بررسی برنامه درسی خانواده وسلامت جنسی

بررسی برنامه درسی خانواده وسلامت جنسی

جلسه ۱۲۲ شورای تحول و ارتقا علوم انسانی برگزار شد. در این جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی به بررسی سرفصل ها و برنامه درسی رشته خانواده و سلامت جنسی در مقطع دکترا پرداختند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، جلسه ۱۲۲ شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد در این گزارش که توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد ارائه شد، با اشاره به لزوم آموزش این مبحث مهم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون این موضوع، تربیت متخصصین و مشاورین صالح به این منظور از اهداف راه اندازی این رشته برشمرده شده است.

در بخش دیگری از این گزارش با برشمردن ارتباط میان این رشته با پزشکی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی اجتماعی برخی از ایراد های موجود در برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمینه برشمرده شده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به نظرات اسلام به قوه جنسی به عنوان عامل استحکام خانواده و لزوم پیراستن فضای عمومی جامعه از هرگونه آلودگی جنسی، نبود متخصص در زمینه مشاوره و آموزش مسائل جنسی به زوجین مهمترین انگیزه برای تاسیس و راه اندازی این رشته عنوان شد.

در بخش دیگری از این گزارش ضمن برشمردن برخی از الزامات پذیرش دانشجو در این رشته از جمله تاهل و غیره آگاهی از قوانین و مقررات حقوقی در این زمینه از سایر الزامات دانشجویان این رشته عنوان شده است.

با توجه به اتمام وقت جلسه و با رای مثبت اعضا، کلیات این رشته از تصویب گذشت و بررسی جزئیات آن به جلسه آینده موکول شد.

سرفصل‌ رشته آموزش زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین سرفصل رشته آموزش زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بررسی شد و پس از بیان نظرات و پیشنهادهای اعضا با رای مثبت آنها کلیات این برنامه درسی تصویب شد.

در این گزارش با اشاره به لزوم آشنایی فارغ‌التحصیلان این رشته به مبانی و نحوه آموزش زبان و مسلط بر روش‌های نوین آموزشی، دانشجو محور شدن این رشته درسی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تقاضا برای آموزش زبان انگلیسی در جامعه و سوء استفاده سودجویان از این تقاضا، ارائه معیار آموزش استاندارد به منظور تسهیل نظارت بر این روند از دیگر ابعاد برنامه درسی تدوین شده برشمرده شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات بین‌المللی در حوزه آموزش و ارزشیابی این روند، استاندارد سازی روش‌های برگزاری آزمون زبان‌های خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش ارائه شده، بر آموزش بهینه مهارت‌های چهارگانه در فراگیری زبان «شنیدن، نگارش، سخن گفتن و خواندن متون» تاکید شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که نیاز به اقدام عاجل و موثر در حوزه آموزش زبان انگلیسی با توجه به افزایش روزافزون ارتباطات بین‌المللی، در نظر گرفتن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه، توجه به دیپلماسی آموزشی در برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی، تمرکز بیشتر بر موضوع اسلامی شدن در این برنامه درسی، لزوم دانشجو محور بودن برنامه درسی و نمود بیشتر این ضرورت در برنامه درسی پیشنهادی از مهم ترین محورهای این پیشنهادها بود.

همچنین تفکیک دقیق بین ارزشیابی و سنجش آموزشی، تاثیر روان‌شناسی آموزشی بر هر گونه برنامه‌ریزی آموزشی در زبان‌های خارجی، استفاده از تجارب و دستاوردهای پژوهشگران در این بخش و لزوم مختصر و مفید بودن برنامه درسی تدوین شده از دیگر موضوعات پیشنهادی اعضا در این جلسه بود.


telegram2 files