بارداری ساختار مغز زنان را تغییر می دهد

بارداری ساختار مغز زنان را تغییر می دهد

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، نتایج یک پژوهش نشان می دهد که فرآیند بارداری تغییرات طولانی مدتی در ساختار مغز زنانی که برای اولین بار مادر می شوند، ایجاد می کند، این تغییرات به آنها در مادری و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود کمک می کند.

ساینس الرت در این باره می نویسد: در این مطالعه اسکن های MRI گرفته شده از مغز زنانی که برای اولین بار مادر شده بودند، تغییراتی را در حجم ماده خاکستری این زنان نشان داد که پیش بینی می شود این موضوع به آنها در مراقبت از نوزادان تازه متولد شده خود کمک می کند.

پژوهشگران در این مطالعه کاهشی مستمر و دائمی را در حجم ماده خاکستری مغز این زنان مشاهده کردند که می تواند به این معنا باشد که مغز آنها در حال بهینه سازی خود برای کمک به تامین نیازهای نوزدانشان است و این اثرات برای دستکم ۲ سال ادامه می یابد.

السلاین هوکزما روانشناس و سرپرست این پژوهش، در این خصوص می گوید: این تغییرات دست کم تاحدودی، مکانیسمی از کاهش سیناپسی است بطوریکه که در آن سیناپس های ضعیف حذف شده و جای خود را به شبکه های عصبی موثرتر و خاص تر می دهند.

پژوهشگران دراین تحقیق که در یک بازه زمانی بیش از پنج سال صورت گرفت، اسکن های مغزی ۲۵ زن را که برای اولین بار مادر شده بودند قبل و بعد از بارداری بررسی کردند. آنها همچنین اسکن های مغزی ۱۹ نفر از همسران این زنان را نیز تجزیه و تحلیل کردند.

از سوی دیگر پژوهشگران از مغز ۲۰ زن دیگر که باردار نبودند و هرگز باردار نشده بودند و ۱۷ تن از همسران آنها به عنوان گروه کنترل اسکن گرفتند.

نتایج این بررسی تمایز واضحی را میان ساختار مغزی زنانی که برای اولین بار مادر شده بودند و سایر افراد شرکت کننده این پژوهش از جمله مردانی که تازه پدر شده بودند، نشان داد.

این نتایج کاهش محسوسی را در حجم ماده خاکستری مادران در بخش های قشر پیشانی و خلقی و تمپورال نشان داد.
به گفته پژوهشگران، این مناطق مغزی کاملا در موضوعات اجتماعی مانند احساس همدردی و توانایی درک دیگران دخیل هستند.

درحالیکه کاهش حجم ماده خاکستری ممکن است ناسالم به نظر برسد اما محققان تصور می کنند که این کاهش برخلاف مسئله ای که منفی به نظر می رسد، می تواند نمونه ای از خود تنظیمی مغز باشد. از سوی دیگر تغییراتی در حافظه یا سایر عملکردهای شناختی هیچ یک از مادران مورد بررسی در این مطالعه مشاهده نشد که این خود تاکیدی است بر منفی نبودن کاهش حجم ماده خاکستری مغز بر اثر بارداری.

به عقیده پژوهشگران کاهش ماده خاکستری مغز لزوما مسئله بدی نیست . این موضوع می تواند یک رویه مثبت از بلوغ باشد.

اما این موضوع تنها در مورد زنانی رخ می دهد که برای اولین بار مادر می شوند بنابراین پژوهشگران گمان می کنند که این تغییر می تواند یک مکانیسم تحولی در واکنش به نیازهای احساسی یک کودک تازه متولد شده باشد.

البته مردانی که برای اولین بار پدر می شوند نیز نیاز دارند که خود را با شرایط جدید پدر شدن تطابق دهند.اما از آنجاییکه اسکن های ام.آر.آی گرفته شده از مغز این پدران، کاهش مشابه ای را در ماده خاکستری مغز آنها نشان نداند محققان تصور می کنند که تغییرات ایجاد شده در ماده خاکستری زن هایی که برای اولین بار مادر می شوند باید ناشی از رویه های زیستی در دوران بارداری مانند نوسانات هورمونی باشد.
یافته های این مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:
بررسی نقش پدران در سلامت روانی فرزندان
مواردی که پدر یا مادر ناتنی در برخورد با کودک باید بدانند


telegram2 files