عشق در روانشناسی!

عشق در روانشناسی!

سایک نیوز به نقل از سایک سنترال: عشق دهه هاست که محققان را مجذوب خود کرده است. ما به آنچه کارشناسان در مورد ریشه و عشق در روانشناسی آموخته اند نگاه می کنیم.

عشق یک تجربه احساسی قدرتمند و پیچیده است که شامل تغییراتی در شیمی بدن شما از جمله انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی مغز) می شود. این امر به طرق مختلف بر روابط اجتماعی شما تأثیر می گذارد و بر نحوه ارتباط شما با اطرافیانتان تأثیر می گذارد.

و انواع مختلفی وجود دارد – مانند عشقی که با شریک زندگی، خانواده و دوستان خود به تجربه می کنید – و هر نسخه ای که احساس می کنید منحصر به فرد است. این می تواند شما را پر از احساسات کند، از شادی تا دل شکستگی.

عشق چیست؟

عشق یک احساس محبت، لطافت یا فداکاری قوی نسبت به یک موضوع یا شی است. وقتی شخصی را دوست دارید، احساس خوشایند و لذت بخشی را در حضور او تجربه می کنید و نسبت به واکنش های او نسبت به خودتان حساس هستید.

تحقیقات انجام شده در سال 2016 به نوروپپتیدها و انتقال دهنده های عصبی به عنوان منبع عشق اشاره می کند. احساس عشق به ما کمک می کند تا با دیگران پیوندهای اجتماعی ایجاد کنیم. به عنوان موجودات اجتماعی، این مواد شیمیایی طبیعی به ما برای زنده ماندن با تشویق به موارد زیر کمک می کنند:

  • حمایت متقابل
  • تولید مثل
  • مشارکت

اگرچه به نظر می رسد خیلی بیشتر باشد. اینکه عشق را تعاملی از مواد شیمیایی مغز نامیده می شود، به خوبی توضیح نمی دهد که چگونه می تواند قلب شما را گرم کند و روح شما را مجذوب کند.

روانشناسی عشق

دلبستگی جزء عشق است. پیوندهای دلبستگی قوی پستانداران را از بسیاری از انواع دیگر حیوانات متمایز می کند، اگرچه گروه های دیگر – از جمله ماهی ها و پرندگان – نیز برای کمک به زنده ماندن، ارتباطات اجتماعی قوی ایجاد می کنند.

یک بررسی در سال 2017 چهار نوع پیوند دلبستگی پستانداران را به شرح زیر توصیف می کند

  1. پیوندهای جفتی، که در آن افراد یک ارتباط اجتماعی نزدیک و بلندمدت ایجاد می کنند.
  2. پیوندهای بین والدین و نوزادانشان
  3. پیوندهای بین همسالان
  4. پیوندهای همسان، یا پیوندهای بین افراد یک گونه

در بیشتر موارد عشق انسانی در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرد. برای مثال، عشقی که به یک دوست صمیمی احساس می‌کنید، می‌تواند به عنوان پیوند همسالان طبقه‌بندی شود.

رابطه عاشقانه نوعی پیوند زوجی است. می تواند به عنوان جذابیت متقابل شروع شود و در طول زمان به عشق تبدیل شود.

وقتی کسی را دوست دارید، از همراهی او لذت می برید و به رفاه او اهمیت می دهید و این احساسات بی قید و شرط هستند.

اثرات فیزیکی عشق

عشق می تواند بیشتر از اینکه به شما کمک کند با شخص دیگری پیوند برقرار کنید، می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.

عشق ممکن است بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که عاشق شدن منجر به تغییراتی در سیستم ایمنی بدن می شود که مشابه پاسخ های محافظ عفونت ویروسی است.

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2021 که نشان می‌دهد بافت موش‌های با پیوند جفتی نسبت به بافت موش‌ها با اختلال در پیوندهای جفتشان، احتمال کمتری برای رشد تومور دارد.

آیا می توانید کنترل کنید که عاشق شوید؟

ممکن است احساس کنید که کنترلی بر عشقی که احساس می کنید ندارید، اما منبع مورد اعتماد تحقیقات خلاف این را می گوید. عشق مانند احساسی است که می توانید با ایجاد احساسات جدید یا تغییر شدت احساسات خود آن را تنظیم کنید.

  • راهبردهای تنظیم هیجانی عبارتند از:

انتخاب موقعیت: اجتناب یا جستجوی موقعیت‌ها بر اساس احساسی که در شما ایجاد می‌کند.

حواس پرتی: درگیر شدن در فعالیت دیگری برای کاهش قدرت احساسات خود.

سرکوب بیان: پنهان کردن احساس خود.

ارزیابی مجدد شناختی: افکار خود را تغییر دهید تا احساسات شما تغییر کند.

بنابراین، اگر به دلیل اینکه عشقی که احساس می‌کنید متقابل نیست، ناامید شده‌اید، ممکن است بتوانید ذهن خود را از آن دور کنید.

نظریه مثلث عشق

روانشناس آمریکایی دکتر رابرت استرنبرگ نظریه می دهد که عشق بر سه حوزه استوار است:

  1. صمیمیت (عاطفی)
  2. تعهد (شناختی)
  3. اشتیاق (فیزیکی)

این تئوری هفت نوع مختلف عشق را توضیح می‌دهد که بر اساس آن حوزه‌ها درگیر هستند.در زیر به این انواع عشق می پردازیم.

انواع عشق

هفت نوع عشق در نظریه مثلثی استرنبرگ طیفی از انواع رابطه را شامل می شود:

دوست داشتن. شما صمیمیت عاطفی مشترکی دارید، اما هیچ اشتیاق یا تعهد فیزیکی وجود ندارد. دوستی در این دسته قرار می گیرد.

شیفتگی. اشتیاق جزء کلیدی شیفتگی است. اگر از نظر جسمی جذب شخص دیگری شده اید اما صمیمیت عاطفی ایجاد نکرده اید یا تعهدی ایجاد نکرده اید، این شیفتگی است.

پوچ. چیزی که استرنبرگ آن را «عشق پوچ» می‌نامد، یک رابطه متعهدانه است که فاقد شور و شوق یا صمیمیت است. به عنوان مثال می توان به ازدواج یا یک رابطه عاطفی یا فیزیکی قبلی اشاره کرد که شور و شوق خود را از دست داده است.

رمانتیک. وقتی با شخص دیگری رابطه عاشقانه دارید، در اشتیاق فیزیکی و صمیمیت عاطفی شریک هستید، اما هیچ برنامه یا تعهد بلندمدتی ندارید.

همراه. شما متعهد هستید و از نظر عاطفی در ارتباط هستید، مانند بهترین دوستان یا خانواده. اگر شور و شوق از بین رفته باشد، ازدواج ها نیز می توانند در این دسته باشد، اما شما همچنان در تعهد و پیوند عاطفی هستید.

مجنون. اگر شور و اشتیاق شما را به نامزدی یا ازدواج بدون صمیمیت عاطفی سوق داده است، این عشق فریبنده است.

کامل. عشق کامل هدف بسیاری از افراد است زمانی که ازدواج یا شراکت را تصور می کنند. این نوع عشق شامل تعهد، اشتیاق و صمیمیت عاطفی است.

بیایید خلاصه کنیم…

عشق به اشکال مختلف می آید. شما می توانید همزمان بیش از یک نفر را به روش های مختلف دوست داشته باشید.

صمیمیت عاطفی در بسیاری از روابط وجود دارد، اما نه همه آنها. همین امر در مورد علاقه و تعهد نیز صادق است.

دلبستگی یکی دیگر از عناصر رابطه است که ممکن است در عشق وجود داشته باشد. دلبستگی های مثبت از نظر عاطفی حمایت کننده هستند و احساس امنیت را برای شما به ارمغان می آورند.

telegram2 files