5 غذای سمی برای افسردگی!

5 غذای سمی برای افسردگی!

فست فود، الکل، نوشیدنی های انرژی زا و برخی غذا ها و نوشیدنی های دیگر ممکن است علائم افسردگی را بدتر کنند.گفتار درمانی و دارودرمانی دو گزینه درمانی اولیه برای افراد مبتلا به افسردگی هستند. اما اقدامات خود مراقبتی نیز می‌تواند بسیار سودمند باشد. در حالی که اینها ممکن است شامل خواب خوب، ورزش منظم و تمرین مدیتیشن باشد، عنصر دیگری وجود دارد که ممکن است به آن توجه نکرده باشید، یعنی رژیم غذایی!

اگر علائم افسردگی مانند غم و اندوه، احساسات شدید یا کمبود انرژی را تجربه می‌کنید، ممکن است نیاز باشد تا از مواد غذایی زیر پرهیز کنید و در صورت نیاز به یک رواندرمانگر مراجعه کنید.

فست فود:

غذاهای فست فود، جذاب و قابل دسترسی سریع بوده و طعم خوبی هم دارد، اما محققان بر این باورند که رابطه‌ای بین افسردگی و سطوح التهاب در بدن وجود دارد و التهاب با موادی که معمولا در مقادیر زیاد در غذاهای فست فود یافت می‌شوند، مانند چربی‌های مصنوعی، کربوهیدرات های تصفیه شده، سدیم و شکر تشدید می‌شود. یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که به طور منظم فست فود می‌خورند 40 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

الکل:

الکل ترشح سروتونین (معروف به “مواد شیمیایی شاد”) را در مغز ما تشویق می‌کند. با این حال، برای افرادی که افسردگی دارند، نوشیدن الکل می‌تواند اثر معکوس داشته باشد، زیرا مطالعات نشان می دهد مصرف بیشتر ممکن است منجر به افزایش علائم شود. گاهی اوقات به این “اختلال افسردگی ناشی از الکل” گفته می‌شود که فقط مدت کوتاهی پس از نوشیدن الکل یا در حین ترک اعتیاد رخ می‌دهد.

نمک:

مدت هاست که به ما در مورد خطرات خوردن بیش از حد نمک هشدار داده شده است، به ویژه در مورد اثرات منفی آن بر فشار خون و سلامت قلب و عروق. اما مسئله فقط بیماری های جسمی نیست، نمک زیاد همچنین با خطر بیشتر نگرانی های مربوط به سلامت روان مرتبط است. با این حال، تنها از طریق قلب نیست که نمک می تواند بر مغز تاثیر بگذارد. به تحقیقات حیوانی به تاثیر منفی این ماده بر میکروبیوم روده و جریان خون در مغز اشاره کرده است. همه این اثرات ممکن است به افسردگی و اختلال در عملکرد شناختی کمک کنند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا:

نوشیدنی‌های انرژی‌زا یکی دیگر از نوشیدنی‌های سریع و آسان است و بسیاری از افراد پس از یک خواب بد شبانه یا یک جلسه ورزشی سخت، یکی از این نوشیدنی‌ها را می‌نوشند. با این حال، نوشیدنی های انرژی زا به دلیل داشتن کافئین و قند، تاثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی ما دارند که می‌تواند بر وضعیت روحی ما نیز تاثیر بگذارد.

گوشت فرآوری شده:

بسیاری از کباب‌ها، پیک‌نیک‌ها، و غذاهای اصلی مانند سوسیس، ژامبون، گوشت گاو و سایر محصولاتی که به عنوان گوشت‌های فرآوری‌شده طبقه‌بندی می‌شوند. در حالی که اگر حوصله آشپزی ندارید به راحتی می توانید آنها را آماده کنید و در وعده های غذایی بیاورید، اما این مواد پتانسیل تشویق علائم افسردگی را دارند. مطالعات بی شماری ارتباط قابل توجهی بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و افزایش خطر ابتلا به افسردگی و علائم آن پیدا کرده اند.

منبع: psychcentral.com