راهنمای جامع HIV و ایدز

راهنمای جامع HIV و ایدز

سایک نیوز به نقل از هلث لاین: ایدز بیماری است که می تواند در افراد مبتلا به ویروس HIV ایجاد شود. درمان با داروهای ضدویروسی معمولاً می تواند از ایجاد ایدز در افراد مبتلا به HIV جلوگیری کند.

HIV چیست؟

HIV ویروسی است که به سیستم ایمنی آسیب می رساند.  HIVدرمان نشده سلول های CD4 را که نوعی سلول ایمنی به نام سلول T هستند، تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را از بین می برد.

با گذشت زمان، از آنجایی که HIV سلول‌های CD4 بیشتری را از بین می‌برد، احتمال ابتلای بدن به انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها بیشتر می‌شود.

HIV از طریق مایعات بدن منتقل می شود که عبارتند از:

  • خون
  • منی
  • مایعات واژن و رکتوم
  • شیر مادر

ویروس در هوا یا آب یا از طریق تماس اتفاقی منتقل نمی شود.

از آنجایی که اچ‌آی‌وی خود را وارد DNA سلول‌ها می‌کند، این یک وضعیت مادام العمر است و در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که HIV را از بدن حذف کند، اگرچه بسیاری از دانشمندان در تلاش برای یافتن آن هستند.

با این حال، با مراقبت های پزشکی، از جمله درمانی به نام درمان ضدویروسی، می توان HIV را مدیریت کرد و سال ها با این ویروس زندگی کرد.

بدون درمان، فرد مبتلا به HIV احتمالاً به یک بیماری جدی به نام سندرم نقص ایمنی اکتسابی، معروف به ایدز مبتلا می شود.

در این مرحله، سیستم ایمنی ضعیف تر از آن است که بتواند با موفقیت در برابر سایر بیماری ها، عفونت ها و شرایط واکنش نشان دهد.

بدون درمان، امید به زندگی در مرحله پایانی ایدز حدود 3 سال است. با درمان ضدویروسی،HIV  را می توان به خوبی مدیریت کرد و امید به زندگی می تواند تقریباً مشابه فردی باشد که به HIV مبتلا نشده است.

خمین زده می شود که 1.2 میلیون آمریکایی در حال حاضر با HIV زندگی می کنند. از این افراد، از هر 7 نفر، 1 نفر نمی‌داند که به این ویروس مبتلاست.

HIV می تواند تغییراتی را در سراسر بدن ایجاد کند.

ایدز چیست؟

ایدز بیماری است که می تواند در افراد مبتلا به HIV ایجاد شود. این پیشرفته ترین مرحله HIV است. اما فقط به این دلیل که یک فرد HIV دارد به این معنی نیست که ایدز ایجاد می شود.

HIV سلول های CD4 را از بین می برد. بزرگسالان سالم معمولاً 500 تا 1600 عدد CD4 در هر میلی متر مکعب دارند. فرد مبتلا به HIV که تعداد CD4 او کمتر از 200 عدد در میلی متر مکعب باشد، مبتلا به ایدز خواهد بود.

بدون درمان، HIV می تواند در عرض یک دهه به ایدز تبدیل شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد و بدون درمان، امید به زندگی پس از تشخیص حدود 3 سال است.

اگر فرد دچار یک بیماری فرصت طلب شدید شود، ممکن است این مدت کوتاه تر باشد. با این حال، درمان با داروهای ضدویروسی می تواند از ابتلا به ایدز جلوگیری کند.

اگر ایدز ایجاد شود، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن به شدت در معرض خطر است، یعنی به حدی ضعیف شده است که دیگر نمی تواند با موفقیت در برابر بیشتر بیماری ها و عفونت ها واکنش نشان دهد.

این باعث می شود فرد مبتلا به ایدز در برابر طیف گسترده ای از بیماری ها آسیب پذیر شود، از جمله:

  • ذات الریه
  • بیماری سل
  • برفک دهان، یک بیماری قارچی در دهان یا گلو
  • سیتومگالوویروس (CMV)، نوعی ویروس هرپس
  • مننژیت کریپتوکوکی، یک بیماری قارچی در مغز
  • توکسوپلاسموز، یک بیماری مغزی ناشی از یک انگل
  • کریپتوسپوریدیوز، وضعیتی که توسط یک انگل روده ایجاد می شود.
  • سرطان، از جمله سارکوم کاپوزی (KS) و لنفوم

کوتاه شدن امید به زندگی مرتبط با ایدز درمان نشده نتیجه مستقیم خود سندرم نیست. بلکه نتیجه بیماری ها و عوارضی است که از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در اثر ایدز ایجاد می شود
چند هفته اول پس از ابتلای فردی به HIV مرحله حاد عفونت نامیده می شود.

در این مدت، ویروس به سرعت تکثیر می شود. سیستم ایمنی فرد با تولید آنتی‌بادی‌های  HIV، پروتئین‌هایی که اقداماتی را برای پاسخ به عفونت انجام می‌دهند، پاسخ می‌دهد.

در این مرحله، برخی از افراد در ابتدا هیچ علامتی ندارند. با این حال، بسیاری از افراد علائم را در ماه اول یا بیشتر پس از ابتلا به ویروس تجربه می کنند، اما اغلب متوجه نمی شوند HIV باعث این علائم می شود.

این به این دلیل است که علائم مرحله حاد می تواند بسیار شبیه علائم آنفولانزا یا سایر ویروس های فصلی باشند:

آنها ممکن است خفیف تا شدید باشند.

ممکن است گذرا باشند.

آنها ممکن است از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشند.

علائم اولیه HIV می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تب
  2. لرز
  3. تورم غدد لنفاوی
  4. درد و درد عمومی
  5. مشکلات پوستی
  6. گلو درد
  7. سردرد
  8. حالت تهوع
  9. ناراحتی معده

از آنجایی که این علائم شبیه به بیماری‌های رایجی مانند آنفولانزا هستند، ممکن است فردی که به آن‌ها مبتلا است فکر کند که نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. و حتی اگر چنین کنند، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آنها ممکن است به آنفولانزا یا مونونوکلئوز مشکوک شود و حتی ممکن است HIV را در نظر نگیرد.

چه علائمی داشته باشد چه نداشته باشد، در این دوره بار ویروسی او بسیار زیاد است. بار ویروسی مقدار HIV است که در جریان خون یافت می شود.

بار ویروسی بالا به این معنی است که HIV می تواند به راحتی در این مدت به شخص دیگری منتقل شود.

علائم اولیه HIV معمولاً در عرض چند ماه از بین می‌روند که فرد وارد مرحله مزمن یا نهفتگی بالینی HIV می‌شود. این مرحله می تواند سال ها یا حتی دهه ها با درمان ادامه یابد.

علائم HIV می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

علائم HIV چیست؟

پس از حدود یک ماه اول،HIV  وارد مرحله نهفتگی بالینی می شود. این مرحله می تواند از چند سال تا چند دهه طول بکشد.

برخی از افراد در این مدت هیچ علامتی ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم کم یا غیر اختصاصی داشته باشند. علامت غیراختصاصی علامتی است که به یک بیماری یا وضعیت خاص مربوط نمی شود.

این علائم غیر اختصاصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. سردرد و سایر دردها
  2. تورم غدد لنفاوی
  3. تب های مکرر
  4. عرق شبانه
  5. خستگی
  6. حالت تهوع
  7. استفراغ
  8. اسهال
  9. کاهش وزن
  10. بثورات پوستی
  11. عفونت های قارچی مکرر دهان یا واژن
  12. ذات الریه
  13. زونا

همانند مراحل اولیه،HIV  در این مدت حتی بدون علائم هنوز قابل انتقال است و می تواند به فرد دیگری منتقل شود.

با این حال، فرد نمی‌داند که HIV دارد مگر اینکه آزمایش شود. اگر فردی این علائم را دارد و فکر می کند ممکن است در معرض HIV قرار گرفته باشد، مهم است که آزمایش شود.

علائم HIV در این مرحله ممکن است بیایند و از بین بروند، یا ممکن است به سرعت پیشرفت کنند. این پیشرفت را می توان به میزان قابل توجهی با درمان کاهش داد.

با استفاده مداوم از این درمان ضدویروسی، اچ آی وی مزمن می تواند چندین دهه ادامه داشته باشد و اگر درمان به اندازه کافی زود شروع شود، احتمالاً به ایدز تبدیل نمی شود.

آیا مشکلات پوستی از علائم HIV است؟

بسیاری از افراد مبتلا به HIV تغییراتی را در پوست خود تجربه می کنند. کهیر یا اگزمل اغلب یکی از اولین علائم عفونت HIV است. به طور کلی، بثورات HIV به صورت ضایعات متعدد قرمز رنگ که صاف و برجسته هستند ظاهر می شود.

بثورات مربوط به HIV

اچ‌آی‌وی باعث می‌شود فرد بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات پوستی شود، زیرا این ویروس سلول‌های سیستم ایمنی را که اقداماتی را برای مقابله با عفونت انجام می‌دهند، از بین می‌برد.

در حالی که بثورات پوستی می تواند به دلیل عفونت های همزمان HIV ایجاد شود، می تواند توسط دارو نیز ایجاد شود. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان اچ آی وی یا سایر بیماری ها می توانند باعث ایجاد بثورات شوند.این نوع بثورات معمولاً در عرض یک هفته یا 2 هفته پس از شروع یک داروی جدید ظاهر می شود. گاهی اوقات بثورات به خودی خود برطرف می شوند. اگر اینطور نیست، ممکن است نیاز به تغییر در داروها باشد.

سایر علائم یک واکنش آلرژیک عبارتند از:

  • مشکل در تنفس یا بلع
  • سرگیجه
  • تب

سندرم استیونز جانسون (SJS) یک واکنش آلرژیک نادر به داروهای HIV است. علائم شامل تب و تورم صورت و زبان است. بثورات تاولی که می تواند پوست و غشاهای مخاطی را درگیر کند ظاهر می شود و به سرعت پخش می شود.

هنگامی که 30 درصد پوست تحت تأثیر قرار می گیرد، به آن نکرولیز اپیدرمی سمی می گویند که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر این اتفاق بیفتد، مراقبت های پزشکی اورژانسی مورد نیاز است.

در حالی که مشکلات پوستی می تواند با داروهای HIV یا HIV مرتبط باشد، مهم است که به خاطر داشته باشید که بثورات شایع هستند و می توانند دلایل زیادی داشته باشند.

علائم HIV در مردان: آیا تفاوتی وجود دارد؟

علائم HIV از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما در مردان و زنان مشابه است. این علائم می توانند بیایند و بروند یا به تدریج بدتر شوند.

اگر فردی در معرض HIV قرار گرفته باشد، ممکن است در معرض سایر عفونت های مقاربتی (STIs) نیز قرار گرفته باشد. این شامل:

  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • سیفلیس
  • تریکومونیازیس

مردان ممکن است بیشتر از زنان متوجه علائم بیماری های مقاربتی مانند زخم در ناحیه تناسلی خود شوند. با این حال، مردان معمولاً به اندازه زنان به دنبال مراقبت های پزشکی نیستند.

علائم HIV در زنان: آیا تفاوتی وجود دارد؟

در بیشتر موارد، علائم HIV در مردان و زنان مشابه است. با این حال، علائمی که آنها به طور کلی تجربه می کنند ممکن است بر اساس خطرات متفاوتی که مردان و زنان در صورت ابتلا به HIV با آن مواجه هستند، متفاوت باشد.

هم مردان و هم زنان مبتلا به HIV در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند. با این حال، زنان ممکن است کمتر از مردان متوجه لکه های کوچک یا سایر تغییرات در اندام تناسلی خود شوند.

علاوه بر این، زنان مبتلا به HIV در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

  • عفونت های قارچی مکرر واژن
  • سایر عفونت های واژن، از جمله واژینوز باکتریایی
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، که می تواند باعث زگیل تناسلی و منجر به سرطان دهانه رحم شود.

در حالی که به علائم HIV مربوط نمی شود، خطر دیگری برای زنان مبتلا به HIV این است که این ویروس می تواند در دوران بارداری به نوزاد منتقل شود. با این حال، درمان ضدویروسی در دوران بارداری خطر را کم می کند.

زنانی که تحت درمان ضدویروسی قرار می‌گیرند در معرض خطر بسیار پایینی برای انتقال اچ‌آی‌وی به جنین خود در دوران بارداری و زایمان هستند. شیردهی در زنان مبتلا به HIV نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این ویروس می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.

در ایالات متحده و سایر مکان‌هایی که شیر خشک در دسترس و ایمن است، توصیه می‌شود که زنان مبتلا به HIV به نوزادان خود شیر ندهند. برای این موارد استفاده از شیر خشک توصیه می شود.

علائم ایدز چیست؟

ایدز به سندرم نقص ایمنی اکتسابی اشاره دارد. با این شرایط، سیستم ایمنی بدن به دلیل HIV که معمولاً برای سال‌ها درمان نشده است، ضعیف می‌شود.

اگر اچ‌آی‌وی در مراحل اولیه تشخیص داده شود و با درمان ضدویروسی درمان شود، معمولاً فرد مبتلا به ایدز نمی‌شود.

اگر افراد مبتلا به HIV تا دیروقت تشخیص داده نشود یا اگر بدانند HIV دارند اما به طور مداوم از درمان ضدویروسی خود استفاده نکنند، ممکن است به ایدز مبتلا شوند.

آنها همچنین ممکن است در صورت داشتن نوعی HIV مقاوم به درمان ضدویروسی (به آن پاسخ ندهند) به ایدز مبتلا شوند.

بدون درمان مناسب و مداوم، افراد مبتلا به HIV می توانند زودتر به ایدز مبتلا شوند. در آن زمان، سیستم ایمنی بدن کاملاً آسیب دیده است و پاسخگویی به عفونت و بیماری دشوارتر است.

با استفاده از درمان ضدویروسی، فرد می تواند تشخیص مزمن HIV را بدون ابتلا به ایدز برای چندین دهه حفظ کند.

علائم ایدز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تب مکرر
  2. غدد لنفاوی متورم مزمن، به ویژه زیر بغل، گردن و کشاله ران
  3. خستگی مزمن
  4. عرق شبانه
  5. لکه های تیره زیر پوست یا داخل دهان، بینی یا پلک ها
  6. زخم ها، لکه ها یا ضایعات دهان و زبان، اندام تناسلی یا مقعد
  7. برجستگی ها، ضایعات یا بثورات پوستی
  8. اسهال مکرر یا مزمن
  9. کاهش وزن سریع
  10. مشکلات عصبی مانند مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه و گیجی
  11. اضطراب و افسردگی

درمان ضدویروسی ویروس را کنترل می کند و معمولاً از پیشرفت به ایدز جلوگیری می کند. سایر عفونت ها و عوارض ایدز نیز قابل درمان هستند. این درمان باید متناسب با نیازهای فردی فرد باشد.

حقایق انتقال HIV

هر کسی می تواند به HIV مبتلا شود. این ویروس در مایعات بدن منتقل می شود که عبارتند از:

  • خون
  • منی
  • مایعات واژن و رکتوم
  • شیر مادر

برخی از راه های انتقال HIV از فردی به فرد دیگر عبارتند از:

از طریق رابطه جنسی واژینال یا مقعدی – رایج ترین راه انتقال

با استفاده مشترک از سوزن ها، سرنگ ها و سایر اقلام برای مصرف مواد مخدر تزریقی

با به اشتراک گذاشتن تجهیزات خالکوبی بدون استریل کردن آن بین استفاده

در دوران بارداری، زایمان یا زایمان از یک فرد باردار به نوزادش

در دوران شیردهی

از طریق «پیش جویدن» یا جویدن غذای کودک قبل از اینکه به او بدهید.

از طریق قرار گرفتن در معرض خون، مایع منی، مایعات واژن و رکتوم، و شیر مادر فرد مبتلا به HIV، مانند از طریق یک سوزن

این ویروس همچنین می تواند از طریق انتقال خون یا پیوند اعضا و بافت منتقل شود. با این حال، آزمایش های دقیق برای HIV در بین اهداکنندگان خون، اندام و بافت تضمین می کند که این امر در ایالات متحده بسیار نادر است. انتقال HIV از طریق تئوری ممکن است، اما بسیار نادر است:

رابطه جنسی دهانی (فقط اگر خونریزی لثه یا زخم های باز در دهان فرد وجود داشته باشد)

گاز گرفتن توسط یک فرد مبتلا به HIV (فقط اگر بزاق خونی باشد یا زخم های باز در دهان فرد وجود داشته باشد)

تماس بین پوست زخمی یا غشاهای مخاطی و خون فردی که مبتلا به HIV است

HIV از طریق موارد زیر منتقل نمی شود:

تماس پوست به پوست

در آغوش گرفتن، دست دادن یا بوسیدن

هوا یا آب

به اشتراک گذاشتن غذا یا نوشیدنی

بزاق، اشک یا عرق (مگر اینکه با خون فرد مبتلا به HIV مخلوط شود)

اشتراک توالت، حوله یا رختخواب

پشه ها یا سایر حشرات

توجه به این نکته مهم است که اگر فردی که مبتلا به HIV است تحت درمان باشد و بار ویروسی دائماً غیرقابل شناسایی داشته باشد، انتقال ویروس به فرد دیگری عملاً غیرممکن است.

علل HIV

HIV گونه ای از ویروس است که می تواند به شامپانزه های آفریقایی منتقل شود. دانشمندان بر این باورند که وقتی مردم از گوشت شامپانزه حاوی این ویروس استفاده می کردند، ویروس نقص ایمنی میش (SIV) از شامپانزه به انسان منتقل شد.

زمانی که ویروس وارد جمعیت انسانی شد، به چیزی که ما اکنون به عنوان HIV می شناسیم جهش یافت. این احتمالاً در دهه 1920 رخ داده است.

اچ آی وی طی چندین دهه از فردی به فرد دیگر در سراسر آفریقا سرایت کرد. در نهایت، ویروس به سایر نقاط جهان مهاجرت کرد. دانشمندان اولین بار در سال 1959 HIV را در نمونه خون انسان کشف کردند.

تصور می‌شود که HIV از دهه 1970 در ایالات متحده وجود داشته است، اما تا دهه 1980 به آگاهی عمومی نرسید.

telegram2 files