در جلسات روان درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

در جلسات روان درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامت نیوز، وقتی استخوان شما می‌شکند به پزشک مراجعه می‌کنید و می‌دانید که قرار است چه اتفاقی بیافتد. استخوان شما را گچ می‌گیرند جا می‌اندازند و در آخر بهبود می‌یابید اما زمانیکه شما یک روان‌درمانگر را ملاقات می‌کنید، درست نمی دانید که قرار است چه اتفاقی بیافتد. آیا شما فقط قرار است حرف بزنید؟ آیا باید در مورد دوران کودکی تان بحث کنید؟ آیا قرار است هیپنوتیزم شوید؟ و اینکه بالاخره هدف از مراجعه به یک درمانگر چیست؟ چرا نمی‌شود همین حرفها را با خانواده یا دوستان صمیمی درمیان بگذاریم؟

 

این یک مسئله اساسی در جامعه ماست که واقعا چه اتفاقی قرار است در جلسه درمان بیافتد؟ چه موضوعاتی مناسب جلسه درمانی است و مراجعه به یک درمانگر چه مزایا و فوایدی بدنبال خواهد داشت و چه موقع درمان اتفاق می‌افتد؟

در جلسه درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

در هر جلسه اساسا به حل مشکلی پرداخته خواهد شد. شما موقعیت اخیر خود را توضیح خواهید داد و اینکه چه احساسی درباره آن دارید سپس درمانگر از تجربیاتش استفاده می‌کند تا راه‌حلی برای مشکل شما بیابید بنابراین شما یک گام به زندگی‌ای که آرزویش را دارید نزدیک شوید.

در ابتدای جلسه، درمانگر از شما خواهد خواست که نمایی از اتفاقاتی که در زندگی شما می‌افتد، آنچه در ذهن‌تان هست ان چیزهایی که اذیتتان می‌کند و اینکه آیا هدفی در ذهنتان هست که دوست دارید به آن برسید را شرح بدهید.

بهتر است به راحتی درباره این موارد صحبت کنید . درمانگر گوش خواهد داد و گاهی مطالبی را یادداشت می‌کند. مکالمات شما کاملا محرمانه خواهد بود. این یک مکالمه ویژه و منحصر بفرد است از این بابت که شما می‌توانید بدون آنکه نگران باشید احساسات کسی جریحه‌دار شود یا مورد قضاوت قرار بگیرید هر چه دلتان می‌خواهد بگویید.
بعضی از درمانگران ممکن است تکالیفی به مراجعین خود بدهند تا برای جلسه بعدی همراه خود بیاورند. تکالیف بر اساس نیاز شما متفاوت خواهد بود اما هیچ تکلیفی گفته نخواد شد مگر آنکه در طول جلسه درباره آن صحبت شده باشد. بدیهی است که درمانگران متفاوتی وجود دارند و اینکه هر فرد هم به تنهایی منحصربفرد است.

 

آیا لازم است از دوران کودکی‌ام صحبت کنم؟

نه لزوما. بعضی از افراد فکر می‌کنند که ملاقات با درمانگر یعنی نبش قبر کردن دوران طفولیت و یا صحبت درباره اینکه در کودکی چقدر مادرمان به ما بدی یا خوبی کرده. این یک باور اشتباه است.

اساسا موضوع صحبت‌ها پیرامون مشکل مراجع و اهداف او خواهد بود. گاهی لازم است برای حل مشکل فعلی به علل آن در دوران گذشته هم پرداخته بشود .

درست شبیه دیوار نیمه فرو ریخته‌ای که لازم است بررسی شود تا کجا کج و سست و ناپایدار است. همچنین عدم تمایل شما برای صحبت درباره کودکی شاید یکی از دلایل مهمی باشد که لازم است درباره‌ی آن صحبت شود.

 
درمان من چه فدر طول خواهد کشید؟

بسته به هر فرد متفاوت است. ممکن است مراجعی که با یک جلسه کارش به اتمام برسد. گاهی اوقات یک مکالمه جسارتمندانه و صادقانه چیزی است که فرد نیاز دارد.
مراجعینی هم ممکن است چندین هفته یا ماه برای تمرکز روی مشکلشان،راهکاریابی و تغییر رفتار یا شناخت نیاز داشته‌ باشند.
بعضی از مراجعین به جلسات هفتگی و یا دو هفته یک بار نیاز دارند و گاهی مراجعین به جلسات فالوآپ یا پیگیری نیاز دارند.
چیزی که مهم است اینست که اگر نیاز است درمان را ادامه بدهید همانند درمان بیماری‌های فیزیکی برای آن وقت بگذارید و به درمان متعهد و پایبند باشید.
لازم است یادآور شویم، هیچ درمانگری چوب جادویی و علم غیب ندارد.

 
چرا به جای درمانگر با یک دوست مشورت نکنیم؟

اگر شما انقدر خوشبخت هستید که یک خانواده و یا دوستان مراقب و حمایتگر از هر لحاظ دارید، احساسات،هدف‌ها و رویاهایتان را با آنها مطرح کنید‌. آنها بخش بزرگی از شبکه حمایتی شما هستند و آگاهی و چشم اندازشان بسیار مفید است‌. اگرچه، افرادی که شما را می‌شناسند، زمانیکه به صحبت‌های شما گوش می‌دهند، اغلب بی‌طرفانه نخواهد بود.

برای مثال ممکن است بخواهید تغییر شغل بدهید و تمایل دارید موضوع را با همسرتان در میان بگذارید. او هم ممکن است بخواهد صددرصد شما را حمایت کند و تمام تلاش خود را درباره این قضیه بنماید. اما او با احساسات خودش هم دست به گریبان است. مثل احساس اضطراب درباره اینکه این تصمیم چطور وضعیت زندگیتان را تغییر می‌دهد!

این هیجانات کار همسرتان را برای حمایت از شما سخت و دشوار می‌کند‌. درحالیکه همراهی با یک مشاور و روانشناس فرصت مناسب و منحصربفردی خواهد بود تا بدون این هیجانات مداخله‌گر و قضاوت و ترس به راهکار مناسب دست یابید.


telegram2 files