وقتی فراموشی‌های روزمره نگران‌کننده می‌شوند.

وقتی فراموشی‌های روزمره نگران‌کننده می‌شوند.

سایک نیوز به نقل از ایسنا: همه ما گاهی چیزهایی را فراموش می‌کنیم؛ چند بار تا به حال کلیدهای منزل یا سوئیچ ماشین خود را فراموشی کرده‌اید؟ آیا تا به حال نام شخصی را که به تازگی ملاقات کردید، فراموش کرده‌اید؟

درجاتی از فراموش کردن‌ها، مشکلات حافظه و کاهش جزئی در سایر مهارت‌های تفکر در زندگی روزمره از عوارض پیری هستند با این حال، بین تغییرات طبیعی حافظه و از دست دادن حافظه مرتبط با زوال عقل، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات جدی و مرتبط، تفاوت وجود دارد.

همچنین برخی از مشکلات حافظه می‌توانند ناشی از سایر اختلالات درمان‌پذیر نیز باشند.

اگر نگران از دست دادن حافظه خود هستید یا اگر یکی از اعضای خانواده نگرانی‌هایی در مورد تغییرات در حافظه و تفکر شما مطرح کرده است، با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

گاهی اوقات افرادی که شما را بهتر می‌شناسند زودتر از خودتان متوجه این تغییرات می‌شوند. توصیه می‌شود یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه داشته باشید تا بر اساس مشاهدات به برخی از سوالاتی که متخصص یا مشاور برای سنجش مهارت‌های حافظه شما مطرح می‌کند، پاسخ دهید.

سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود، شامل موارد زیر است:

– مشکلات حافظه شما از چه زمانی شروع شده است؟

– چه داروهایی از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی را مصرف می کنید؟

– آیا اخیراً مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید؟

– انجام چه کارها و وظایفی برای شما دشوار است؟

– برای مقابله با مشکلات حافظه خود چه کرده‌اید؟

– آیا الکل مصرف می‌کنید؟

– آیا اخیراً تصادف کرده‌اید یا سرتان ضربه دیده است؟

– آیا در خوابیدن مشکل دارید؟

– آیا اخیراً بیمار شده‌اید؟

– آیا احساس غمگینی، افسردگی یا اضطراب می‌کنید؟

– آیا اخیراً یک فقدان بزرگ، تغییر یا رویداد استرس‌زا در زندگی خود داشته‌اید؟

ممکن است پزشک متخصص یک معاینه فیزیکی عمومی، آزمایش خون یا تصویربرداری مغزی نیز برای شما تجویز کند. اینها می توانند به شناسایی علل برگشت‌پذیر مشکلات حافظه و علائم شبه زوال عقل کمک کنند.

همچنین ممکن است پزشک، شما را به یک متخصص مغز و اعصاب و … که بتواند زوال عقل یا اختلالات حافظه و فراموشی‌ را تشخیص دهد، ارجاع دهد. علاوه بر این، ممکن است برای تعیین اینکه آیا تغییرات فکری‌تان برای سن شما طبیعی است یا خیر، نیاز به انجام آزمایش‌ها و تست‌های اضافی داشته باشید.

telegram2 files