گزارشی از نشست خبری هفته بهداشت روان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان

گزارشی از نشست خبری هفته بهداشت روان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان

به گزارش سایک نیوز به نقل از شهروند، روز گذشته نشست خبری هفته بهداشت روان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان برگزار گردید، در این نشست به زندگی پُر استرس ایرانیان اشاره شد و در این خصوص دکتر جعفر بوالهری مسئول دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان اظهار داشت : سال گذشته تحقیقات زیادی در کشور در زمینه شیوع استرس انجام گرفته و عددهای متفاوتی در این زمینه عنوان شده است. با این همه بررسی های کلی نشان می دهد که میزان استرس نسبت به گذشته شیوع پیدا کرده و پراکندگی آن هم بیشتر شده است .

سپس وی در خصوص انجام پایش جدید درباره شیوع اختلالات روانی در جامعه توضیح داد : بین سال های ٨٠ و ٨١، یک بررسی در این زمینه انجام شد که نشان داد میزان شیوع اختلالات روانی در جامعه ١۶ درصد است، در سال ٩٠ هم یک تحقیق ملی انجام شد که میزان این اختلالات، به ٢١ تا ٢۵ درصد رسیده بود. استرس ها هم در همین موضوع جای می گیرند.

 

علی اصغر اصغرنژاد فرید، مدیر گروه بهداشت روان دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در ادامه صحبت های دکتر بوالهری از استرس به عنوان یکی از “آسیب های نوپدید” در کشور یاد کرد و ادامه  داد : تحولاتی که از نظر اجتماعی رخ می‌دهد، افراد را آسیب‌پذیر می‌کند، به همین دلیل باید ظرفیت جامعه را در این زمینه بالا برد.

 

اصغرنژاد فرید، در ادامه با بیان اینکه در هر کشوری، یک تا دو درصد مردم بیمار جدی هستند، گفت: حدود ٨ درصد از افراد در جامعه، مشکل یادگیری دارند، بررسی ها نشان داده اند که ۵٠ درصد کسانی که خودکشی می کنند، مشکل یادگیری داشتند.

 

وی برنامه ریزی در حوزه سلامت روان را به یک آشفته بازار تشبیه کرد، و تصریح کرد :در حال حاضر کسی که قصد خودکشی دارد، به چه کسی باید ارجاع داده شود؟ چه کسی می تواند او را کمک کند؟ بهداشت و سلامت روان، باید متولی مشخصی داشته باشد، باید مشخص شود که این مشکل را چگونه می توان حل کرد.

 

اصغرنژاد فرید ادامه داد: در این زمینه صدا و سیما تنها اطلاعات جسته و گریخته می دهد و مهارت های زندگی را آموزش نمی دهد.

 

وی بر ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و به تحقیقی اشاره کرد که نشان می دهد یک سوم دانش آموزان دبیرستانی در سال گذشته، رفتار پرخطر داشته اند و تاکید کرد: این آمار بیشتر مربوط به حاشیه تهران و مناطق مهاجرپذیر است. به گفته وی رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف الکل و رانندگی بدون گواهینامه از جمله این رفتارها هستند.


telegram2 files