سازمان نظام از تعامل با دولت و مجلس استقبال می کند

سازمان نظام از تعامل با دولت و مجلس استقبال می کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی، روز سه‌شنبه مورخ ۴ آبان ماه جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور کلیه اعضا تشکیل گردید. جلسه با سخنان دکتر نوبخت رئیس کمیسیون آغاز به کار کرد و در اولین مرحله یا اولین دستور جلسه که به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر اختصاص داشت، سردار مویدی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارش‌های کاملی از اقدامات این ستاد در مقابله با معضل اعتیاد در جامعه اشاره کرد و راهکارهایی جهت پیشگیری و مقابله با این امر ارائه کرد که در این خصوص تعدادی از کارشناسان و اعضای کمیسیون از جمله جناب آقای دکتر پزشکیان نماینده محترم تبریز و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی را در جهت مقابله و مبارزه با اعتیاد ارائه کردند.

از نکات قابل توجه حضور سرزده جناب آقای دکتر سلطانی‌فر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به تازگی توسط رئیس جمهور به مجلس محترم شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان معرفی شده است بود.

دکتر سلطانی‌فر ضمن ایراد سخنرانی به تشریح برنامه‌ها وعملکرد خود پرداخت و پاسخگوی سئوالات تعداد از اعضای محترم کمیسیون در خصوص برنامه‌های ارائه شده در حوزه ورزش، جوانان و اعتیاد در حوزه جوانان بودند.

در ادامه رئیس کمیسیون جناب آقای دکتر نوبخت از جناب آقای دکتر اللهیاری رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره خواستند تا نظرات کارشناسی و علمی خود را در این خصوص به اعضای کمیسیون ارائه کنند. دکتر اللهیاری ضمن تقدیر و تشکر از نگاه مثبت جناب آقای دکتر نوبخت به بحث سلامت روان اظهار داشتند: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با پتانسیل بالایی در جهت همکاری با دولت و مجلس محترم در خصوص ارتقاء درمان و پیشگیری از مداخلات روانی در جامعه استقبال کرده است.

سازمان نظام بعنوان یکی از متولیان اصلی سلامت روان و تنها سازمان تخصصی که وظیفه اعطای مجوز، ساماندهی و ارتقای سطح رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره کشور را بر عهده دارد در سالهای اخیر بسیار مظلوم واقع شده است.

دکتر اللهیاری افزود: با توجه به رشد چشمگیر مداخلات روانی در کشور متأسفانه هیچگونه بودجه‌ای در این خصوص اختصاص نیافته است و همچون گذشته نگاه سلامت تنها به بعد جسمانی سلامت می‌پردازد، این در حالی است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک به ۷۰ درصد بودجه سلامت صرف سلامت روان می‌شود اما در کشور ما تنها ۳ درصد از بودجه بخش سلامت به سلامت روان اختصاص می‌یابد که آن نیز مخصوص بیماران روان حاد و بستری شده بر روی تخت بیمارستانها می‌باشد.

در حوزه سلامت روان با سه بخش ارتقاء، پیشگیری و درمان روبرو هستیم. در بخش نخست که مخصوص تمامی جامعه می‌باشد، چه کسانی که با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند و چه کسانی که از سلامت روانی برخوردارند سازمان همواره کوشیده تا با ارتقاء سلامت روان در جهت بهبود وضع زندگی جامعه گام بردارد. بعنوان مثال در بحث مشاوره پیش از ازدواج اقدامات بسیار مثبتی انجام شده و در تعامل با قوه قضائیه و دادگاههای خانواده توانسته‌ایم تا بخش چشمگیری از خانواده‌های در حال فروپاشی را به آغوش زندگی بازگردانیم.

نماینده اسبق مجلس گفت: طرحهای بسیار جالبی را ارائه کرده‌ایم و همچنین طرحها و برنامه‌های بسیاری را در دستور کار داریم که در صورت حمایت دولت و مجلس محترم می‌توانیم نمودار سلامت روانی جامعه را تا سطح  قابل توجهی افزایش دهیم. در حوزه پیشگیری و درمان نیز اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته است که از آن جمله تعامل با صدا و سیما در تمامی برنامه‌ها و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی در ساخت برنامه‌ها و همچنین بهره‌گیری از متخصصین دارای مجوز از سازمان در رسانه ملی می‌باشد. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره اظهار کرد طرحها و برنامه‌های زیر ساختی بسیاری داریم که در حوزه سلامت می‌تواند تحولی عظیم ایجاد کند و لازمه این تحول و رسیدن به سطح ایده‌آل روانی جامعه همکاری و حمایت مجلس شورای اسلامی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به دیده شدن سازمان نظام و ابعاد مختلف سلامت روان در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

موارد مختلفی از جمله بودجه، بیمه روان‌شناسان و مشاوران، طرح اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج، طرح پایش سلامت روانی و …. که امیدواریم با حمایت کمیسیون بهداشت و مجلس محترم این موضوعات تحقق پیدا کند و بیش از هر زمان دیگری شاهد رشد و بالندگی نظام سلامت کشور علی‌الخصوص سلامت روانی جامعه عزیز و فرهیخته ایران اسلامی باشیم.

دکتر اللهیاری در پایان بار دیگر از نگاه ویژه و مثبت کمیسیون بهداشت و درمان به سلامت روان و متخصصان این حوزه تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا این جلسه راهگشای تعاملات فی مابین سازمان و دولت و مجلس محترم باشد.

در ادامه دکتر بیرشک عضو محترم شورای مرکزی نیز ضمن سپاس از کمیسیون به جهت دعوت بعمل آمده نظرات خود را ارائه نمودند و خواستار تعامل هرچه بیشتر دولت، مجلس و علی الخصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان نظام شدند. این جلسه که با حضور اساتید روان‌شناس و مشاوران برجسته‌ای همچون جناب آقای دکتر سلیمی، دکتر مسجدی و سرکار خانم دکتر بختیاری برگزار شده بود به دلیل طولانی بودن بحث حوزه اعتیاد نا تمام ماند و طبق فرمایشات جناب آقای دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مقرر شد تا این جلسات با حضور متخصصان حوزه سلامت روان تا رسیدن سطح روانی جامعه به شرایط ایده‌آل ادامه یابد.

دکتر نوبخت ضمن تقدیر و تشکر از رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و تبریک به جهت انتصاب مجدد ایشان در این سمت خاطر نشان کرد که کمیسیون بطور جدی خواهان افزایش سطح کیفی سلامت روان جامعه می‌باشد و از هیچگونه کمک و همکاری در این خصوص با سازمانها و نهادهای تخصصی همچون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره فروگذار نخواهد بود.


telegram2 files