در صورت واگذاری گرایش بالینی به وزارت بهداشت از نظر علمی به ۸۰ سال قبل بازمی‌گردیم

در صورت واگذاری گرایش بالینی به وزارت بهداشت از نظر علمی به ۸۰ سال قبل بازمی‌گردیم

به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، دکتر عباسعلی اللهیاری نشست فوق العاده هم اندیشی بررسی و آسیب شناسی واگذاری رشته روان شناسی بالینی که صبح دیروز در محل دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار گردید اظهار داشت: واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت حرکتی غیر علمی است و در صورت واگذاری این گرایش به وزارت بهداشت از نظر علمی به ۸۰ سال قبل بازمی‌گردیم!

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در ادامه گفت: در صورت واگذاری رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت ضربه هولناکی به رشد علمی، پژوهشی و فناوری کشور وارد می‌شود و از نظر علمی به حدود ۸۰ سال قبل برمی‌گردیم.

دکتر اللهیاری ادامه داد: در صورت واگذاری رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت شاهد تنزل زیادی در حوزه روان شناسی در کشور خواهیم بود.

وی افزود: علت مخالفت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با واگذاری گرایش های بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت این است که اگر این واگذاری تحقق یابد، رشته روان شناسی با وجود همه پیشرفت هایی که طی چند سال گذشته کسب کرده بود با افت و تنزل شدیدی روبرو خواهد شد و این در حالیست که ما اعتقاد داریم کشوری توسعه یافته و پیشرفته است که نیروی انسانی متخصص و سالمی داشته باشد.

استاد روان شناسی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس،با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سلامت نیروی انسانی در گرو سلامت اجتماعی، روانی و معنوی است، عنوان کرد: تنها حدود ۲۰ درصد سلامت افراد به سلامت جسمانی انها مرتبط است، البته این نکته حائز اهمیت است همین ۲۰ درصد نیز تحت تاثیر اختلالات روحی و روانی است از آنها تحت عنوان بیماری‌های روان تنی یاد می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: روان شناسی بالینی و سلامت زمانی که از نگاه سنتی خارج شد جایگاه خوبی در سلامت خانواده‌ها و افراد پیدا کرد.

دکتر اللهیاری افزود: امروزه در همه عرصه‌ها خانواده‌ها به این نکته واقف شده‌اند که علاوه بر سلامت جسمانی برای بهره مندی از زندگی سالم باید مهارت‌های زندگی و مدیریت بحران را نیز فرا بگیرند.

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ادامه داد: در صورت واگذاری رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت ضربه هولناکی به رشد علمی، پژوهشی و فناوری کشور وارد می‌شود و از نظر علمی به حدود ۸۰ سال قبل برمی‌گردیم.

اللهیاری تاکید کرد: گرایش های بالینی و سلامت، درخت اصلی روان شناسی کشور محسوب می‌شود و انتقال این رشته‌ها به وزارت بهداشت هم از نظر حقوقی و قانونی و هم از نظر علمی و کارشناسی محل ایراد و اشکال است.

وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا به ازای هر پانصد خانواده یک روانشناس و مشاور متخصص وجود دارد و این درحالیست که در ایران به طور تقریبی به اعضای هر ۴۵۰۰ خانوار یک مشاور و روانشناس  وجود دارد که این آمار در شهرهای دور افتاده ایران در حدود یک روان شناس به اعضای هر ۱۵ هزار خانوار است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکانات خود را در اختیار دانشجویان بین رشته‌ای مانند (روان شناسی بالینی و سلامت) بگذارند و نهاد علم و فناوری در کشور باید وحدت اصلی خود را حفظ کند.

اللهیاری در جایی دیگر عنوان کرد: اگر وزارت بهداشت بخواهد با چنین نگاهی این دو رشته را از وزارت علوم جدا کند پس باید رشته‌های دیگری مانند عرفان و اخلاق اسلامی که به حوزه علمیه تعلق دارد به وزارت بهداشت واگذار شود، همچنین باید رشته‌های دیگری مانند جامعه شناسی، آسیب شناسی اجتماعی، مددکاری اجتماعی، علوم تغذیه و مهندسی پزشکی نیز زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه بنا به ضرورت آن دوران حدود ۳۸ سال پیش آموزش پزشکی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جدا شد که الان باید این وزارت خانه نگاه وحدت آمیز و یکپارچه داشته باشد و ما معتقدیم که اکنون باید آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد.

دکتر اللهیاری بر این مهم تاکید کرد که اگر جامعه ی روانشناسی انسجام خود را حفظ کند همانگونه که با پیگیری به لایحه رسیدگی قضایی و حقوقی برای بیماران شدید روانی دست یافتیم از چالش های پیش رو هم خواهیم گذشت.

وی ادامه داد: اگر انفکاک و شکاف در بین اعضای جامعه ی روانشناسی نباشد و همگی یک صدا پیش برویم جامعه ی روانشناسی امیدوار باشد که این انتقال صورت نخواهد گرفت.

دکتر اللهیاری در پایان ضمن انکه خواستار انسجام جامعه ی روانشناسی و مشاوره ی کشور شد از ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم بهداشت و کمیته ی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست ضمن توجه به خلوص نیت و حساسیت جامعه ی روانشناسی کشور، در تصمیمات خود، وحدت و حساسیت جامعه روانشناسی را در نظر بگیرند.

 

photo_2016-12-22_09-38-13photo_2016-12-22_09-37-54

 

بیشتر بخوانید:
دلایل پنج گانه ابطال طرح انتقال رشته های بالینی و روان درمانی محور روان شناسی و مشاوره از وزارت علوم به وزارت بهداشت
در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران چه گذشت؟


telegram2 files