آغاز طرح غربالگری اضطراب کودکان در مهدهای کودک

آغاز طرح غربالگری اضطراب کودکان در مهدهای کودک

به گزارش سایک نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، مهدی میرمحمدصادقی معاون مرکز مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آغاز غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال در مهدهای کودک خبر داد.

وی در این خصوص اظهار داشت: شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی، اختلالات اضطرابی می‌باشند و در اکثر اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می‌­شود و مانع از تشخیص و مداخلات به هنگام می‌شود.

دکتر میرمحمدصادقی افزود: با توجه به اینکه اختلالات اضطرابی کودکی موضوعی موقتی نبوده و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می­‌یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی و یا منجر به افسردگی، سوء مصرف مواد و مشکلات عدیده­ بعدی خواهد شد، لذا با تشخیص به موقع و طراحی مداخلات به هنگام، می­‌توان از طریق والدین و مربیان به کودکان کمک کرد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال با هدف کمک به والدین برای توجه به نشانه‌­های اضطرابی کودکان و همچنین ارائه خدمات ارزان­تر به والدین و کودکان جهت شناسایی و درمان این اختلال طراحی شده است، گفت: کودکان مضطرب معمولاً از حیوانات، موقعیت‌ها یا اماکن خاصی می‌ترسند، از رفتن به مهدکودک یا هر کلاس آموزشی دیگر می‌­ترسند، کم­رو هستند، سریع دستپاچه و خجالت‌زده می‌­شوند و بیش از حد ترسو و مضطرب هستند. اگر هر یک از این علام شدید باشد و یا بیش از سه هفته طول بکشد والدین باید به اضطراب غیرطبیعی فکر کنند و به مهدهای کودک مجری طرح فوق مراجعه کنند.

میرمحمدصادقی در پایان به روش اجرای برنامه غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال اشاره و تصریح کرد: در مهدهای کودک والدین با پر کردن فرم پیش از دبستان آزمون اسپنس، سوالاتی را در مورد کودک خود پاسخ خواهند داد. در صورتی که کارشناسان همکار با توجه به نمره اخذ شده در این تست، کودک را مشکوک به اضطراب تشخیص دهند، والدین به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی معرفی خواهند شد و با هزینه اندکی کودکشان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت وجود اختلال اضطرابی در روند ارائه خدمات روان درمانی و کاهش مشکل اضطرابی کودکشان قرار خواهند گرفت.


telegram2 files