چگونه مسائل را شخصی نکنیم!

چگونه مسائل را شخصی نکنیم!

سایک نیوز به نقل از وری ول مایند: طبیعی است که بخواهیم مورد احترام قرار بگیریم. به هر حال، انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند و ما دوست  داریم اطرافیانمان برای ما ارزش قائل شوند. بنابراین، طبیعی است که انتقاد می تواند باعث ایجاد درد عاطفی شود.

دانشمندان در این مطالعه، واکنش‌های مربوط به تایید و رد ویدئوهای مرتبط با ارزیابی اجتماعی را از نزدیک بررسی کردند. محققان فعالیت 37 شرکت‌کننده را در حین تماشای ویدیوهایی که در آن افراد جملات مثبت، منفی و خنثی را بیان می‌کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج نشان داد که “انتقاد به همه آسیب می زند.”

در حالی که برخی از نظرات یا اعمال واقعا توهین‌آمیز هستند، اگر متوجه می‌شوید که احساسات شما اغلب جریحه‌دار می‌شود یا تمایل دارید تصور کنید که شخصی قصد دارد به شما درد عاطفی وارد کند، ممکن است مستعد این باشید که مسائل را بیش از حد شخصی درنظر بگیرید.

در ادامه به این موضوع می پردازیم که چرا مردم مسائل را شخصی درنظر می‌گیرند، چگونه بفهمیم که چه زمانی مسئله ای را خیلی شخصی درنظر می‌گیریم، و چگونه می‌توانیم مواردی را که در آنها شخصی کردن مسائل می‌تواند واقعاً برای ما مفید باشد، شناسایی کنیم. همچنین یاد خواهیم گرفت که چگونه مسائل را کمتر شخصی کنیم.

چه چیزی باعث می شود که مردم مسائل را شخصی بگیرند؟

طبیعی است که به آنچه دیگران در مورد ما فکر می کنند اهمیت دهیم، اما نه در حدی که مانع از حرکت ما شود. دلایل اینکه چرا ما مسائل را شخصی می‌گیریم از عوامل مختلفی ناشی می‌شود:

خود صحبتی منفی: ممکن است مدام به خود بگوییم که به اندازه کافی خوب نیستیم یا همیشه تقصیر ماست. بنابراین، در مواجهه با نظرات منفی، به راحتی صحبت های منفی را که در مورد ما گفته می شود باور می کنیم.

ترومای دوران کودکی: فقدان حمایت عاطفی در دوران کودکی و سرزنش شدن در کودکی توسط والدین می تواند باعث این احساس در ما شود که مستحق تمسخر یا تحقیر هستیم.

عزت نفس ضعیف: افرادی که عزت نفس پایینی دارند، گاهی اوقات بیش از حد در مورد آنچه دیگران فکر می کنند نگران هستند. آنها ممکن است خیلی چیزها را خیلی شخصی بگیرند.

اختلالات اضطرابی: کسانی که اضطراب اجتماعی دارند به شدت از قضاوت شدن و داشتن احساس شرمندگی و خجالت می ترسند.

کمال گرایی: کمال گراها وقتی دیگران در مورد عیوب خود صحبت می کنند کار سختی دارند زیرا معیارهای غیرواقع بینانه ای در مورد آنچه باید باشند دارند.

استرس یا خستگی: وقتی در بهترین حالت روحی نیستید، ممکن است بیشتر مستعد تفسیر نادرست نظرات دیگران باشید.

حساسیت عاطفی: اگر فرد بسیار حساسی هستید، ممکن است باعث شود مسائل را شخصی تر بگیرید.

-چگونه بفهمید که چه زمانی مسئله ای را شخصی درنظر می‌گیرید؟

ما اغلب تعاریفی را که دریافت می کنیم نادیده می گیریم، “اوه، امروز خوب به نظر می آیی.” گاهی اوقات ما انرژی زیادی را صرف کاستی هایی می کنیم که مردم درباره آنها صحبت می کنند.

به عنوان مثال، ممکن است پس از اینکه رئیستان گفت هنوز برای انجام یک پروژه بزرگتر آماده نیستید، ناراحت شده باشید. با دیدگاهی متفاوت، می‌توانید آنچه را که او گفت به‌عنوان انتقاد سازنده مجدداً در نظر بگیرید.

با نشخوار فکری، یک مکالمه انتقادی درک شده را خیلی طولانی تر در ذهن خود نگه می دارید. برای برخی، پخش مجدد اتفاقی که رخ داده است، آنها را قادر می‌سازد تا پاسخ متفاوتی را تصور کنند. برای دیگران، نشخوار فکری ضعف خود را به آنها یادآوری می کند. افراط در تفکر می تواند ناتوان کننده شود. نشخوار فکری می تواند با شرایطی مانند اختلال وسواس فکری- جبری رخ دهد.

بر اساس یک مطالعه، نشخوار فکری می‌تواند خلق‌ منفی را پررنگ تر و طولانی‌ تر کند و با حل مسئله تداخل کند، بر سطح اضطراب و افسردگی افراد تأثیر بگذارد. همچنین می تواند اثربخشی مداخلات روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد و آن را محدود کند. همچنین نشان داده شد که نشخوار سطح استرس افراد را بدتر می کند.

مزایای شخصی گرفتن مسائل

این ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما جنبه های مثبتی برای شخصی کردن مسائل وجود دارد. با شخصی کردن چیزها، خانواده و دوستان یا کسانی که با ما در روابط معنادار هستند، به آنچه که ما را آزار می دهد، توجه بیشتری می کنند. هنگامی که نسبت به آن آگاه شوند، ممکن است رفتار خود را تغییر دهند تا شما را آزار ندهند.

چگونه جلوی شخصی کردن مسائل را بگیریم؟

بعد از اینکه کسی به شما توهین کرد، در اینجا چند تکنیک وجود دارد که ممکن است از آنها استفاده کنید تا با ناراحتی به خانه نروید:

  • تاب آوری عاطفی را تمرین کنید.
  • از شخص بخواهید آنچه را که گفته است روشن کند زیرا ممکن است آنچه را که آنها می گویند اشتباه متوجه شده باشید.
  • از اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می کنند نگران نباشید.
  • برای نقاط قوت خود به خودتان اعتبار بدهید.
  • ذهن آگاهی را امتحان کنید تا بتوانید در زمان حال بمانید و استرس را از بین ببرید.
  • افکار خود را یادداشت کنید.
  • جملات تاکیدی مثبت را برای خود تکرار کنید.
  • به دنبال درمان سلامت روان با یک درمانگر متبحر باشید.

به طور خلاصه…

این طبیعی است که هر از چند گاهی مسائل را شخصی کنید. با این حال، اگر متوجه شوید که مرتباً از نظرات دیگران ناراحت یا آزرده می‌شوید، روی سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین، مهم است که یاد بگیرید چگونه تشخیص دهید که چه زمانی واکنش شما نامتناسب با یک نظر است. البته، اگر در حال تجربه توهین کلامی هستید یا متوجه می‌شوید که کسی واقعاً تلاش می‌کند به احساسات شما صدمه بزند، وقت آن است که رابطه خود را با آن شخص دوباره ارزیابی کنید. اگر برای تشخیص انتقادات جزئی و سوء استفاده عاطفی به کمک نیاز دارید، از یک درمانگر کمک بگیرید.

 

telegram2 files