شناخت زبان بدن صورت اولین گام سبک زندگی سالم

شناخت زبان بدن صورت اولین گام سبک زندگی سالم

سایک نیوز به نقل از خبرنگاران جوان: زبان بدن صورت یا چهره چیست؟ مهم‌ترین عامل ارتباط ما با دیگر انسان‌ها زبان است. زبان با در اختیار گرفتن لغات، به انتقال مفاهیم کمک کرده و باعث ایجاد توانایی ارتباط با دیگران می‌شود.

نوع ارتباط گرفتن شما با دیگران، به نوع استفاده شما از زبان بستگی دارد. بنابراین باید نحوه استفاده از آن را بلد باشید تا هم خودتان استفاده کنید و هم منظور دیگران را خوب درک کنید. علاوه بر ارتباطات کلامی و زبانی که با مساعدت واژه‌ها پدید می‌آیند، نوعی از زبان بدون نیاز به کلام و واژه‌ها و اغلب به صورت غیر ارادی و ناخودآگاه وجود دارد که می‌تواند بسیاری از ناگفته‌ها را اظهار کند.

زبان بدن در بسیاری از شرایط مسائلی را بیان می‌کند که واژه‌ها از اعلام آن‌ها امتناع می‌ورزند. چهره مهم‌ترین رکن زبان بدن است که باید از جزئیات آن مطلع باشید. چشم‌ها به عنوان کانال ارتباطی میان دنیای بیرون و درون، نقش مهمی را در زبان بدن ایفا می‌کنند. در ادامه قصد داریم شما را با زبان بدن صورت و زبان چهره آشنا کنیم.

زبان بدن صورت چیست؟

اجزای صورت، مهم‌ترین عناصر انتقال‌دهنده احساسات درونی هستند. برای مثال حس شادی به کمک لب‌ها و خندیدن و حس غم توسط چشم‌ها و گریه کردن منتقل می‌شود. این‌ها بارزترین مثال‌های زبان بدن صورت هستند که با آن‌ها آشنایید. اگر دقیق‌تر شویم، برخی از حالات در عمق چهره پنهان می‌شوند؛ اما آشکار کردن آن‌ها می‌تواند حالات درونی شما را نیز آشکار کند.

دانستن انواع حالت چهره و آشنایی با زبان بدن صورت به شما در داشتن ارتباطات مؤثرتر کمک می‌کند؛ چرا که می‌توانید بسیاری از ناگفته‌ها را تنها از طریق حرکات و حالت چهره بفهمید. حالت چشم‌ها، لب‌ها، نحوه نگاه کردن، انقباض عضلات صورت و چیزهایی از این دست، باعث انتقال مفاهیم گوناگون از طریق صورت می‌شوند. برای آشنایی با زبان چهره و نقش حالت چهره در زبان بدن تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چرا باید زبان چهره را بشناسیم و چه مزیتی در برقراری ارتباط دارد؟

زمانی که در مقابل کسی قرار می‌گیرید، به شرط آگاهی از زبان بدن چهره، می‌توانید ارتباط مؤثرتری داشته باشید. افراد هرقدر هم سعی در پنهان کردن عواطف خود داشته باشند، در ابتدای بروز احساساتی چون خشم، غم، شادی و غیره آن را به مدت چند ثانیه در چهره خود نمایش می‌دهند؛ تا زمانی که بتوانند حالت چهره خود را مدیریت کنند. در همین فاصله می‌توانید همه آن چه سعی دارند از شما پنهان کنند را متوجه شوید.

این موضوع در مذاکرات و معاملات مهم اهمیت خود را بیشتر نشان می‎دهد. بسیاری از اوقات با استفاده از دانش زبان بدن صورت می‌توان به صحت کلام افراد پی برد. اصولاً وقتی دروغ بگویید، حالت‌هایی در چهره‌تان پدیدار می‌شوند که می‌توانند راز شما را برملا کنند؛ حتی اگر این دروغ گفتن، پنهان کردن احساسات از فرد مورد علاقه‌تان باشد. تشخیص خنده‌های غیر واقعی و مصنوعی از خنده‌های واقعی ساده‌ترین نمونه کاربرد زبان بدن چهره در ارتباطات است. در ادامه انواع حالات چهره در زبان بدن را بررسی خواهیم کرد.

انواع حالات چهره در زبان بدن

به طور کلی احساسات در انسان به هفت دسته تقسیم می‌شوند که زبان بدن حالات چهره را در آن‌ها بررسی می‌کنیم. این هفت حس عبارت‌اند از: شادی، غم، ترس، خشم، انزجار، تعجب، تحقیر

این هفت حس اصلی در صورت با حالات خاصی بروز پیدا می‌کنند که می‌توانید به راحتی متوجه آن‌ها شوید. به عبارتی هر حس نشانه‌هایی دارد که برای درک احساسات، باید آن‌ها را بشناسید.

چیزی به اسم «نمایش زودگذر احساسات» وجود دارد که بیان می‌کند پیش از کنترل احساسات، آن‌ها به مدت چند دهم ثانیه در صورت به نمایش در می‌آیند. اغلب مطالعات صورت گرفته در این زمینه، بر نمایش زودگذر احساسات و در واقع ریزحالت‌های چهره صورت گرفته است. ریزحالت‌های چهره همان زبان بدن چهره در دوره زودگذر نمایش احساسات هستند. هر یک از هفت حسی که قبل‌تر نام بردیم، نشانه‌های خود را در این دوره نیز به صورت خفیف‌تر بروز می‌دهند. در ادامه نشانه‌های هر حس را بررسی خواهیم کرد.

زبان بدن صورت در حالت شادی:

احساس شادی در افراد با نشانه‌های زیر نمایان می‌شود:

الف) گوشه‌های لب‌ها به عقب و بالا کشیده می‌شوند. در این حالت لب‌ها ممکن است روی هم خوابیده باشند و یا کمی از هم فاصله گرفته و دندان‌ها را به نمایش بگذارند.

ب) خط چروکی که از کنار بینی تا لب‌ها کشیده شده و اصطلاحاً خط لبخند نامیده می‌شود، حالت کشیده‌ای پیدا می‌کند.

ج) گونه‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند.

د) چروک‌های پا کلاغی اطراف چشم عمیق‌تر شده و به سمت بیرون امتداد پیدا می‌کنند و گاهی زیر چشم نیز پدیدار می‌شوند.

جالب است بدانید شادی تنها احساس از بین احساسات هفت‌گانه است که امکان جعل آن وجود دارد؛ اما اکثراً به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. لبخند جعلی و دروغین عضلات گونه را درگیر نمی‌کند و با همین ویژگی قابل تشخیص است.

زبان چهره در حالت ترس:

احساس ترس در افراد با نشانه‌های زیر نمایان می‌شود:

الف) ناحیه بین دو ابرو و کمی بالاتر در پیشانی چین می‌خورد.

ب) ابروها با سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند؛ اما قوس ندارند و بیشتر به یک خط  صاف شبیه‌اند.

ج) پلک بالایی به سمت بالا کشیده شده و پلک پایین نیز به سمت پایین حرکت می‌کند.

د) سفیدی چشم در قسمت بالای عنبیه قابل مشاهده است اما در قسمت پایینی دیده نمی‌شود.

ه‍) لب‌ها کمی  باز شده و به سمت عقب کشیده می‌شوند.

ترس حس آشنایی است که اغلب می‌توان در چهره افراد تشخیص داد. زبان بدن صورت غالباً این حس را آشکار می‌کند و برای پنهان کردن آن باید بسیار حرفه‌ای باشید. 

زبان بدن چهره در حالت انزجار یا تنفر:

حس انزجار یا تنفر در افراد با نشانه‌های زیر نمایان می‌شود:

الف) چشم‌ها باریک می‌شوند.

ب) لب‌ها به سمت بالا کشیده می‌شوند و ممکن است دندان‌های بالا را به نمایش بگذارند.

ج) بینی چین می‌خورد.

د) گونه‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند.

احساس انزجار یا تنفر در مواردی مثل استشمام بوی غذای فاسد اجتناب ناپذیر است؛ اما انزجار از موارد انتزاعی ممکن است قابل پنهان کردن باشد.

زبان صورت در حالت تعجب:

احساس تعجب در افراد با نشانه‌های زیر نمایان می‌شود:

الف) ابرروها به سمت بالا حرکت کرده و قوس پیدا می‌کنند.

ب) چین و چروک‌های افقی در پیشانی پدیدار می‌شوند که ناشی از حرکت ابروها به سمت بالا هستند.

ج) چشم‌ها درشت‌تر شده و سفیدی چشم در بالا و پایین مردمک قابل مشاهده است.

د) اگر تعجب شدید باشد، دهان بدون کشیدگی و انقباض عضلات، باز می‌شود. این ناشی از شل شدن عضلات فک تحتانی است.

بسیاری از روانشناسان معتقدند احساس تعجب باعث می‌شود حوادث با جزئیات بیشتر در ذهن ما ثبت شود. حتماً این تجربه را دارید که مسائل ناآشنا و تعجب‌آور بیشتر در ذهنتان می‌مانند. این به نوعی می‌تواند در جهت بقای انسان باشد.

زبان بدن صورت در حالت خشم:

احساس خشم در افراد با نشانه‌های زیر نمایان می‌شود:

الف) ابروها در هم کشیده می‌شوند و به سمت پایین حرکت می‌کنند.

ب) چین و چروک‌های عمودی بین ابروها پدیدار می‌شوند.

ج) چشم‌ها درشت و برآمده می‌شوند و سفیدی چشم قابل مشاهده خواهد بود.

د) لب‌ها به هم فشردده شده و گوشه‌های آن‌ها به سمت پایین کشیده می‌شوند.

و) سوراخ‌های بینی گشاد می‌شوند.

ه‍) عضلات فک تحتانی منقبض شده و بیرون می‌آید.

فرو خوردن خشم شاید به نسبت پنهان کردن بقیه احساسات محتمل‌تر باشد. اگرچه برای بعضی از افراد بسیار سخت و دشوار به نظر می‌آید، اما با تمرین و تلاش می‌توان آن را به  راحتی پنهان کرده و کاملاً خونسرد به نظر رسید.

زبان چهره در حالت غم:

حس غم در افراد با نشانه‌های زیر نمایان می‌شود:

الف) گوشه داخلی ابرو به سمت بالا کشیده شده و پیشانی کمی چین می‌خورد.

ب) پوست زیر و بین ابروها حالت مثلثی پیدا می‌کند.

ج) گوشه لب‌ها به سمت پایین حرکت می‌کند.

د) فک پایین به سمت بالا آمده و لب پایین بیرون می‌آید.

احساس غم ارتباط تنگاتنگی با عواطف انسانی و رفتارهای انسان‌دوستانه و حس نوع‌دوستی دارد. غم می‌تواند با ترشح اشک از غدد اشکی همراه باشد که درجات بالاتری از غم را به نمایش می‌گذارد. در صورت عمدم کنترل و پاسخ‎های جبرانی، غم می‌تواند به افسردگی منجر شود. زبان بدن صورت و حالت چهره می‌تواند حس غم را نشان‌ دهد؛ هر چند که تا حد زیادی نیز قابل پنهان کردن است.

زبان بدن چهره در حالت تحقیر:

حس تحقیر غالباً با حرکت یک گوشه لب به سمت بالا همراه است. تحقیر ناشی از خودبرتربینی است و می‌تواند با پوزخند همراه باشد که اصلی‌ترین ویژگی تحقیر است. این حس ممکن است گاهی با شادی خفیف و خستگی و کلافگی اشتباه گرفته شود.

این هفت حس اساسی در همه افراد وجود داشته و وجه اشتراک میان آن‌ها به حساب می‌آید. آشنایی با زبان بدن چهره و حالات مختلف صورت در هر حس، می‌توانید عواطف درونی افراد را تشخیص داده و ارتباط بهتر و مؤثرتری با آن‌ها داشته باشید. از طرفی در شرایطی که نیاز به پنهان کردن عواطف خود داشته باشید، با آگاهی از حرکات ناخودآگاه چهره و تلاش برای مهار آن‌ها می‌توانید احساسات خود را پنهان کنید.

زبان بدن صورت در حالت حسرت 

زمانی که در چهره ای دیدید چشم های زل زده، گوشه های دهان به سمت پایین و چانه ی جلو کشیده شده نشان دهنده حالت چهره حسرت است.

زبان بدن صورت در حالت آرزو

برای این حالت چشم ها به طور کامل باز و مردمک متسع بوده، ابروها کمی بالا انداخته است، لب ها درهم کشیده شده یا کمی فاصله دارند و یا لبخند زده اند. سر نیز به سمت جلو متمایل است.  این حالت چهره، حالت آرزو را بیان می کند.

زبان بدن صورت در حالت شیفتگی

اگر می خواهید از چهره فرد متوجه شوید که شیفته شده است یا نه باید به حالت چهره او توجه کنید. اگر به فرد مورد نظر مدام زل می زند، ابروهایش کمی بالا رفته، لب هایش مقداری فشرده شده، سر به سمت بالا یا جلو است حالت شیفتگی را نشان می دهد.

زبان بدن صورت در حالت خستگی

اگر می خواهید خستگی را از چهره کسی متوجه شوید به این صورت است که چشم ها مدام به این طرف و آن طرف می رود و صورت معمولا بدون حرکت است. لب ها به یک طرف کشیده شده یا گوشه های دهان به سمت پایین است. همچنین سر با دست ها بالا نگه داشته می شود.

زبان بدن صورت در حالت شگفت‌ زدگی

اگر می خواهید حالت شگفت زده چهره ای را متوجه شوید به این صورت است که در این حالت چشم ها به طور کامل باز است، ابروها بالا رفته، دهان باز است و چانه به سمت پایین رفته است. سر نیز به سمت عقب رفته و یا به یک طرف خم می شود.

زبان بدن چهره در حالت رهایی و آرامش خاطر

اگر ابروها به سمت بیرون کج هستند، لب ها به سمت پایین متمایل و یا خندان هستند و سر خم است این حالات نشان از چهره با حس رهایی و آرامش خاطر است.

زبان بدن چهره در حالت شرم

اگر فردی حالت شرم در چهره داشته باشد، به این صورت است که سر و چشمان او رو به پایین بوده، ابروها نیز پایین است و پوست قرمز می شود.

زبان بدن صورت در حالت تأسف

برای حالت تاسف چهره به این صورت می سود که چشم ها خیره می شود و ممکن است نمناک باشد، ابروها در هم کشیده شده و یا گوشه ابروها به سمت پایین افتاده است. گوشه لب ها نیز پایین و سر به یک طرف خم می شود.

زبان بدن صورت در حالت آرامش

چهره ای که حالت آرامش دارد به این صورت است که، عضلات صورت آرام بوده و نگاه ممتد است. ممکن است برای این حالت چهره لب ها کمی بالا رفته و لبخند دارد.

زبان بدن صورت چند درصد ارتباط است؟

زبان بدن صورت می‌تواند درصد زیادی از ارتباطات را شامل شود. اگر توجه کرده باشید، حتماً دیده‌اید که ارتباط رو رد رو با افراد تأثیر بیشتری از تماس‌های تلفنی یا متنی بر آن‌ها دارد.

چگونه زبان بدن چهره را بخوانیم؟

با داشتن اطلاعاتی راجع به زبان بدن صورت، می‌توانید حرکات مختلف را در صورت افراد تشخیص داده و اثار حالت‌های مختلف را در چهره آن‌ها تشخیص دهید.

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است که برای زنده ماندن، نیاز به برقرای ارتباط با سایر انسان‌ها دارد. شاید یکی از سنگین‌ترین مجازات‌ها برای مجرمین، سلول انفرادی است. قطع ارتباط با سایر افراد می‌تواند تأثیرات مخرب غیر قابل جبرانی بر روح و ذهن داشته باشد. احساسات و عواطف برای برقراری ارتباطات مؤثرتر به وجود آمده‌اند و به ما در بروز آن‌چه در ذهن و قلبمان می‌گذرد، کمک می‌کنند. با این حال احساساتی که به صورت ناخودآگاه بروز پیدا می‌کنند، گاهی می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

این که بتوانید تحت شرایطی عواطف خود را مخفی نگه دارید، یک استعداد و مهارت محسوب می‌شود. از طرفی فهمیدن احساسات پنهان‌شده افراد نیز نیازمند مهارت و تخصص است. زمانی که از زبان بدن صورت مطلع باشید، می‌توانید به مرور زمان حالت های چهره افراد را تحلیل کرده و احساسات آن‌ها را بفهمید.

telegram2 files