دکتر تاجری: طرح تربیت مربی مهارت های ازدواج در کاهش آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود

دکتر تاجری: طرح تربیت مربی مهارت های ازدواج در کاهش آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود

در حاشیه برگزاری طرح ملی آموزش مهارت های ازدواج و خانواده وزرات ورزش و جوانان، سایک نیوز گفتگویی با آقای دکتر بیوک تاجری، استادیار و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،  عضو شورای استان البرز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و از اساتید این طرح داشته است که در زیر خواهید خواند:

 

 

ـ آقای دکتر طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج و آینده آن را چطور می بینید؟

طرح، طرح بسیار خوبی است. در واقع این پروژه در راستای سیاست‌های خانواده مقام معظم رهبری به ویژه چهار بند آن که مربوط به حوزه‌ی ازدواج و خانواده است و از آنجایی که متولی بحث ازدواج و خانواده در کشور، وزارت ورزش و جوانان است، طراحی شده است.

در وهله اول می توان گفت با چنین طرحی، منویات مقام معظم رهبری نهادینه خواهد شد و دوم اینکه سطح آسیب‌های اجتماعی که در حال حاضر به شدت افزایش یافته است، به مرور کنترل خواهد شد.

به عبارت دیگر آسیب‌های اجتماعی اصولاً به یکدیگر مربوط هستند بدین معنا که وقتی در یک خانواده نارضایتی زناشویی وجود داشته باشد، آسیب‌های دیگری همچون اعتیاد را به دنبال خواهد داشت. وجود آسیب‌های دیگر نیز می‌تواند موجب مشکلاتی همچون خشونت های خانگی و یا طلاق شود و ما در این خصوص در روانشناسی سلامت رویکرد پیشگیری را داریم و یکی از ابزار رویکرد پیشگیری، آموزش مهارت‌ها به افراد است.

لذا این طرح با آموزش به متخصصانی که شایستگی حرفه‌ای و تحصیلی برای تدریس مهارت‌های پیش از ازدواج به عموم را دارا می باشند، در سطح کشور و در راستای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

 

ـ محتوای دوره و سرفصل ها را چطور ارزیابی می نمایید؟

سرفصل‌ها خوب هستند و از نظر علمی روی آنها کار شده است اما از آنجایی که زمان محدود است، نمی‌توان زیاد وارد حوزه‌های تخصصی‌تر پیش از ازدواج شد. البته فرض بر این است که شرکت کنندگان ما (که همگی دارای سوابق حرفه ای و پروانه تخصصی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می  باشند) این‌ موضوعات را پیش تر فراگرفته اند.

فکر می کنم در واقع این دوره‌ها بیشتر برای ایجاد وحدت رویه میان مدرسان و متخصصان این حوزه  در کل کشور است اما به طور کلی اگر زمان آموزش بیشتر بود، موضوعات بیشتری را می شد کار کرد.

 

ـ استقبال شرکت کنندگان و هماهنگی و اجرای طرح را چگونه دیدید؟

استقبال شرکت کنندگان و سطح دانش شان بسیار خوب بود و در کلاس نیز مشارکت فعال داشتند.

به اعتقاد بنده خبر رسانی، هماهنگی و امکانات و شرایطی که عزیزان وزارت ورزش و جوانان و همچنین موسسه آموزش عالی مدت در زمینه این طرح تدارک و اجرا نمودند بسیار خوب بود و بخش خصوصی توانست عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از مراکز دانشگاهی داشته باشد که این مایه افتخار است و امیدوارم در طرح‌های دیگر نیز همین نظم وجود داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files