آیا شما فردی بسیار حساس هستید؟

آیا شما فردی بسیار حساس هستید؟

سایک نیوز به نقل از ملودی ویلدینگ: به عنوان یک فرد بسیار حساس، همه چیز را عمیق تر احساس می کنید و به همه چیز عمیق تر فکر می کنید. به عنوان مثال، این موقعیت رایج در محل کار را در نظر بگیرید.

ایمیلی از طرف رئیس دریافت می‌شود که در ارائه‌ای که تمام هفته روی آن کار کرده‌اید، تغییراتی را اعمال می کند. به طور منطقی، شما می دانید که بیشتر بازخوردها چیز مهمی نیستند، با این حال هنوز احساس می کنید که یک شکست خورده اید و به پروژه ای که روی آن کار می کنید باز می گردید، اما نمی توانید تمرکز کنید و احساس لرزش و بی قراری می کنید. حتی اگر شواهد زیادی وجود دارد که ثابت می کند شما یک حرفه ای باهوش و موثر هستید، سه ساعت کامل طول می کشد تا آرامش خود را به دست آورید.

ویژگی های افراد بسیار حساس

از نظر بیولوژیکی، افراد بسیار حساس محرک های بیشتری را در داخل و اطراف خود دریافت می کنند. طبق تحقیقات Elaine Aron، محققی که در ابتدا این ویژگی را کشف کرد، HSP ها مجموعه خاصی از ژن ها را به ارث بردند که منجر به داشتن یک سیستم عصبی بسیار هماهنگ تر می شود.

این بدان معناست که HSP ها به جزئیات بیشتری توجه می کنند و اطلاعات را با دقت بیشتری نسبت به سایرین پردازش می کنند. مطالعات نشان داده اند که مغز HSP در زمینه های مربوط به توجه، احساسات، برنامه ریزی،  اقدام، تصمیم گیری و داشتن تجربیات قوی درونی فعال تر است.

بسیار حساس بودن یک ویژگی ارزشمند است که مزایای بسیاری دارد. HSPها بسیار مراقب، مبتکر، متفکر، دلسوز، همدل، وظیفه شناس، وفادار و خلاق هستند. در واقع، مدیران به طور مداوم افراد با حساسیت بالاتر را به عنوان مشارکت کنندگان برتر خود ارزیابی می کنند. به عنوان متخصصان، HSP ها مبتکر هستند، عمیقاً به عدالت متعهد هستند و در رهبری تیم هایی از افراد مهارت دارند، به گونه ای که دیگران نمی توانند.

در عین حال، هماهنگی بیش از حد با هر تعامل جزئی و تجربه درونی می تواند خسته کننده باشد. موقعیت هایی که ممکن است برای یک فرد معمولی استرس زا باشد، می تواند باعث شود که یک فرد حساس به واکنش عاطفی و تفکر بیش از حد بپردازد.

این امر مخصوصاً در مورد افراد حساس تلاشگر صادق است. افراد بسیار حساسی که از موفقیت بالایی نیز برخوردار هستند. Strivers  حساس نه تنها دارای ویژگی های معمولی HSP ها (از جمله عمق پردازش و پاسخگویی عاطفی) است، بلکه جاه طلبی بالاتر از حد متوسط ​​و میل برای رشد مداوم را نشان می دهد.

بسیاری از افراد حساس، دانش‌آموزان درخشان سابق هستند که همان فداکاری، قابلیت اطمینان و هدف‌گرایی را وارد محل کار می‌کنند. اما در حالی که بسیاری از افراد حساس به سرعت در حرفه خود رشد می کنند، اغلب با یک نبرد روزانه با استرس، اضطراب و شک و تردید مواجه می شوند.

13 نشانه اینکه شما فردی بسیار حساس هستید.

آیا نمی دانید که ویژگی های یک فرد بسیار حساس را دارید یا خیر؟ اگر بیشتر موارد زیر برای شما آشناست، می توانید با اطمینان خود را یک HSP بنامید.

  1. شما بسیار همدل هستید.

HSP ها توانایی بالایی در درک احساسات، نیازها، ناامنی های دیگران و غیره دارند. علم این را ثابت می کند  HSPها نورون های آینه ای فعال تری دارند که مسئول درک احساسات دیگران هستند. هوش عاطفی و همدلی شما باعث می شود در ارتباطات، حل تعارض و تشویق دیگران به عمل استاد باشید. متأسفانه، شما همچنین ممکن است بیش از اندازه به فکر مردم بیفتید و نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهید.

  1. شما اهل تفکر هستید.

به عنوان یک فرد بسیار حساس، زمانی بهترین عملکرد را دارید که قبل از پاسخ دادن فرصت تفکر داشته باشید. به عبارت دیگر، برای تأمل به زمان و مکان نیاز دارید. شما نکات ظریف را درک می کنید و در ایجاد ارتباطات و یکپارچه سازی اطلاعات پیچیده مهارت دارید. فقط مطمئن شوید که در حال ایجاد مرزهای مناسب هستید تا به خودتان این فرصت را بدهید که همه اطلاعاتی را که دائماً وارد می‌کنید پردازش کنید.

  1. شما به شنیدن “مسائل را خیلی شخصی نکنید” عادت دارید.

HSP ها تمایل دارند به موقعیت ها چه خوب و چه بد واکنش شدیدتری نشان دهند. به‌عنوان یک HSP، ممکن است در دوران رشد احساس کرده باشید که در جای اشتباهی هستید، و تعجب می‌کنید که چرا عمیقاً تحت تأثیر دنیای اطراف خود هستید در حالی که دیگران به راحتی از آن عبور می کنند. از آنجایی که HSP ها بسیار شدید احساس می کنند و واکنش نشان می دهند، اغلب احساس انزوا را گزارش می کنند – مثل اینکه مشکلی در آنها وجود دارد که اینقدر حساس هستند. در نتیجه، بسیاری از HSP ها تلاش بر انکار توانایی ها و نقاط قوت خود دارند.

  1. تحت فشار مضطرب و پریشان می شوید.

کار کردن در مهلت مقرر ممکن است شما را مضطرب کند. صحبت کردن در جلسات یک چالش بزرگ است. داشتن کارهای بسیار زیاد در لیست کارهایتان، شما را به حالت غرق در می آورد. همه اینها تجربیات متداول برای HSP ها هستند زیرا ما راحت تر تحت استرس قرار می گیریم. به همین دلیل ضروری است که یاد بگیرید چگونه اضطراب و ترس های خود را برای مشارکت در محل کار مدیریت کنید و راه هایی برای مدیریت زمان و مراقبت از خود بیابید تا بیش از حد تحت فشار قرار نگیرید.

  1. شما در خانه بیشتر مشغول خودتان هستید.

HSP ها زندگی درونی پر جنب و جوشی دارند. این بدان معنی است که شما یک متفکر خلاق و فوق العاده اصیل هستید که به شدت خودآگاه است. از طرف دیگر، مغز شما اغلب در حال مسابقه دادن است. برای شما غیرمعمول نیست که بیش از حد به تجربیات روزمره فکر کنید و بیش از حد تجزیه و تحلیل کنید، و خودآگاهی بیش از حد متوسط ​​شما می تواند به سمت خودآگاهی و انتقاد از خود منحرف شود.

  1. با بازخورد منفی روزهای سختی را سپری می کنید.

HSP ها نسبت به غیر HSP ها شدیدتر به انتقاد واکنش نشان می دهند. بنابراین، آنها ممکن است برای اجتناب از مورد انتقاد قرار گرفتن از راه خود تلاش کنند، مانند کار بیش از حد، که منجر به فرسودگی شغلی می شود.

  1. شما حساب شده تصمیم می گیرید.

HSP ها کمال گرا هستند، به این معنی که اغلب به دلیل ترس از انتخاب گزینه “اشتباه” سخت تصمیم گیری می کنند، حتی اگر ریسک آن کم باشد. از آنجایی که HSP ها در مورد اینکه چگونه تصمیماتشان بر دیگران تأثیر می گذارد یا اینکه چگونه ممکن است درک شوند بسیار با وجدان هستند، همه انتخاب ها – حتی انتخاب های کوچک – دارای وزن بسیار زیادی برای هستند.

  1. بسیار به جزئیات دقت می کنید.

HSP ها بسیار ادراکی هستند. آن‌ها ویژگی‌های موقعیت‌ها را بررسی می‌کنند و متوجه کوچک‌ترین تغییرات می‌شوند – از اشاره به اینکه مدیرعامل عادت دارد همیشه یک کت و شلوار را در سه‌شنبه‌ها بپوشد تا اشتباهات تایپی در ارائه. این جهت گیری جزئیات در بسیاری از سناریوها یک ویژگی مثبت است. شما به شدت با علاقه‌ها، دوست نداشتن‌ها و ترجیحات دیگران هماهنگ هستید، و این درک می‌تواند دوستان و نزدیکان شما را بلافاصله به وجد آورد. از طرف دیگر، اگر دقیق آن را مدیریت نکنید، دقت شما می تواند به کمال گرایی تبدیل شود. به یاد داشته باشید، گاهی اوقات انجام بهتر از کامل است.

  1. شما بسیار مهربان هستید.

اگر اغلب از ادب و درک واضح شما از درست و غلط بودن تعریف می‌کنند، بسیاری از ویژگی‌های HSP را دارید. شما احتمالاً بسیار صادق و خویشتن دار هستید. در حالی که این ویژگی‌ها برای ایجاد هماهنگی و دوست‌داشتنی بودن مهم هستند، HSP‌ها می‌توانند به راحتی توسط همکاران سخت‌گیر که ویژگی‌ها یا ارزش‌های یکسانی ندارند مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

  1. شما یک حلال مشکل هستید.

تعهد و فداکاری ویژگی هایی هستند که HSP ها را به اعضای تیم عالی تبدیل می کنند. HSP ها که همیشه به محیط توجه دارند، می توانند تعارض را احساس کنند، مشکلات را کاهش دهند و فرصت های جدید را معرفی کنند.

  1. متوجه می شوید که دیگران چه چیزی را از دست می دهند.

تا به حال شده جلسه ای را ترک کنید و در مورد ضربه زدن بی وقفه رئیستان فقط برای همکارتان تذکر داده باشید که “اوه، من متوجه این موضوع نشدم”؟ افراد بسیار حساس با سر و صدا، هرج و مرج و سایر محرک‌های بیرونی عمیقاً هماهنگ می‌شوند و آنها را پردازش می‌کنند، بنابراین چیزی که ممکن است برای شما آزاردهنده باشد می‌تواند توسط یک غیر HSP مورد توجه قرار نگیرد.

  1. از کار کردن در خانه لذت می برید.

افراد بسیار حساس اغلب محیط های کاری را ترجیح می دهند که در آن بتوانند محرک های بیرونی را کنترل کنند، از جمله اینکه فضای کاری آنها چقدر روشن، ساکت یا نامرتب است، و این باعث می شود که آنها نسبت به کار در خانه به جای یک دفتر، کار خود را با آزادی عمل انجام دهند.

  1. شما به دنبال معنا و هدف هستید.

بر خلاف بسیاری از افراد، HSP ها قدرت نادری را دارند که می توانند بدون احساس تنهایی، تنها بمانند، و آنها را قادر می سازد تا با عوامل درونی (مانند لذت بردن از کارشان)، به جای عوامل خارجی (مانند پول یا اعتبار) بهره وری و رضایت بیشتری داشته باشند.). شما از آن دسته افرادی هستید که به جای گرفتن شغلی صرفاً برای دریافت حقوق، به دنبال کاری می گردند که احساس نیاز به شما وجود داشته باشد. شما به سمت تاثیرگذاری هدایت می‌شوید، اما گاهی اوقات می‌توانید آنقدر از نظر احساسی در زندگی حرفه‌ای خود سرمایه‌گذاری کنید که تعادل و رفاه شما از بین برود.

اگر می توانید با هر یک از سناریوهای بالا ارتباط برقرار کنید و زندگی خود را به خاطر این روش ها گیج و ناراحت گذرانده اید، درک بهتر ویژگی هایی که نمایه HSP را تشکیل می دهند می تواند برخی از چالش های شما را روشن کند.

دفعه بعد که احساس کردید کاملاً با سایر افراد اطرافتان هماهنگ نیستید، به جای آن به روش هایی فکر کنید که می توانید از این ویژگی ها به عنوان یک توانمندی استفاده کنید و از آنها به عنوان نقاط قوت استفاده کنید.

telegram2 files