چگونه “استرس خوب”، عملکرد مغز را بهبود می بخشد؟

چگونه “استرس خوب”، عملکرد مغز را بهبود می بخشد؟

سایک نیوز به نقل از وری ول مایند: تورم، کووید 19، جنگ های بین المللی و عدم قطعیت جهانی تنها بخشی از مسائلی است که باعث ایجاد استرس برای مردم در سراسر جهان می شود. در واقع، تقریباً 70 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده می‌گویند که از زمان شروع همه‌گیری، استرس شدید را تجربه کرده‌اند. استرس مزمن می‌تواند باعث مشکلات شدید جسمی، ذهنی و عاطفی شود.

اما آیا می دانستید انواع استرس وجود دارد که می تواند برای شما مفید باشد؟

استرس خوب ممکن است به دفاع از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو، که بر پیری و بیماری تأثیر می‌گذارد، کمک کند. طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در Psychiatry Research، همچنین می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و حتی احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش دهد. استرس می تواند خطر مشکلات سلامت روان را کاهش دهد و همچنین می تواند در برابر موقعیت های استرس زا آینده محافظت کند.

تحقیقات درباره استرس خوب

محققان دانشگاه جورجیا داده های پروژه Human Connectome را مطالعه کردند. آنها اطلاعات 1206 جوان را که به پرسشنامه ای پاسخ دادند که سطح استرس آنها و همچنین تأثیر استرس در زندگی آنها را مشخص می کرد، جمع آوری کردند. محققان همچنین توانایی‌های عصبی-شناختی شرکت‌کنندگان از جمله حافظه، توجه و توانایی جابه‌جایی بین وظایف را بررسی کردند.

آنها توانستند بین سطوح استرس و عملکرد مغز ارتباط برقرار کنند. استرس کم تا متوسط ​​می تواند فرد را از نظر شناختی تقویت کند، تاب آوری را بهبود بخشد و حتی به عنوان مانعی برای مشکلات روانی عمل کند.

اگرچه استرس اغلب مضر است، اما ممکن است برخی از مزایای محافظتی برای عملکرد شناختی و سلامت روان را داشته باشد که ممکن است به ما در مقابله با استرس آینده کمک کند.

بیشتر تحقیقات در مورد استرس و ناملایمات بر روی تأثیر منفی آن بر افراد متمرکز است. عصاف اوشری، دکترای تخصصی توسعه انسانی و خانواده توضیح می‌دهد که اگرچه استرس اغلب مضر است، اما در زمینه‌های خاص و به روشی اندازه‌گیری شده، ممکن است مزایای محافظتی برای عملکرد شناختی و سلامت روان داشته باشد که ممکن است به ما در مقابله با استرس آینده کمک کند.

در حالی که این مطالعه بر اساس گروه بزرگی از شرکت کنندگان نیست، بینش ارزشمندی را در مورد مزایای نوع مناسب استرس ارائه می دهد.

دکتر اوشری خاطرنشان می‌کند: «سطوح پایین‌تر استرس با افزایش سطح عملکرد [شناختی] (به عنوان مثال، حافظه فعال) مرتبط است، در حالی که سطوح بالای استرس شروع به مضر شدن می‌کند، زیرا با کاهش عملکرد [شناختی] مرتبط است.»

نتایج این مطالعه یک تمایز مهم را برجسته می‌کند – انواع مختلف استرس نتایج بسیار متفاوتی بر عملکرد ذهنی افراد و سلامت روان آنها ایجاد می‌کند.

چگونه استرس طولانی مدت بر سلامت شما تأثیر می گذارد؟

استرس خوب در مقابل استرس بد

همه ما در مقطعی از زندگی خود استرس را تجربه می کنیم و اجتناب از آن غیرممکن است، حتی اگر مثبت باشد. استرس خوب می تواند چیزی شبیه عصبی بودن قبل از امتحان یا آماده شدن برای یک سخنرانی بزرگ در محل کار باشد. این نوع استرس می تواند هوشیاری را افزایش دهد، منجر به عملکرد بهتر و حتی قوی تر شدن حافظه شود.

اما این استرس مفید حتی در شرایط مشابه می تواند به سرعت زیان آور شود. نقل مکان به یک خانه جدید یک رویداد مثبت و هیجان انگیز است. اما اگر هر سال در حال جابه‌جایی هستید یا مجبور به جابه‌جایی هستید، آن دسته از عوامل اضافی می‌توانند یک خود می‌توانند منجر به خلقِ یک موقعیت استرس‌زای منفی شوند.

مارتین توضیح می‌دهد: اگر من همواره مضطرب باشم، بی‌تردید از نظر جسمانی تاثیراتی را متحمل خواهم‌ شد؛ ممکن است دچارِ مشکلات معده، تپش قلب، تعریق یا حمله‌ی پانیک شوم. یک چیزِ خوب می‌تواند به چیزی استرس‌زا تبدیل شود.

تحقیقات گسترده ای در مورد اثرات مضر استرس از جمله افسردگی، اضطراب، خستگی، فشار خون بالا و مشکل در تمرکز انجام شده است.

با این حال، تجربه استرس خوب ممکن است به عنوان محافظت در برابر برخی از این اثرات عمل کند.

استرس خوب به عنوان یک واکسن عمل می کند.

کارشناسان می‌گویند که استرسِ متوسط ​​و قابل‌کنترل می‌تواند به‌عنوانِ روشی محافظتی در برابر عوامل استرس‌زای آینده عمل کند. عملکردی شبیه واکسن که بدن را با تحملِ موردنیاز، در برابر استرس شدیدتر در آینده تجهیز می‌کند.

انواع خاصی از استرس در سطوح پایین تا متوسط ​​می‌تواند به افراد برای آماده‌سازی، سازماندهی مجدد و ایجاد ظرفیت برای حفظ استرس آینده کمک کند. همچنین می تواند ما را به یادگیری و هوشیاری در مورد آینده تشویق کند.

گذراندن موفقیت آمیز یک رویداد استرس زا همچنین می تواند اعتماد به نفس شما را در مواجهه با عوامل استرس زا جدید تقویت کند. این بخشی از تأثیر مثبت بر عملکرد مغز است.

مارتین توضیح می‌دهد: «این (فرآیند) به ما کمک می‌کند تا یک داستان یا ساختارِ روایی در هیپوکامپ -بخش حافظه‌مان- خلق کنیم و این، بازخورد مثبتی به ما می‌بخشد.» مارتین می‌گوید: این (فرآیند) ادراکاتِ ما را متحول می‌کند و دیدِ ما از خودمان و دیدِ ما به دیگران را تغییر می‌دهد.

موفقیت در هر نوع چالشی، انگیزه‌ای است که فرد ممکن است برای غلبه بر استرس سخت‌تر بعداً به آن نیاز داشته باشد. این روش ایده آلی را برای نگاه مثبت به نوع درست استرس ارائه می دهد.

زمانی که ما با استرس مقابله می کنیم، به ما احساس قدرت می دهد و باعث افزایش دوپامین مثبت می شود. چه کسی نمی خواهد این احساس را داشته باشد؟

فلیس مارتین نتیجه می‌گیرد: مقابله‌ی مستقیمِ ما با استرس در برخی مقاطع زمانی، باعث می‌شود احساسِ قدرت کنیم و این به ما، دوپامینِ مثبت آن پاداشِ شیمیاییِ مثبت را می‌بخشد؛ زیرا می دانیم که، من می توانم این کار را انجام دهم. بله، این عالی است. چه کسی نمی‌خواهد این احساس را داشته باشد؟

telegram2 files