با افکار منفی مبارزه کنید

با افکار منفی مبارزه کنید
به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شما هرگز اجازه نمیدهید یک دزد وارد خانه تان شود؛ پس چطور اجازه می دهید افکار منفی که شادیتان را می دزدند در ذهنتان بمانند…؟؟” احتمالا این جمله معروف از چارلی چاپلین را بارها شنیده اید، جمله ای که اشاره مستقیم به افکار منفی در زندگی فرد یا افراد یک جامعه دارد.
امیرهوشنگ مهریار روانشناس بالینی در رابطه با این جملات و علل بروز افکار منفی در جوانان اظهار داشت: به طور کلی افکار منفی ای که در جوانی و نوجوانی به سراغ افراد می آید ریشه در کودکی آنها دارد.
وی ادامه داد: کودکان مثبت اندیش به دنیا می آیند و به مرور در خانواده شخصیت آنها شکل می گیرد، در نتیجه خانواده نقش مهمی در ساختن آینده یک کودک و تحویل جوانی با اندیشه های سالم به جامعه را ایفا می کند.
مهریار افزود: اینکه والدین و اعضای خانواده مرتب به کودک بگویند که هیچ چیز خوب نخواهد شد، تو ناتوانی، کاری را نمی توانی به درستی انجام دهی، جملات منفی هستند که در ذهن خلاق کودک نهادینه شده و حتی موجب بروز افسردگی می شود.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه جوانانی که با افکار منفی رشد کرده و بزرگ شده اند در زندگی اجتماعی خود با مشکلات فراوانی مواجه می شوند، تصریح کرد: ممکن است فرد در مواجه با شخصی به وی علاقه مند شود و در صورت نگرفتن پاسخ مثبت با هجوم افکار منفی به این نتیجه برسد که هیچکس به او علاقه ندارد و متعاقب آن مشکلاتی ماننند افسردگی، خودکشی یا جنون بروز کند.
وی افزود: در صورتی که اگر همین فرد با مسئله منطقی فکر کند، متوجه می شود که اگر هیچ فردی وی را دوست ندارد دست کم مادر، پدر و سایر اعضای خانواده وی را دوست دارند و از وی در هر شرایطی حمایت می کنند.
مهریار درخصوص روشهای درمانی و تقویت مثبت اندیشی گفت: در روشهای درمانی شناختی – رفتاری برای مقابله با افکار منفی روشهای مختلفی پیشنهاد می شود که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند، یکی از مهمترین و ساده ترین روشهای درمانی به چالش کشیدن افکار منفی است.
وی ادامه داد: جوان باید بداند تعمیم دادن یک اتفاق بد به همه مسائل زندگی کار اشتباهی است و یک شکست به معنای از دست دادن واز بین رفتن همه شرایط مثبت زندگی نیست.
این روانشناس بالینی گفت: در افراد منفی نگر دستگاه شناختی و تحلیل اطلاعات به گونه ای است که بدون توجه به اتفاقات خوب، به مسایل بد فکر می کند و آن چه هست را بزرگ می کند.
مهریار افزود: غالبا افراد منفی نگر به نکات مثبتی که در زندگیشان اتفاق می افتد توجه نمی کنند، در نتیجه به چالش کشیدن این افکار به شما کمک می کند تا با مسایل واقع بینانه برخورد کنید، خصوصا زمانی که افکار منفی به سراغتان می آید از خود دلیل بخواهید.
وی تصریح کرد: اینکه فکر می کنید فرد ناموفقی هستید، امری کلی بوده که ابتدا باید همه جوانب آن را بررسی کنید.
این روانشناس بالینی ادامه داد: اگر در ذهن فرد این جمله که من هیچ وقت موفق نخواهم شد، شکل گرفت، همه ابعاد را در نظر بگیرد و به این مسئله فکر کند که در بسیاری از موارد مثل دوران تحصیل موفق بوده، هرچند ممکن است در مسائل عاطفی با ناکامی هایی مواجه شده باشد.
وی بیان کرد: جوانان باید بدانند که در مسائل عاطفی تنها یک سوی ماجرا هستند و به همان نسبت که وی حق دارد شخصی را دوست داشته باشد طرف مقابل هم می تواند توجهی به او نکند که این یک حقیقت است.
مهریار با بیان اینکه بهترین راه برای به چالش کشیدن افکار منفی این است که آنها را روی کاغذ بیاورید و ببینید این افکار چقدر منطقی و به چه میزان غیر منطقی هستند، گفت: زمانی که افکار منفی به سراغتان می آید، ابتدا بگویید چرا؟ و به دنبال پاسخ خود در واقعیت باشید.
وی ادامه داد: در مواجهه با افکار منفی می توانید از کمک سایرین استفاده کنید، این که اطرافیان جنبه های مثبت یک اتفاق را برایتان تشریح کنند یا مورد حمایت آنها قرار بگیرید می تواند به شما کمک کند.
این روانشناس بالینی بیان کرد: در این مواقع بهتر است تنها نمانید و سعی کنید در محیط های شاد و جمع های خانوادگی قرار گیرید.
وی درخصوص نقش والدین گفت: خانواده ها به جای سرکوفت و استفاده از جملات منفی باید فرزندان خود را به جهت مثبت هدایت نمایند و توانایی های وی را تقویت نمایند.


telegram2 files