عوارض و فواید قرص آهن

عوارض و فواید قرص آهن

سایک نیوز به نقل از صبا: مکمل‌های آهن، که به عنوان «قرص‌های آهن» شناخته می‌شوند، معمولاً برای درمان کم‌خونی استفاده می‌شوند. آهن نقش کلیدی در ساخت گلبول‌های قرمز دارد و مولکول‌های اکسیژن را در سراسر بدن انتقال می‌دهند. آهن همچنین برای متابولیسم مواد مغذی که می‌خوریم و تبدیل آن‌ها به انرژی مورد نیاز است. علاوه بر این، به انتقال سیگنال‌های عصبی به و از مغز کمک می‌کند. اما آیا از عوارض و فواید قرص آهن آگاه هستید؟ می‌دانید که تا چه اندازه لازم است به بدن خود آهن برسانید؟ برای درک این موضوعات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تأثیر قرص آهن

کمبود آهن که به عنوان سیدروپنی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن بدن شما فاقد آهن مورد نیاز برای حفظ عملکرد طبیعی است. کمبود آهن در کشور‌های در حال توسعه رایج است، جایی که بیش از یک چهارم جمعیت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

به طور کلی از غذا‌هایی که می‌خورید آهن کافی دریافت خواهید کرد، اما ممکن است مواقعی با کمبود آهن مواجه شوید. این اتفاق معمولاً در دوران بارداری یا قاعدگی شدید رخ می‌دهد. گروه‌های خاصی در برابر کمبود آهن آسیب‌پذیر هستند، از جمله کودکان خردسال، دختران نوجوان، و افراد مبتلا به نارسایی مزمن قلبی، بیماری کرون، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو.

تأثیر قرص آهن در بدن را نمی‌توان نادیده گرفت؛ به طور کلی مصرف قرص آهن باعث بهبود خواب، افزایش تمرکز، رفع خستگی و مواردی از این قبیل خواهد شد.

فواید و خواص قرص آهن

مکمل‌های آهن برای درمان کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن استفاده می‌شود. از مهمترینفواید قرص آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان کم خونی

یکی از مهمترین فواید قرص آهن، درمان کم خونی است. آهن برای درمان کم خونی، یکی از شایع‌ترین کمبود‌های تغذیه‌ای در جهان مفید است. کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که هموگلوبین کمتر از حد طبیعی باشد. علائم کم خونی شامل خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، ضربان قلب سریع و احساس ضعف است.

افزایش هموگلوبین

عملکرد اصلی آهن تشکیل هموگلوبین و پروتئین گلبول قرمز است که هدف اصلی آن انتقال اکسیژن در خون است. هموگلوبین اضافی مهم است، زیرا انسان به طرق مختلف خون از دست می‌دهد، به خصوص در اثر جراحات. زنان هر ماه در طول دوره قاعدگی خود خون از دست می‌دهند، که یکی از دلایلی است که زنان ممکن است بیشتر از کم خونی رنج ببرند.

کاهش خستگی

آهن ممکن است به مدیریت خستگی کمک کند، که می‌تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد. حتی در افرادی که کم خون ندارند، آهن کم می‌تواند سطح انرژی را کاهش دهد. این امر به ویژه در زنان در طول سال‌های باروری رایج است.

خستگی ناشی از کمبود آهن باعث می‌شود که در برنامه روزانه فرد اختلال ایجاد کند و فعالیت‌های روزانه ممکن است خسته‌کننده بنظر برسند.

بهبود استقامت عضلات

بهبود استقامت عضلات یکی دیگر از فواید قرص آهن است. متابولیسم عضلانی و آهن کم با هم مرتبط هستند. سطوح کافی آهن به تأمین اکسیژن لازم برای انقباض و استقامت عضلات کمک می‌کند. (ضعف عضلانی یکی از شایع‌ترین علائم کم خونی است.)

آهن کم نیز خستگی عضلات را بهبود می‌بخشد. کمبود آهن بافت‌های عضلانی را ملتهب کرده و باعث درد می‌شود. هموگلوبین غنی از آهن به کاهش درد کمک می‌کند، زیرا بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

عوارض قرص آهن

ناراحتی معده شایع‌ترین عارضه قرص آهن است. یبوست یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار رایج برخی از اشکال قرص آهن است. افرادی که دارای اختلالات ژنتیکی خاصی هستند، اگر شرایط آن‌ها باعث شود آهن بیشتری از غذا جذب کنند، در معرض خطر اضافه بار آهن هستند. درباره بهترین قرص آهن بخوانید. برخی دیگر از عوارض قرص آهن عبارتند از:

  • آهن بیش از حد ممکن است باعث تجمع آهن در کبد و سایر اندام‌ها و همچنین ایجاد رادیکال‌های آزاد شود که به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب می‌رساند. این امر خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
  • مصرف دوز‌های بالای مکمل‌های آهن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و معده درد شود. موارد بسیار نادری از مصرف بیش از حد آهن وجود دارد که منجر به خونریزی داخلی، تشنج، کما و حتی مرگ می‌شود.
  • مکمل‌های آهن می‌توانند باعث یبوست در دوران بارداری شوند.
  • مدفوع تیره نیز رایج، مکمل است یکی از عوارض رایج قرص آهن باشد.

مکمل‌های آهن اگر در دوز توصیه‌شده مصرف شوند، عموماً بی‌خطر و قابل تحمل هستند. این مکمل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی از جمله ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، غش و استفراغ ایجاد کند. مدفوع تیره نیز رایج، مکمل است یکی از عوارض رایج قرص آهن باشد.

مقدار مصرف قرص آهن

مکمل‌های آهن معمولاً به صورت قرص یا کپسول فرموله می‌شوند. دوز مصرفی می‌تواند بر اساس سطح کمبود شما و همچنین علت زمینه‌ای متفاوت باشد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دوزی را که عمدتاً بر اساس میزان توصیه‌شده رژیم غذایی (RDA) برای آهن برای سن، جنس و وضعیت بارداری شما توصیه می‌کند، به شرح زیر است:

  • از تولد تا شش ماهگی: 0.27 میلی گرم
  • هفت تا 12 ماهگی: 11 میلی گرم
  • یک تا سه سال: 7 میلی گرم
  • چهار تا هشت سال: 10 میلی گرم
  • 9 تا 14 سال: 8 میلی گرم
  • پسران 14 تا 18 سال: 11 میلی گرم
  • دختران 14 تا 18 ساله: 15 میلی گرم
  • مردان 19 تا 50 ساله: 8 میلی گرم
  • زنان 19 تا 50 ساله: 18 میلی گرم
  • زنان باردار 14 تا 18 ساله: 27 میلی گرم
  • زنان شیرده 14 تا 18 سال: 10 میلی گرم
  • زنان باردار 19 تا 50 ساله: 27 میلی گرم
  • زنان شیرده 19 تا 50 سال: 9 میلی گرم

می‌توانید قرص آهن را با هر دوز یک لیوان کامل آب یا آب پرتقال بنوشید. گفته می‌شود ویتأمین سی به پراکندگی آهن برای جذب بهتر کمک می‌کند. هنگامی که قرص آهن برای درمان کم خونی استفاده می‌شود، مدت درمان ممکن است تا شش ماه باشد. پس از شروع قرص، اگر احساس بهتری دارید و دیگر علائمی ندارید، باید درمان را ادامه دهید.

موارد استفاده و اثربخشی

بهترین راه برای دستیابی به سطوح بهینه آهن، دریافت آهن از طریق رژیم غذایی به جای مکمل‌هاست. این امر خطر مصرف بیش از حد را به حداقل می‌رساند و دریافت خوب آهن همراه با سایر مواد مغذی را تضمین می‌کند. همان‌طور که گفته شد، ویتأمین C جذب آهن را افزایش می‌دهد، در حالی که کلسیم و تانن‌ها (در چای و قهوه یافت می‌شوند) جذب را محدود می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد خواص قرص آهن صحبت کردیم. آهن یک ماده معدنی ضروری در بدن انسان است. تنظیم سطح آهن برای کاهش خستگی، درمان کم خونی و تقویت سیستم ایمنی و بسیاری از فواید دیگر برای سلامتی مهم است.

با این حال، مهم است که مکمل آهن مصرف نکنید، مگر اینکه دچار کمبود آهن هستید اگر احساس می‌کنید کمبود آهن را تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود خود صحبت کنید؛ چرا علائم شما می‌تواند مربوط به بیماری دیگری باشد. اگر مطمئن شدید که کم خونی دارید، می‌توانید به میزانی که پزشک توصیه می‌کند، قرص آهن مصرف کنید.

telegram2 files