ژن های زنان در دوران پیش از قاعدگی تغییر می کند

ژن های زنان در دوران پیش از قاعدگی تغییر می کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، پژوهشگران آمریکایی متوجه شدند که ژن های زنان در دوران پیش از قاعدگی تغییر می کند، این موضوع امیدی تازه برای یافتن درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMT) را افزایش می دهد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی در زنان است که شامل نوسانات خلقی، هوس های خوراکی، خستگی، کج خلقی، افسردگی و غیره می باشد.

تلگراف در این خصوص می نویسد: مطالعات جدید پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت امریکا مبنی بر این که ژن های زنان همزمان با تغییر هورمون ها در طول چرخه عادت ماهانه به هم می ریزد، احتمال ابداع یک درمان را برای سندرم پیش از قاعدگی افزایش می دهد.

بیش از ۸۰ درصد زنان در روزهای منتهی به عادت ماهانه خود، دچار عوارضی همچون تحریک پذیری، افسردگی و اضطراب می شوند، تا پیش از این گمان می رفت که این عوارض ناشی از یک اختلال خلقی ناشی از نوسانات هورمونی مغز است. این در حالیست که از هر ۲۰ زن، یک نفر به صورت جدی سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کند تا جایی که به داروهای ضد افسردگی نیاز پیدا می کنند و به سردردهای ناتوان کننده، خستگی مفرط و درد عضلانی نیز مبتلا می شوند.

براساس یافته جدید دانشمندان، زنانی که به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا می شوند، تغییرات هورمونی پیش از عادت ماهانه، نحوه بیان ژن های آنها را تغییرات اساسی می دهد، به طوری که برخی ژن هایی که باید فعال شوند، از فعالیت می افتند و سایر ژن هایی که باید فعال نباشد، پرانرژی تر می شوند.

پژوهشگران موسسه ملی بهداشت آمریکا این یافته را موفقیتی قابل توجه توصیف کردند زیرا برای اولین بار ثابت می کند که قاعدگی تنها موجب تغییرات خلق و خو در زنان مبتلا نمی شود و در حقیقت کل بیولوژی آنها تغییر می کند.

محققان معتقدند زنانی که به سندرم شدید پیش از قاعدگی مبتلا می شوند، حساسیت ژنتیکی بیشتری در قبال تغییرات هورمونی که در چرخه قاعدگی رخ می دهد، دارند.

 

بیشتر بخوانید:

لزوم توجه به وضعیت سلامت روان زنان
بارداری ساختار مغز زنان را تغییر می دهد
داروهای اعصاب تاثیرات متضادی بر مغز زنان و مردان می گذارند
زنان ۲ برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند


telegram2 files