همایش روانشناسی حرفه‌ای ایران

همایش روانشناسی حرفه‌ای ایران

چطور روانشناس زرد نباشیم و کسب‌وکاری حرفه‌ای در روانشناسی داشته باشیم؟

اصطلاح روانشناسی زرد در انگلیسی با نام Pop Psychology یا Popular Psychology شناخته می‌شود. در فرهنگ لغات کمبریج، تئوری ها و توصیه هایی در مورد رفتار افراد که به راحتی قابل درک است و برای کمک به افراد در بهبود زندگی خود در نظر گرفته شده است در قالب پاپ سایکولوژی تعریف شده است.

بنابریان این اصطلاح تا زمانی که تنها به بیان مفاهیم و نظریه‌های غیر علمی دربارهٔ رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان بپردازد و به آنها جنبه علمی ندهد در حد توصیه‌های دوستان و خانواده به یکدیگر باقی می‌ماند اما وقتی به عنوان نظریات علمی تأیید شده در جامعه رواج پیدا می‌کند مشکلات خودنمایی می‌کنند و اصطلاح روان شناسی زرد برای آن تعریف می‌شود.

چطور نشانه‌های روانشناسی زرد و روانشناس نماها را بشناسیم؟

همانطور که گفتیم وقتی فردی که ادعای روانشناسی دارد، اثباتی علمی برای توصیه‌های خود نداشته و توصیه‌هایش در حد طالع بینی و آسترولوژی به درد می‌خورد و بیشتر به خود درمانی توصیه می‌کند روانشناس زرد را ترویج می‌کند. این روانشناسان زرد که در جامعه امروز ایران هم به شدت زیاد شده اند برای همهٔ افراد نسخه‌های مشابهی دارند و کاری به تفاوت‌های فردی و شرایط محیطی در زندگی فرد ندارند و لیستی از آنها نیز که فاقد مجوز از سازمان نظام روانشناسی هستند در سال ۱۴۰۱ در سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قرار گرفته است.

این افراد بدون داشتن مهارت، تخصص و صلاحیت علمی به کار درمان می‌پردازند و نظرات شخصی خود را به عنوان موارد اثبات شده علمی مطرح می‌کنند.

آماری از روانشناسان واقعی و روانشناسان زرد در ایران

دکتر افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ در گفتگو با ایسنا درباره آمار روانشناسان ایران گفته اند که حدود ۴۰ هزار نفر عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هستند و نزدیک به ۸ هزار نفر از کمیسیون‌های تخصصی این سازمان پروانه گرفته‌اند. به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به باشگاه خبرنگاران جوان نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در فضای مجازی خدمات روانشناسی و مشاوره  را به صورت فعال ارائه می دهند که بیش از نیمی از این افراد مجوز ندارند و یا روانشناس نیستند.

چطور روانشناس زرد نباشیم و در عین حال کسب و کار خود را بسازیم؟

اگر روانشناسی هستید که پروانه نظام روانشناسی دارید و می‌خواهید کسب و کارتان را بسازید احتمالا در این ۶۰۰۰ نفر متخصص روانشناسی دارای پروانه کسب و کار روانشناسی هستید که هنوز به دلایل مختلفی مانند نداشتن دانش برندسازی و بازاریابی و ترس از فعالیت هایی شبیه روانشناسان زرد، خود را از فعالیت حرفه‌ای در فضاهای مختلف و به خصوص دیجیتال محروم کرده اید.

برای تبدیل نشدن به یک روانشناس‌ نما، باید در عین کسب علم و تجربه از منابع معتبر به دنبال روشها و مهارت هایی باشید که باعث بهبود و پیشرفت کسب‌وکارتان در زمینه روانشناسی می‌شود. تنها در این صورت است که روانشناس نمایان زرد و افرادی بی‌سواد اما با ظاهر و بیان خوب نمی‌توانند سهم بازار شما را به دست گیرند.

شبکه سازی را برای ساخت کسب‌و‌کارتان فراموش نکنید.

شبکه سازی در زمینه روانشناسی و مدیریت کسب وکار اهمیت بالایی دارد و حضور در رویدادهای شبکه‌سازی حرفه‌ای در ساختن روابط حرفه‌ای تان به شما کمک خواهد کرد.

شاید تا به حال در ایران همایش و رویدادی در رابطه با حوزه مدیریت کسب و کار در روانشناسی برگزار نشده باشد؛ همایشی که به بررسی چالش‌های روانشناسان در تبدیل مهارت‌های روانشناسی به یک کسب و کار حرفه‌ای می‌پردازد.

چنین همایشی در تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۲ در حال برگزاری است. پیشنهاد ما به همه روانشناسان برای سامان‌دهی و مدیریت کسب و کار، تعیین اهداف و ارکان برای تشکیل یک کسب و کار در حوزه روانشناسی و معرفی تکنیک‌های مختلف در این زمینه، شرکت در همایش روانشناسی حرفه‌ای ایران است که در سالن جابر ابن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد.

این همایش، تخصص روانشناسی را به عنوان یک کسب و کار حرفه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهد و با برگزاری پنل‌های گفتگو و جلسات مختلف برای شبکه‌سازی، فرصتی مناسب برای ایجاد ارتباطات حرفه‌ای در زمینه روانشناسی فراهم می‌کند.

در این همایش، اساتید برجسته‌ی دانشگاه‌ مانند دکتر صاحبی، دکتر بشارت و دکتر محمدیان به عنوان سخنران صحبت می‌کنند و دکتر وکیلی، دکتر معتمدی و مهندس ابقا به عنوان مهمانان در پنل‌های گفتگو درباره منابع انسانی، بازاریابی و برندسازی حضور خواهند داشت.

در این رویداد آموزشی، سرفصل‌هایی از تکنیک‌های لازم مانند تکنیک‌های بازاریابی، جذب و نگه‌داشت منابع انسانی، مدیریت سرمایه و مدیریت مالی آموزش داده می‌شود و در پایان، گواهی شرکت در این همایش به شما اهدا می‌شود.

با حضور در این همایش، یک قدم درست در مسیر رسیدن به «شمال حقیقی» تان در روانشناسی برخواهید داشت و کسب‌و‌کارتان در روانشناسی را بر اساس ارزش‌ها، تمایلات و انگیزه‌های واقعی‌تان مدیریت و هدایت می‌کنید.

برای ثبت نام در این همایش، به وبسایت “همایش روانشناسی حرفه‌ای ایران” مراجعه کنید.