فواید روانیِ ارگاسم چیست؟

فواید روانیِ ارگاسم چیست؟

سایک نیوز به نقل از وری ول مایند: انسان‌ها از منظر بیولوژیکی به‌نحوی طراحی شده‌اند که در جستجوی لذت باشند؛ اما در دنیای امروزِ ما، به‌سادگی و به‌طرز شگفت‌آوری می‌توان این امر را  به دست فراموشی سپرد. ما سرگرمِ مشاغل، خانواده‌ها و استرس‌های روزمره‌ شده‌ایم و بیشتر مواقع حتی به این موضوع فکر نمی‌کنیم که اندکی درنگ و صرف کردن زمان به قصد انجام دادنِ کاری لذت‌بخش تا چه میزان برای سلامتی، ثمربخش است. سکس و خودارضایی اعمالی هستند که تصور می‌کنیم سلامت جسمانی‌مان را افزایش می‌دهند، اما در واقع این اعمال از مزایای روانی نیز برخوردار هستند و این مزایا، هنگامِ تجربه‌ی ارگاسم، به اوجِ خود می‌رسند. در ادامه، به فواید روانشناختی ارگاسم خواهیم پرداخت.

فواید ارگاسم برای سلامت روان

ارگاسم، فوایدی بی‌شمار برای سلامت روان به همراه دارد. این فواید به مواد شیمیایی‌ ـ عصبی مربوط است که مغز ما همزمان با پدیده‌ی ارگاسم، آن‌ها را آزاد می‌کند. دکتر آلیسا دوک کارشناس سلامت جنسی و باروری اذعان می‌کند که ارگاسم، به افزایش و ترشح دوپامین (هورمون لذت)، اکسی‌توسین (هورمون عشق و هم‌آغوشی) و اندورفین (مسکن‌های طبیعی درد و مواد شیمیاییِ سلامت‌زا) در مغز منجر می‌شود. بیایید بررسی کنیم که آزادسازیِ این مواد شیمیایی در وضعیت روانی‌ ما به چه تغییری ایجاد می‌کنند؟

  • کیفیت خواب بهتر

در پژوهش‌ها، ارگاسم، با بهبودِ کیفیت خواب ارتباط مستقیم دارد. ارگاسم علاوه بر هورمون‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، موجب آزادسازیِ وازوپرسین (نوعی هورمون برای کاهش ادرار، حفظ تعادل آب در بدن و کاهش ریسک ابتلا به دیابت بی‌مزه) نیز می‌شود که با تولیدِ ماده‌ی شیمیاییِ ملاتونین در خواب همراه است.

  • اضطراب کمتر

پس از ارگاسم به‌واسطه‌ی اکسی‌توسینِ تولید‌شده، می‌‌توانید میزان اضطرابِ کمتری را تجربه کنید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افزایشِ مقدار اکسی‌توسین، حتی در موقعیت‌های استرس‌زا نیز می‌تواند واکنش اضطرابی را تسکین دهد. البته چنین مزیتی ممکن است برای کسانی که اضطراب را به صورت منظم تجربه می‌کنند، به‌اندازه‌ی دیگر افراد محسوس نباشد.

  • شادی بیشتر

هر یک از مواد شیمیایی اصلی که درست همزمان با ارگاسم آزاد می‌شوند، تاثیر مثبتی بر شادکامیِ ما دارند. علاوه بر این، افرادی که فعالیت جنسی منظمی دارند، عمدتا شادیِ بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند. این بدان معناست که اگرچه لذت در تب‌وتابِ زندگی روزمره به‌آسانی محو می‌شود، اما گنجاندنِ لذت جنسی در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، شامل مزایایی همچون افزایشِ شادی می‌شود.

  • بهبود سلامت جسمانی

رابطه‌ی جنسی حتی اگر به‌تنهایی انجام شود باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود که این تجربه‌ای مشابه با ورزش کردن است و در نهایت به بهبود فرم بدنی‌ شما کمک می‌کند. همچنین ارگاسم، بدنِ شما را به ترشحِ دی‌هیدرو اپی‌ آندروسترون (DHEA) سوق می‌دهد؛ هورمونی که در غده‌ی فوق‌کلیوی شما تولید می‌شود و با تناسبِ اندام مرتبط است. بدنِ ما با افزایش سن، میزان تولیدِ DHEA را کاهش می دهد؛ بنابراین افزایش تولید آن به کمکِ ارگاسم، می‌تواند این کمبود را جبران کند.

خودارضایی در مقایسه با سکس با شریک جنسی

هنگام صحبت در مورد ارگاسم، دو چیز به ذهن خطور می‌کند:

  • رابطه‌ی جنسیِ تک‌نفره که به‌عنوان خودارضایی نیز شناخته می‌شود.
  •  رابطه‌ی جنسی با یک شریک (یا بیش از یک شریک جنسی).

یک خرافه‌ی فرهنگی وجود دارد که باور دارد رابطه با‌ شریک جنسی، به طریقی برای ما بهتر است؛ اما الزاما چنین نیست. دکتر دوک می‌گوید که فوایدِ ارگاسم چه به‌تنهایی و چه با فرد دیگر یکسان است. دکتر دوک خاطرنشان می‌کند که تنها تفاوت، ممکن است در تولیدِ اکسی‌توسین در بدن باشد. دلیلِ این تمایز آن است که اگر چه بد‌ن‌ مقداری از این هورمون را به‌واسطه‌ی فرآیندِ ارگاسم تولید می‌کند، اما به کمکِ صمیمیتِ فیزیکی در مرحله‌ی پسا ـ ارگاسم، بدن می‌تواند میزان بیشتری از اکسی‌توسین را تولید کند. دکتر دوک معتقد است که عشق و هم‌آغوشیِ مرتبط با اکسی‌توسین، مزیت آشکارِ رابطه داشتن با شریک جنسی است.

با این وجود، از آنجایی که میزانی از اکسی‌توسین، به‌واسطه‌ی ارگاسم تولید می‌شود، به این معنا نیست که اگر تنها باشید، هیچ میزانی از این هورمون را دریافت نخواهید کرد؛ بلکه تنها پس از خودارضایی، دیگر مزیتِ در آغوش گرفتن یک شریک جنسی را نخواهید داشت.

ارگاسم

اگر ارگاسم یا توانایی ارگاسم نداشته باشم، چه کنم؟

حالا که متوجه شدیم ارگاسم تا چه میزان برای حالات روانیِ ما سودمند است، ممکن است برای داشتن رابطه‌ی جنسی، انگیزه‌ا‌‌ی دوچندان داشته باشیم. برای برخی افراد، این امری آسان است و برای برخی دیگر، نه.

به‌رغم این واقعیت که ما، دشواری در رسیدن به مرحله‌ی ارگاسم را معمولاً مربوط به زنان می‌دانیم، باید اذعان داشت که دشواری در حصولِ ارگاسم، تمامِ جنسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کدام موانع ذهنی ممکن است از ارگاسم جلوگیری کنند؟

اگر دشواریِ ارگاسم، یک مسئله‌ی روانی باشد، آرامشِ ذهنی در ابتدا یک موضوع کلیدی است. دکتر دوک می‌گوید: موانعِ ذهنیِ آشکار در این مسیر، شاملِ عدم حضورِ ذهن و حواس‌پرتی است. او تاکید می‌کند که فکر کردن به فهرستِ کارها‌ یا موارد پُراسترسِ روزانه، می‌تواند در روند حصولِ ارگاسم اختلال ایجاد کند.

پیش از درگیر شدن در رابطه‌ی جنسی، حتماً از ابزارهایی استفاده کنید که در راستای آرامشِ ذهنی‌تان، تاثیرِ بیشتری داشته باشند.

مشکلات جسمانی که ممکن است رسیدن به ارگاسم را دشوارتر کنند.

دکتر دوک توصیه می‌کند که اگر مسئله‌ی شما یک مشکلِ جسمانی است، درد و خشکی واژن را کنترل کنید تا در طول سکس دائماً انتظار وقوعِ یک ناراحتیِ جسمانی را که از نظر عاطفی یک دلسردیِ آشکار به حساب می‌آید، نداشته باشید. او همچنین خاطرنشان می‌کند که زنان، اغلب از طریق تحریک مستقیم ناحیه‌ی کلیتوریس به ارگاسم می‌رسند و نه دخول از طریق واژن. بنابراین در طول سکس مطمئن شوید که در حال تمرکز بر ناحیه‌ای هستید که به احتمال فراوان به لذت و ارگاسم منجر می‌شود.

اگر تا به حال به‌مرحله‌ی ارگاسم نرسیده‌اید.

اگر شما جزو افرادی هستید که هرگز به مرحله‌ی ارگاسم نرسیده‌اید و تصور نمی‌کنید که توانایی رسیدن به اوجِ لذت را داشته باشید، باید بدانید که فعالیتِ جنسی، حتی در غیابِ ارگاسم نیز از فوایدی برخوردار است. در طول سکس، مواد شیمیایی ـ عصبی همچنان در حال آزادسازی از مغز شما هستند و در نتیجه همان فواید وجود دارند؛ حتی اگر اندکی با کاهش مواجه شوند. سکس به‌خصوص برای تضمینِ سلامت روان یک فعالیت ارزشمند به حساب می‌آید.

چگونه می‌توان سلامت جنسی‌ِ خود را بهبود بخشید؟

درکِ این موضوع که اختصاص دادنِ زمان برای رابطه‌ی جنسی می‌تواند یک چالش محسوب شود، خود نخستین قدم برای فراهم کردن زمانِ مذکور در زندگیِ شماست. درحالی‌که زمان‌بندی برای رابطه‌ی جنسی یا خودارضایی ممکن است چندان جذاب به نظر نرسد، اما در حقیقت می‌تواند راهی ساده برای اطمینان یافتن از وقوعِ رابطه باشد.

اگر چنین قدمی، باعث عصبی شدنِ شما می‌شود، می‌توانید فقط با یک‌مرتبه برنامه‌ریزی، از تعهدِ بیش از حد اجتناب کنید؛ همانطور که با افزایش درکِ شما از فواید فعالیت جنسیِ منظم، این عمل به یک اتفاقِ مکرر و برنامه‌ریزی‌شده‌ تبدیل می‌شود.

حتی اگر شریک جنسی دارید، دکتر دوک توصیه می‌کند که علاوه بر شریکِ‌ خود، تمایلات جنسی و بدن خود را نیز به‌تنهایی بررسی کنید. شما نمی‌توانید به‌درستی فردِ دیگری را هدایت کنید تا شما را به‌مرحله‌ی ارگاسم برساند، مگر اینکه نسبت به چیزی که شخصِ شما را به آن مرحله می‌رساند، یقین داشته باشید! خودارضایی، شرم‌آور نیست و عموماً به‌عنوان یک عملِ بسیار سالم شناخته می‌شود.

دکتر دوک اذعان می‌کند که سلامتِ جنسی و سلامتِ عمومی شما، به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند. اگر مشکلِ مزمنی دارید که سلامتی‌تان را تهدید می‌کند، یا داروهایی مصرف می‌کنید که میل جنسی شما‌ را کاهش می‌دهد، به دلیل اولویت ندادن به رابطه‌ی جنسی، با خودتان ملایم‌تر رفتار کنید. اگر به بدن خود اهمیت می‌دهید و احساس برهنگی نمی‌کنید، سعی کنید با انجامِ برخی تمرینات، بدن خود را همانگونه که هست بپذیرید تا در قبال آن، در یک موقعیتِ آسوده و آرام قرار بگیرید.

سخن پایانی

ممکن است صحبت کردن با دیگران در رابطه با تمایلات و فعالیت‌ جنسی خود، امری آسیب‌پذیر به حساب آید، اما اگر در این حوزه با مشکلاتی روبرو هستید، گپ زدن با دیگران در مورد این موضوع می‌تواند بسیار مفید باشد.

اگر احساس می‌کنید که این موانعِ ذهنی هستند که از رسیدن شما به ارگاسم ممانعت می‌کنند، سکس‌تراپیست‌ها وجود دارند که تخصص آن‌ها کمک به افراد، در راستای کشف کردن بدنِ خویش است؛ حتی در این زمینه، برنامه‌های آنلاین نیز وجود دارند. باید بدانید که صحبت کردن در مورد رابطه‌ی جنسی ابداً شرم‌آور نیست و برخی افراد به‌شدت علاقه‌مند هستند که به شما کمک کنند تا بهترین وضعیت ممکن را در زمینه‌ی سلامت جنسیِ خود رقم بزنید؛ افرادی که حرفه‌ی خود را وقف چنین چیزی کرده‌اند.

telegram2 files