از ارزیابی روانشناختی استخدام غافل شده‌ایم.

از ارزیابی روانشناختی استخدام غافل شده‌ایم.

سایک نیوز به نقل از ایسنا: مهدی ماندگار در مورد ضرورت استفاده از مشاور در زندگی، گفت: انسان به عنوان یک موجود اجتماعی نیاز به زندگی جمعی و همراهی در چالشهای این زندگی دارد.

وی افزود: در زندگی جمعی همیشه از زمان‌های گذشته افراد نیازمند بهره گیری از تجارب و مشاوره‌های افراد باتجربه و ریش سفیدان بودند که در مجامع اجتماعی عصر حاضر نیز این امر کم رنگ نشده است.

این مشاور تصریح کرد: زندگی اجتماعی امروزه باتوجه به گسترش روابط انسان‌ها، روابط بین فردی گسترده تر و تعارف روابط بهتر، آزادی عمل بیشتر و تغییر فرهنگ‌ها، آموزش از طریق فضای مجازی و مقایسه کردن خود با دیگر جوامع باعث پیچیدگی‌هایی شده است که ضرورت حضور مشاور تخصصی را نشان می‌دهد.

ماندگار ادامه داد: برای موضوعات روانشناختی باتوجه به اینکه انسان با زندگی در عضر حاضر و تحت تاثیر روابط دورن فردی و بیرونی تحت فشارها قرار می‌گیرد، نیاز بیشتری برای مشورت وجود دارد.

وی افزود: در فضاهای اجتماعی امروز افراد گاهی بدون هیچ مشورت و برای کسب هویت و تامین استقلال طلبی دست به اموری می‌زنند که با مشورت با مشاوران با تخصص راه عبور از این شرایط را خواهند یافت.

مقاومت در برابر مشاوره

این روانشناس ادامه داد: به نسبت سال‌های گذشته فرهنگ مشاوره در بین مردم بیشتر جای خود را باز کرده و افراد احساس نیاز به مشاور را بیشتر درک می‌کنند اما هنوز راضی کننده نیست و آن گونه که ما انتظار داریم که افراد به سمت مشاوره نرفته و نوعی مقاومت دارند.

ماندگار با بیان اینکه طبق بررسی‌ها مردان به دلیل فرهنگ مردسالارانه کمتر سراغ مشاوره می‌روند، تصریح کرد: اگر رسانه‌ها اهمیت مشاوره را در قالب‌های رسمی تر و یا تبلیغات بیشتر و به صورت تخصصی بهتر نشان دهند، عملا رقابتی بین مشاوران برای بروزرسانی اطلاعات ایجتد خواهد شد و از طرفی باعث تبلیغ و رونق بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاوران اگر بتوانند تحت رقابت علمی قرار گیرند و همچنین میزان رضایت مراجعان در چندین مولفه ارزیابی شود، کیفیت مشاوره بهتر خواهد شد، ادامه داد: خودارزیابی مشاوران، رقابت بیشتر را به سمت کیفیت رقم خواهد زد.

مشاوره کالای لوکس نیست.

این روانشناس بیان کرد: اکنون بحث صرف کفایت تعداد مراکز مشاوره نیست؛ بلکه بحث عملکرد اصلی مشاورین است که بتواند ترغیب کننده اعتماد افراد به مجامع علمی روانشناسی باشد.

ماندگار با بیان اینکه چالش دیگری که وجود دارد این است که بیمه بحث خدمات مشاوره هنوز مطرح نیست، ادامه داد: علی رغم تمام پیگیری‌ها این امر هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

وی با بیان اینکه اقتصاد به فکر تعالی روحی و روانی افراد نیست و به همین دلایل بیمه خدمات مشاوره را دربرنمی‌گیرد، افزود: مشاوره تبدیل به یک کالای لوکس شده و افراد با درآمد بیشتر به سمت آن می‌روند و افرادی که در اصل نیاز بیشتری دارند از این قافله جا می‌مانند.

ماندگار با بیان اینکه تضمین افزایش مراجعین نیازمند این فاکتورهاست، تصریح کرد: اکنون تعداد مراکز مشاوره فعال در شهرها کم است؛ از طرفی در نظام جامع روانشناسی و مشاوره ابلاغ شده و ساختار مشاوره‌ای سیستم آموزش و پرورش را شکل داده اما این امر که در همه مدارس و شهرها اجرا شود به مسئولان برمی‌گردد.

از ارزیابی روانشناختی استخدام غافل شده‌ایم.

وی بیان کرد: در حوزه استخدام و ارزیابی روانشناختی نیز خلا موضوع مشاور وجود دارد و در بسیاری از رشته‌های کاری جای ارزیابی سلامت روان فرد خالی است و تاکید این است که مشاوره تخصصی شغلی بین افراد مصاحبه کننده استخدامی وجود داشته باشد.

ماندگار با تاکید بر سلامت روان نیروها در محیط‌های شغلی و پیش از استخدام با بهره گیری از نظر مشاوران، افزود: در مجموع قرار نیست ما مشکلی داشته و بعد سراغ مشاوره برویم؛ بلکه برای زیستن و هرچه مربوط به زندگی است باید از مشاوره بهره بریم.

وی با بیان اینکه لازمه زندگی اجتماعی مشاوره است، تصریح کرد: مشاوره در حوزه کودک نیز از خلاهاست؛ چراکه مراحل رشدی کودک دائما بررسی می‌شود اما از لحاظ روانشناختی والدین به این امر توجه نکرده و با چالش‌هایی در رفتار کودک خود مواجه می‌شوند؛ از طرفی باید فرهنگ مشاوره پیش از فرزندآوری و آمادگی زن و مرد برای این موضوع در بین جامعه دیده شود.

ماندگار با اشاره به ویژگی‌های یک مشاور خوب، ادامه داد: علمی بودن مشاور، صبور و دلسوز بودن و دوری از منفعت طلبی از مهم ترین ویژگی‌هاست؛ اگر افراد علمی بودن فرد را مدنظر قرار دهند که چه اندازه کلام مشاور برپایه تحقیقات و تفکر و دوری از اغراق نمایی است، در واقع فرآیند مشاوه اثربخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم حال روحی همه ما خوب بوده و هنوز خوب زندگی کردن را بیاموزیم، یادآور شد: در زندگی امروزه با مدیریت هیجان و توانایی افزایش تحمل و صبر می‌توان زندگی بهتری داشت.

telegram2 files