گزارش نشست فوق العاده هم اندیشی بررسی و آسیب شناسی واگذاری رشته روان شناسی بالینی

گزارش نشست فوق العاده هم اندیشی بررسی و آسیب شناسی واگذاری رشته روان شناسی بالینی

به گزارش سایک نیوز به نقل از آنا، در رابطه با موضوع انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم به وزارت بهداشت که تیرماه امسال از سوی وزیر بهداشت مطرح شد، وزارت بهداشت در این زمینه اعلام کرد در حال حاضر ۱۰ دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت دوره‌های کارشناسی ارشد رشته روان شناسی بالینی را در گرایش‌های مختلف مطالعات اعتیاد و غیره تربیت می‌کنند.

وزیر بهداشت درخواست کرده است که رشته روانشناسی بالینی باید متولی خاصی داشته باشد تا دانشجویان آموزش‌ های با کیفیت دریافت کنند بنابراین این رشته باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود که هم اکنون درخواست وزیر بهداشت پس از بررسی در کارگروه های مختلف، در انتظار ابلاغ انتقال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 در ابتدای این جلسه دکتر محمد خدایاری‌فرد، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گزارشی از روند آغاز بحث‌های انتقال رشته‌های روانشناسی به وزارت بهداشت ارائه کرد و گفت: ‌وزیر بهداشت به دکتر روحانی و دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اند و مجوز انتقال رشته‌ها را گرفته‌اند و در حال حاضر این طرح برای تصمیم‌گیری نهایی به کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

خدایاری‌فرد افزود: کمیسیون از هر دو وزارتخانه خواسته است دلایل خود را برای انتقال رشته‌ها ارائه کنند. در حالی که وزارت بهداشت ۲۰۰ صفحه گزارش مکتوب به این کمیسیون داده است وزارت علوم هنوز گزارشی ارائه نکرده است.

او در پایان گفت: ‌اغلب دانشگاه‌های معتبر جهان رشته روانشناسی و البته همه گرایش‌های آن را در دانشکده‌های غیرپزشکی مستقر کرده‌اند و بررسی رشد علوم نشان می‌دهد تفکیک برخی رشته‌ها اصلا به صلاح نیست. با توجه به ویژگی دانشگاه‌های کشور انجام این تفکیک جریان تولید دانش را به سویی دیگر می‌برد و بخشی از ذخیره دانشی کشور را نیز از بین می‌برد.

در ادامه دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت هم موافقند آموزش پزشکی به وزارت علوم بازگردد زیرا نهاد علم و تحقیقات و فناوری کشور در همه دنیا یک متولی دارد شاید یکی از علل پایین آمدن رتبه ما در عرصه بین المللی بخاطر همین جدایی آموزش و پزشکی باشد.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این نشست که رؤسای دانشکده ها و مدیران گروهها روانشناسی و مشاوره دانشگاهها و اساتید روانشناسی کشور بودند گفت: شاید در جامعه روانشناسی بالینی مشکلی باشد اما در جامعه پزشکی و نظام پزشکی هم اشکالاتی است.مشکلات ما باید طبق قانون رسیدگی شود اما اکثر این جامعه مخالف این انتقال هستند زیرا به ضرر کشور و رشد علمی کشور است و کارعلمی و پشتوانه حقوق محکمی ندارد.

اللهیاری با تأکید بر اینکه هر دو وزارتخانه باید تقویت شوند افزود: پیشنهاد اصلی ما این است اگر می خواهید این کار در کوتاه مدت انجام شود باید یک شورای گسترش مشترک با نمایندگان هر دو وزارت تشکیل شود تا دانشجویان بتوانند در زمینه کاری خود از امکانات هر دو وزارتخانه استفاده کنند، مثلاً دانشجوی دانشگاه بتواند از امکانات بیمارستانی وزارت بهداشت استفاده کند و یا دانشجوی بالینی وزارت بهداشت بتواند از امکانات آزمایشگاهی روانشناسی تحت پوشش وزارت علوم استفاه کند.

خدمات روان‌درمانی و مشاوره از سال آینده بیمه‌ می‌شوند

در ادامه این جلسه دکتر الهیاری گفت:‌ وزارت بهداشت با همان نگاه سنتی به سلامت، لایحه سلامت روان را تهیه کرده است که قبل از مجلس در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده است. این لایحه در محتوا به دنبال این است که برای بیماران شدید روانی مجوز بگیرد و بتواند آنها را بستری کند. اما ماده‌های آخر این لایحه نشان می‌داد وزارت بهداشت می‌خواهد مراکز خدمات سلامت روان را ایجاد کند و با چالش ایجاد کردن برای سازمان روانشناسی کشور، فقط خود بتواند مجوز صادر کند. خوشبختانه این لایحه از دستور کار خارج شده است و این را اخیرا کمیسیون اجتماعی دولت اعلام کرده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه که نهایی شده است و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته است، خوشبختانه مشاوره برای ازدواج قبل، حین و بعد از ازدواج اجباری و خدمات روان‌درمانی هم بیمه می‌شود. از سال ۹۶ خدمات روان درمانی و مشاوره هم به صورت پایه و هم تکمیلی بیمه‌دار می‌شوند.

دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران در ادامه این نشست به همکاری تخصص های مختلف در تیم سلامت اشاره کرد و گفت: تیم سلامت پزشک متخصص در حوزه های مختلف می خواهد از داروساز تا دندانپزشک، روانشناس بالینی هم می خواهد اما باید دانش آموختگان این رشته را بخواهد نه خود رشته را.  وی افزود: باید وزارت بهداشت بهترین دانش آموختگان این رشته را از بین پروانه های سازمان نظام روانشناسی انتخاب کند.
افروز ادامه داد: همه شاخه های روانشناسی در یک ارتباط و یک پیکره واحد هستند، الان تمام بیمارستانهای کشور در بخش پزشکی هسته ای تمام متخصصان پزشکی را بکار می گیرند ضمن اینکه مهندسان پزشکی هم در کنار آنها هستند پس نمی شود رشته مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی را هم به وزارت بهداشت انتقال داد.
افروز خطاب به وزیر بهداشت هم گفت: شما دنبال تیم سلامت باشید هر چند ما امیدواریم کل آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد، شما متولی سلامت هستید نه متولی آموزش، به دنبال دانش آموختگان مطلوب باشید. به دنبال تیم سلامت باشید نه رشته. قبول داریم در وزارت علوم نقص هایی هست اما کمک کنید درست شود.
photo_2016-12-22_11-38-44

 

در پایان این جلسه اعضای حاضر به ارائه نظرات خود و مشکلاتی که این انتقال به وجود می‌آورد اشاره کردند و بیانیه این نشست در ۱۶ بند قرائت شد که قرار است برای وزرای علوم و بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر ریاست جمهوری ارسال شود.

در بخشی از بیانیه پایانی این نشست آمده است: با بررسی های به عمل آمده، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به هیچ عنوان زیر ساخت ها و امکانات و شرایط پرورش و تربیت کارشناسان این گرایش های مهم را متناسب با نیاز امروز و فردای جامعه ندارد، بنابراین این انتقال غیر اجرایی است. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی و سلامت در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان تحصیل نمی کنند، چگونه ممکن است بدون آماده سازی زیر ساخت ها این انتقال را انجام داد بویژه اینکه هم اکنون نیز با استاندارهای جهانی فاصله فاحش داریم.


telegram2 files