دورهمی‌های دوستانه و مصرف نخستین بار سیگار/ سخت‌گیری والدین راهکار جلوگیری از اعتیاد فرزند؟

دورهمی‌های دوستانه و مصرف نخستین بار سیگار/ سخت‌گیری والدین راهکار جلوگیری از اعتیاد فرزند؟

سایک نیوز به نقل از ایسنا: به گفته یک روانشناس بالینی، بسیاری از نوجوانان مصرف سیگار را از دورهمی‌های دوستانه و بیرون از منزل آغاز می‌کنند، از این رو والدین باید فضای مناسبی را برای گفت و گو و همدلی میان خود و نوجوانان ایجاد کنند.

وی درباره مولفه‌های موثر در اعتیاد نوجوانان، اظهار کرد: بسیاری از نوجوانان، مصرف سیگار را از دورهمی های دوستانه و بیرون از منزل آغاز کرده‌اند.

این روانشناس بالینی معتقد است که آزادی و سختگیری بیش از حد نمی تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از گرفتار شدن فرزندان در دام اعتیاد باشد بلکه نظارت و حمایت دائمی تا حدود زیادی می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی تصریح کرد: به خاطر داشته باشید داشتن عزت نفس بالا، مانعی جدی در برابر مصرف سیگار و موادمخدر و روانگردان‌هاست؛ اعتماد به نفس، مانع از لغزش نوجوانان در مقابل وسوسه دوستان ناباب هنگام دعوت به مصرف دخانیات می‌شود.

فریدی خطاب به والدین با طرح این پرسش که برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان خود تا به این لحظه چه برنامه‌هایی داشته‌اید؟، تصریح کرد: لازم است پدران و مادران درباره اعتیاد به سیگار و مواد مخدر و خطرات و عواقب آن، آموزش‌های لازم را کسب کرده و متناسب با سن، شخصیت و ضریب هوشی فرزندان خود، در این مورد صریح و بی‌پرده با آن ها صحبت کنند.

این روانشناس معتقد است: پس برنامه‌ریزی زندگی باید طوری باشد که والدین زمانی را برای تفریح در کنار فرزندان خود در نظر بگیرند تا بتوانند فضای مناسبی را برای همدلی، گفت و گو و رشد شخصیت آنها فراهم کنند.

وی در پایان سخنان خود خطاب به والدین تصریح کرد: وقتی که مشکلات نوجوان در محیط خانه و در جمع صمیمی خانواده بدون ترس از تنبیه و شماتت مطرح و از طریق راه حل‌های منطقی والدین رفع شود، دیگر نیازی به حضور و دخالت دوستان و همسالان نیست. نقش تربیتی خانه و خانواده به عنوان محیطی که فرزندان بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانند تا جایی مهم است که به جرأت می‌توان گفت منشأ تمام موفقیت‌ها و شکست‌ها را باید در شیوه تربیتی خانواده‌ها جستجو کرد.

telegram2 files