مواردی که پدر یا مادر ناتنی در برخورد با کودک باید بدانند

مواردی که پدر یا مادر ناتنی در برخورد با کودک باید بدانند

پدر ناتنی و مادر ناتنی اصطلاحی است که فقط با ازدواج مجدد اتفاق می افتند. والد شدن از طریق ترکیب دو خانواده و یا ازدواج با با فردی که فرزندانی دارد،می تواند تجربه ای ارزشمند و پرمحتوی باشد.

کار را به آرامی شورع کنید.

برای شکل گیری و بهبود روابط عجله نکنید. اجازه دهید که مسائل به صورت طبیعی خود شکل بگیرند. به یاد داشته باشید که کودکان متوجه تصنعی بودن رفتار و روابط والدین و بزرگسالان خواهند شد. در طی زمان شما قادر خواهید بود تا روابط عمقی تر و پر معنی تری را رقم بزنید. روابطی که الزاما شبیه روابط قبلی کودک با والدین سببی خودش نیست.

عواملی که می توانند در روابط شما به عنوان والد ناتنی اثر داشته باشند:

کودکانی که عزادار والد فوت شده خود هستند و یا به تازگی جدایی والدین اصلی خود را شاهد بوده ­اند، برای پذیرش شما به عنوان والدین جدید به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.

در مورد کودکانی که والدین اصلی آنها زنده هستند، ازدواج مجدد والدین می تواند به معنای قطع امید از وصلت دوباره والدین باشد. معمول کودکان (حتی پس از گذشت سالها از جدایی والدین) همچنان امیدوارند که روزی والدین خود دوباره نزد یکدیگر بازگردند؛

و حالا ازدواج مجدد یکی از آنها می تواند در کودکان (و نوجوانان) احساسات شدید خشم، آسیب پذیری و ناتوانی و سردرگمی را ایجاد نماید.از عوامل دیگری که می تواند در کیفیت شکل گیری روابط شما به عنوان والدین ناتنی تاثیر بگذارد می توان از این موارد نام برد:

سن کودکان:

کودکان کوچکتر با در انطباق و شکل دهی روابط با ولدین جدید خود با سهولت بیشتری برخورد می کنند.

مدت زمان آشنایی شما با کودکان:

به طور معمول، هر چه زمان بیشتر از آشنایی شما با کودکان بگذرد، می توان انتظار داشت که روابط بهتری شکل بگیرد. البته در مورد این قاعده استثنائاتی وجود دارد؛ برای مثال اگر شما قبل از جدایی والدین اصلی کودک با یکی از آنها در ارتباط بوده اید و کودک شما را در جدایی والدین اصلی اش مقصر بداند،

این سابقه اثرات سو در روابط آتی شما با کودک خواهد داشت. اما به طور کلی، داشتن رابطه قبلی با کودک می تواند شما را در شکل دهی و بهبود روابط یاری رساند.

قبل از ازدواج تا چه میزان با زوج خود آشنایی داشته اید؟

در مورد این عامل نیز می توان استثنائاتی را متذکر شد، اما اگر در ازدواج با زوج خود عجله نکنید و  به خود و همسرتان زمان کافی دهید، در این صورت کودکان نیز می توانند در زمان ایجاد شده فرصت کافی بلرای انطباق با شرایط جدید را داشته باشند.

همسر جدید شما تا چه میزان درگیر روابط قبلی خود است؟

این عامل از اهمیت به سزایی برخوردار است. داشتن حداقل تعارض بین همسر شما و زوج قبلی او می تواند فرصت های ارزشمندی در روند پذیرش شما به عنوان والد ناتنی برای کودکان ایجاد کند. زمانی که والدین در مقابل کودک از بیان کردن مطالب و  نظرات منفی در مورد والدین قبلی خودداری کنند، کودکان با سهولت بیشتری می توانند با والد ناتنی خود منطبق شوند و با او ارتباط بگیرند.

کودکان تا چه میزان با شما وقت می گذرانند؟

اینکه شما هر دوهفته یکبار برای کودکان جدیدتان زمان بگذارید کمیک در شکل گیری روابط با آنها نخواهد کرد. باید به یاد داشته باشید که باید نیازهای کودکان – و نه خواسته های آنها را- در اولویت قرار دهید. اگر کودک خواهان آن است که والد اصلی خود را هر از گاهی ملاقات کند، باید شرایط این ملاقات را برای او فراهم آورید.

گام هایی به سوی تبدیل شدن به والدین عالی

همه والدین  در مسیر فرزندپروری با بعضی موانع احتمالی روبرو می شوند. اما زمانی که این مشکلات با این واقعیت که شما والد اصلی کودک نیستید ترکیب شوند، می توانند شرایط را دچار پیچیدگی بیشتری کنند. زمانی که مسائل دچار پیچیدگی شدید می شوند و شما با مشاجره های شدید روبرو می شوید، بهتر است در گام اول نیازهای اساسی کودک را ببینید:

در گام اول، نیازهای کودک و نه خواسته های او را ببینید:

کودکان نیازمند، عشق، محبت و قوانین پایدار هستند. با دادن هدیه های بی دلیل بخصوص در زمان هایی که رفتار خوبی نداشتند و یا نمرات خوبی کسب نکرده اند، احساس خواهند کرد که احتمالا در حال معامله با آنها هستید و از طریق هدیه دادن از آنها محبت و عشق طلب می کنید.

به طور مشابه اگر احساس می­ کنید که به طور برابر چنین رفتارهایی را با کودکان اصلی خود ندارید، تلاش نکنید تا برای آنها نیز هدیه بخرید! تلاش کگنید تا با آنها به طور برابر رفتار کنید.

وجود قوانین در خانه اهیمت فوق العاده ای دارد:

تلاش کنید برای خانه جدید قوانین معین و واضحی تعیین کنید. تا جایی که ممکن است باید بر اجرای این قوانین تاکید کنید و انها را تغییر ندهید. این وقانین برای همه کودکان – چه کودکان جدید و چه کودکان قبلی شما- لازم الجرا هستند. برای کودکان و نوجوانان باید قوانین متفاوتی تعبیه کرد،

اما د ر هر صورت همه افراد موظف هستند تا این قوانین را اجرا کنند. این موضوع باعث می شود تا همه افراد متوجه شوند که در خانه با آنها به طور برابر رفتار می شود.

تلاش کنید تا رسوم جدیدی در خانه ایجاد کنید:

تلاش کنید تا فعالیت های خاصی را پیدا کنید که بتوانید بهمراه کودکان ناتنی خود انجام دهید. تلاش کنید تا عنصر شادی و مفرح بودن را چاشنی این فعالیت ها کنید تا کودکان به این فعالیت ها رغبت بیشتری داشته باشند.در انتها به یاد داشته باشید که همواره به والدین قبلی و اصلی کودکان احترام بگذارید

زمانی که از کودکان در مورد زمان هایی که با والدین اصلی خود هستند سوال می کنید، مراقب باشید، چراکه ممکن است آنها احساس کنند شما در حال بازپرسی از آنها هستید و آنها جاسوسان شما هستند.

منبع: سلامتی


telegram2 files