سن اعتیاد به ۱۴ سال رسیده است

سن اعتیاد به ۱۴ سال رسیده است

سن اعتیاد به ۱۴ سال رسیده است !!! مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری، با بیان اینکه با دو چالش اساسی تغییرالگوی مصرف مواد از مخدرهای سنتی به صنعتی و ورود مواد مخدر با ظاهر و نامهای جدید مواجه هستیم، اظهارکرد: با توجه به برنامه ریزی دقیق و کارشناسی باندهای مافیایی تولید کننده مواد مخدر برای فریب مصرف کنندگان بویژه جوانان باید بیش از گذشته این امر مورد توجه همگان بویژه خانواده ها قراربگیرد.
وی اعلام کرد: هم اکنون سن اعتیاد براساس آمار منتشره از مراجع رسمی و بویژه ستاد مواد مخدر کشور کاهش یافته و به ۱۴ سال رسیده است.
ابهری خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتیاد میان نوجوانان و کودکان خیابانی بسیار زیاد است چرا که آنها با استشنشاق بنزین، چسب و تینر به سوی مصرف مواد مخدر روی آورده اند؛ استنشاق مواد یاد شده سبب گیجی و ترغیبت این کودکان به مصرف مواد می شود.
این متخصص علوم رفتاری گفت: خانواده ها و نهادهای متولی به ویژه درفصل تابستان باید به فکر اوقات فراغت و تفریح جوانان خود باشند و در موضوع انتخاب دوست توسط آنها بسیار دقت کنند.
این آسیب شناس با اشاره به مشتقات مخدرهای صنعتی نیز گفت: ماده اصلی و تشکیل دهنده مخدرهای صنعتی آمفتامین و متاآمفتادمین است و آنها دارای افزودنی های خطرناک و مرگ آوری هستند.
ابهری با بیان اینکه جوانان آگاهی لازم را درباره مواد مخدرصنعتی ندارند، افزود: ماده مخدر گل، گرس و کوادی که از شاهدانه گرفته می شود و از خانواده کانی دیس هستند همان آثار ویرانگر حشیش و مشتقات آن را بر مغز دارد.
این آسیب شناس ماده مخدر صنعتی شیشه، برنز، نخ، تسیح و گرکودیل را از دیگر موادی برشمرد که با نام های عجیب وارد بازار می شوند.
ابهری افزود: اخیرا قاچاقچیان با افزودن سیانور، سلیکون و چانته (لوله بازکن) را داخل ماده شیشه اضافه کرده و آن را عرضه می کنند که این مواد نیز عوارضی همچون تپش قلب، پایین آمدن فشار خون، تاری دید و فراموشی را نیز بدنبال دارند.
این آسیب شناس با بیان اینکه به جمعیت زنان معتاد نیز افزوده شده است ،‌ تصریح کرد: تبلیغات دروغ شبکه های مجازی و برخی مراکز ورزشی نیز برای دستبابی به اندامی لاغر باعث فریب بانوان در مصرف مواد مخدر شده است .


telegram2 files