی خود را بخاراند، چرا بی اختیار ممکن است همین کار را بکنیم؟ اما در حال حاضر با روشن شدن برخی از نکات کلیدی، به نظر می رسد که بخش هایی از این معما در حال شدن است.

در پژوهش صورت گرفته بر روی موش ها، دانشمندان دریافتند که صرف دیدن اینکه دیگری در حال خاراندن خودش است، سبب ترشح یک ماده شیمیایی در مغز می شود که این مساله به ایجاد ارتباط میان یک سیگنال خاراندن پوست و مغز کمک می کند.

بدین ترتیب به‌جای اینکه فرد خود عمل خاراندن را انتخاب کند، مغز او واکنش نشان می‌دهد، به‌طوری ‌که وقتی عمل خاراندن شروع می‌شود، تمام پیام‌های خارشی که مغز تا آن لحظه نادیده گرفته بود، محسوس‌تر می‌شوند.

انشمندان دانشگاه سنت لویز آمریکا و دانشگاه پزشکی نظامی شاآنشی چین در این پژوهش مشترک عنوان کردند که فرایند سرایت خمیازه نیز از قاعده مشابهی پیروی می‌کند.

دکتر زوفنج چن از مرکز مطالعات خارش شناسی دانشگاه واشنگتن می گوید پژوهش های صورت گرفته نشان می‌دهد که عمل خاراندن مسری است به ‌طوری‌که ممکن است حتی منجر به خراشیدن شود. اکثر مردم تصور می‌کردند که این اقدام ناشی از فعل انفعالات مغز انسان است، اما مطالعات و تجربیات ما نشان می‌دهد واکنش ما ناشی از ابراز همدلی نیست، بلکه واکنشی ذاتی و غریزی است.

دکتر چن می گوید: در جریان این پژوهش یک کلیپ ویدئویی در رابطه با خاراندن یک موش برای موش دیگری به نمایش گذاشته شد. لحظاتی بعد موش محصور شروع به خاراندن کرد. این خیلی عجیب بود چون موش‌ها غالباً دید ضعیفی دارند. آن‌ها از طریق حس بویایی و لامسه با محیط اطرافشان ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین مطمئن نبودیم که آیا یک موش می‌تواند ویدئو را درک کند یا نه.

دکتر زوفنج چن گفت: اما ما متوجه شدیم که نه‌تنها کلیپ ویدئویی را دیده بود، بلکه فهمیده بود که موش توی فیلم خودش را خارانده بود. ما متوجه شدیم زمانی که او کلیپ ویدئویی را نگاه می‌کند، مغزش ماده‌ای به نام «جی آر پی» ترشح می‌کند.

پژوهش های قبلی دکتر «چن» نشان داده است که ماده «جی آر پی» به انتقال پیام خارش از پوست به مغز کمک می‌کند.

شایان‌ذکر است که سایر رفتارهای مشابه انسانی مانند خمیازه کشیدن و احساس همدردی کردن نیز دلایل مشابهی همانند خاراندن دارد.

برخی ادعا می‌کنند که خمیازه کشیدن برای دریافت اکسیژن در زمان خستگی است. این در حالی است که سایر پژوهش های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که خمیازه کشیدن لزوماً منجر به افزایش حجم هوا در شش‌ها نمی‌شد.

سایر پژوهش های انجام ‌شده نیز حاکی از آن است که خمیازه کشیدن سبب خنک شدن دمای مغزی و متعاقباً گشایش در فکر کردن می‌شود، اما هیچ‌کدام از این تحقیقات ثابت نمی‌کند که چرا خمیازه کشیدن مسری است.

 

 

 


telegram2 files