مصرف دخانیات توسط والدین و احتمال سیگاری شدن فرزندان

مصرف دخانیات توسط والدین و احتمال سیگاری شدن فرزندان

سایک نیوز به نقل از ایسنا: به گفته یک روانشناس بالینی، مصرف دخانیات توسط والدین می‌تواند شانس سیگاری شدن فرزندانشان در بزرگسالی را افزایش دهد.

با بیان اینکه آموزش قبل از سن ۱۵ سالگی، تلاش برای کاستن فشارهای روانی، تشویق و تقویت به موقع موفقیت‌ها، فراهم کردن تفریحات سالم و سازنده و درونی کردن ارزش‌ها در پیشگیری از روی آوردن نوجوان به سیگار تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: تغییرات در رشد جسمانی، جنسی، روانی، شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی در دوران نوجوانی موجب شده تا این دوران به دورانی پر کشمکش و اغلب دشوار در زندگی هر فرد تبدیل شود.

این روانشناس بالینی ادامه داد: عدم وجود شرایط مناسب بهداشتی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی برای گذر از چنین مرحله حساسی موجب به وجود آمدن برخی آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی از جمله مصرف سیگار و مواد مخدر می‌شود به همین دلیل در تمام جوامع مختلف دنیا نوجوانان، آسیب پذیرترین قشر در برابر پدیده مهلک اعتیاد هستند.

وی مصرف دخانیات توسط والدین را از جمله عوامل مهم سیگاری شدن و اعتیاد نوجوانان بر شمرد و دراین‌باره توضیح داد: والدینی که سیگار می‌کشند، نه‌تنها این پیام را به کودکان می‌فرستند که سیگار کشیدن اصلا کار نامطلوبی نیست، بلکه کودکان را درباره مضر بودن سیگار به شک می‌اندازند. درواقع، کودکان و نوجوانان از دیگران می‌شنوند که سیگار کشیدن و اعتیاد به آن مطلوب نیست، اما در خانه می‌بینند که والدین خودشان بدون هیچ مشکلی سیگار می‌کشند.

فریدی خطاب به والدین تاکید کرد: بنابراین مصرف دخانیات توسط والدین می‌تواند شانس سیگاری شدن فرزندانشان در بزرگسالی را افزایش دهد و سیگار کشیدن را برای آنها تبدیل به امری طبیعی کند از این رو حتی اگر در ترک سیگار مشکل دارید، باید به فرزندتان بگویید که قصد ترک کردن سیگار را دارید ولی این کار برای شما بسیار سخت است.

به گفته این روانشناس بالینی، بازگو کردن این نکته به کودکان نشان می‌دهد که شما سیگار کشیدن را به‌عنوان یک عادت قابل قبول تلقی نمی‌کنید و خودتان می‌دانید که سیگار کشیدن به سلامتی آسیب می‌رساند.

فریدی با یادآوری این نکته که بچه‌ها از رفتار پدر و مادرشان پیروی و الگوبرداری می‌کنند، عنوان کرد: ضمن اینکه دسترسی آسان به سیگار ممکن است موجب وسوسه فرزندان حتی از روی کنجکاوی به مصرف سیگار به ویژه در دوران نوجوانی شود.

وی خطاب به والدین توصیه کرد: به والدین تاکید می‌کنم که حتما حداقل روزانه ۳۰ دقیقه از وقت خود را برای ارتباط موثر با فرزندان مخصوصا آنهایی که در سن و سال نوجوانی هستند اختصاص دهند و علاوه بر گفتگو در مورد مسائل مختلف و روزمره‌ی زندگی، درباره عوارض و پیامدهای ناشی از سوء مصرف سیگار و حتی موادمخدر و روانگردان‌ها با فرزند خود صریح و بی‌پرده گفت و گو کنند.

این روانشناس بالینی معتقد است که وجود صمیمیت و محبت بین اعضای خانواده مانع از گرایش نوجوانان به مصرف سیگار و موادمخدر می‌شود.

فریدی با بیان اینکه حفظ روابط محبت‌آمیز میان اعضای خانواده یکی از موارد مهم در پیشگیری از اعتیاد است، یادآور شد: فراموش نکنیم که نوجوانانی که با والدین خود رابطه صمیمی و عمیق تری دارند، کمتر به سمت سوء مصرف موادمخدر و دخانیات گرایش پیدا می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: دوره نوجوانی، دوره‌ای حساس و شگرف و حد فاصل کودکی و جوانی است. خانواده‌های هوشیار باید با آگاهی از شرایط ویژه این دوره، همواره مراقب فرزندان نوجوان خود باشند و موقعیت حساس‌شان را درک کنند و هرچه بیشتر آنها را در پناه خود بگیرند.

telegram2 files