نقش “همتایاران سلامت‌روان” در پیشگیری از بروز اختلالات روانشناختی

نقش “همتایاران سلامت‌روان” در پیشگیری از بروز اختلالات روانشناختی

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت اجرای طرح «همتایاران سلامت‌روان» در دانشگاه‌های علوم پزشکی، را در پیشگیری از بروز اختلالات روانشناختی و اقدام به خودکشی موثر دانست.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر،  دکتر بهرام‌علی قنبری در نشست آموزشی و توجیهی همتایاران سلامت‌روان دانشجویان با تأکید بر اهمیت اجرای طرح «همتایاران سلامت‌روان» در دانشگاه‌های علوم پزشکی، به ارائه گزارش نتایج پایش سلامت‌روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال گذشته پرداخت.

وی با اشاره به نتایج پرسشنامه سنجش بالینی (CAQ) که آمار صحیحی از آسیب‌های و اختلال‌های روانشناختی را نشان می‌دهد، اظهار داشت: اجرای این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی تجربه اول ما بود با این حال نتایج آن اطلاعات دقیق‌تر و صحیح‌تری به دست می‌دهد و از تجربیات دور اول می‌توانیم برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح در دوره‌های بعدی و بالا بردن کیفیت اجرا استفاده کنیم.

قنبری اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح، از  تست GHQ در دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده می‌شد که استفاده از آن در دانشگاه‌های وزارت علوم نیز سابقه داشت. الان چند سال است که در وزارت علوم نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اجرای این تست نیازهای آنها را برآورده نمی‌کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت نیز اجرای این تست ما را به اهدافمان نزدیک نمی‌کرد، گفت: اگر کسی در دانشگاه‌ها اقدام به خودکشی می‌کرد نتایج تست GHQ او را بررسی می‎کردیم و متوجه می‌شدیم هیچ علامت و نشانه‌ای به ما نداده است. همین موضوع باعث شد که با مشورت‌های مختلف استفاده از تست CAQ را مبنای کار قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه نتایج پایش سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس تست جدید قابل تفسیر و تعبیر است، گفت: در مجموع آنچه در راستای اجرای این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادید، ۲۳ هزار و ۲۲۳ نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و پرسشنامه ما پر کرده‌اند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت افزود: به غیر از تعداد اندکی از پرسشنامه‌ها که مخدوش اعلام شد، مابقی قابل تفسیر و تعبیر بود و نتایج قابل قبولی به دست آمدکه می‌تواند مبنای کار ادارات مشاوره در مداخله، پیشگیری و درمان باشد.

وی خطاب به مسؤولان و کارشناسان اجرای طرح «همتایاران دانشجو سلامت‌روان» دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تأکید بر اهمیت نقش این افراد در اجرای پایش سلامت‌روان دانشجویان گفت: اهمیت و نقش این طرح در پیشگیری از اختلالات و مشکلات روانشناختی در بین دانشجویان بسیار زیاد و اجرای آن مورد تأکید وزارت بهداشت است.

قنبری درباره نسخه اینترنتی پرسشنامه CAQ برای حاضران در جلسه توضیح داد و به سوال‌های آنها درباره مشکلات اجرای طرح به صورت اینترنتی پاسخ گفت.


telegram2 files