علل نشخوار فکری چیست؟

علل نشخوار فکری چیست؟

سایک نیوز به نقل از وری ول مایند: ترک نشخوار فکری، می تواند سخت باشد. حتی ممکن است خود را متقاعد کنید که فکر کردن در مورد چیزی برای مدت طولانی، کلید ایجاد بهترین راه حل است. اما معمولاً اینطور نیست.

در واقع، هر چه بیشتر به چیزی فکر کنید، زمان و انرژی کمتری برای انجام اقدامات سازنده خواهید داشت. به‌علاوه، فکر کردن به همه چیزهایی که می‌توانستید متفاوت انجام دهید، حدس زدن تصمیم‌هایتان در آینده و تصور مداوم بدترین سناریوها می‌تواند خسته‌کننده باشد.

بیاموزید که نشخوار فکری چیست، برخی از شرایطی که ممکن است بیش از حد فکر کنید و چند دلیل که برخی افراد بیش از حد فکر می کنند را شناسایی کنید. همچنین، انواع مختلف نشخوار فکری، تأثیرات آن بر سلامت روان و روابط خود، و چگونگی جلوگیری از نشخوار فکری در زندگی خود را بررسی کنید.

نشخوار فکری چیست؟

نشخوار فکری شامل تفکر بیش از حد در مورد یک موضوع یا موقعیت خاص، تجزیه و تحلیل آن برای مدت طولانی است. وقتی بیش از حد فکر می کنید، برایتان سخت است که ذهن خود را بر روی هر چیز دیگری متمرکز کنید. انرژی شما تنها صرف چیزی می شود که به آن فکر می کنید.

تعریف نشخوار فکری

نشخوار فکری به عنوان “حلقه ای از افکار غیرمولد” یا “مقدار بیش از حد افکار غیر ضروری” تعریف می شود.
در حالی که برخی از مردم بر این باورند که فکر کردن بیش از حد ممکن است مفید باشد زیرا شامل نگاه کردن به یک موضوع یا مشکل از تقریباً هر دیدگاه ممکن و پیش‌بینی رویدادهای آینده است، برعکس این موضوع صادق است. تحقیقات نشان می دهد که نشخوار فکری با احساس افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مرتبط است.

همه گاهی اوقات بیش از حد فکر می کنند. به طور مثال ممکن است به همه چیزهایی فکر کنند که ممکن است هنگام ارائه هفته آینده پیش آید، یا ساعت های بی شماری را برای تصمیم گیری در مورد اینکه در مصاحبه شغلی آینده خود چه بپوشند تلف کرده اند.

یافتن راه‌هایی برای پایان دادن به فکر کردن بیش از حد می‌تواند به شما کمک کند تا در زندگی‌تان درست عمل کنید در مقابل اینکه به چیزهایی که شما را آزار می‌دهد فکر کنید. به جای اینکه بارها و بارها چیزی را در ذهن خود مرور کنید، می توانید اقدامات لازم را برای حل این وضعیت را انجام دهید.

نشانه هایی که شما نشخوار فکری دارید.

اگر از خود می‌پرسید که آیا بیش از حد به یک موقعیت یا نگرانی خاص فکر می‌کنید، چند مورد وجود دارد که می‌توانید به دنبال آن باشید:

  1. ناتوانی در فکر کردن به چیز دیگری
  2. ناتوانی در داشتن آرامش
  3. دائماً احساس نگرانی یا اضطراب می کنید
  4. فکر کردن مداوم به اموری که خارج از کنترل شماست
  5. احساس خستگی ذهنی
  6. داشتن افکار منفی زیاد
  7. بازپخش یک موقعیت یا تجربه در ذهن شما
  8. حدس زدن تصمیماتتان در آینده
  9. فکر کردن بدترین سناریوها

علل نشخوار فکری

نشخوار فکری ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در اینجا چند مورد را بررسی می کنیم.

  • عدم تمرکز بر راه حل

نشخوار فکری با حل مسئله متفاوت است. نشخوار فکری در مورد مشکل است، در حالی که حل مسئله شامل جستجوی راه حل است.

تصور کنید طوفانی در راه است. در اینجا مثالی وجود دارد که تفاوت بین نشخوار فکری و حل مسئله را نشان می دهد:

نشخوار فکری: «ای کاش طوفان نمی آمد. افتضاح خواهد بود امیدوارم خونه خراب نشه. چرا همیشه باید این اتفاقات برای من بیفتد؟ من نمی توانم این را تحمل کنم.»

حل مسئله: «من به بیرون می روم و هر چیزی را که ممکن است منفجر شود را بر می دارم. من کیسه های شن را روی درب گاراژ می گذارم تا از سیل جلوگیری کنم. اگر باران زیاد ببارد، برای خرید تخته سه لا به فروشگاه می روم تا بتوانم پنجره ها را بالا ببرم.»

حل مسئله می تواند به اقدامات سازنده منجر شود. از سوی دیگر، نشخوار فکری ، احساسات ناخوشایند را تحریک می کند و به دنبال راه حل نمی گردد.

  • تجربه افکار تکراری

نشخوار فکری – یا تکرار مکرر موارد مشابه – مفید نیست. اما، زمانی که بیش از حد فکر می کنید، ممکن است متوجه شوید که یک مکالمه را به طور مکرر در ذهن خود تکرار می کنید یا بارها اتفاق بدی را تصور می کنید.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 در مجله روانشناسی غیرطبیعی منتشر شد، تمرکز بر مشکلات، اشتباهات و کاستی های خود، خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان را افزایش می دهد.

همانطور که سلامت روان شما کاهش می یابد، احتمال بیشتری وجود دارد که افکار خود را نشخوار کنید. این یک چرخه تکراری است که شکستن آن ممکن است سخت باشد.

  • مغز شما خاموش نخواهد شد

وقتی بیش از حد فکر می کنید ممکن است احساس کنید مغز شما خاموش نمی شود. وقتی سعی می کنید بخوابید، حتی ممکن است احساس کنید که مغز شما در حال فعالیت بیش از حد است زیرا سناریوهایی را در ذهن شما پخش می کند و باعث می شود اتفاقات بدی را تصور کنید.

تحقیقات آنچه را که احتمالاً می‌دانید تأیید می‌کند – نشخوار فکری با خواب تداخل پیدا می‌کند. فکر کردن بیش از حد باعث می شود که به خواب بروید.

نشخوار فکری به کیفیت خواب شما نیز آسیب می رساند. بنابراین زمانی که مغز شما مشغول فکر کردن بیش از حد به همه چیز است، سخت‌تر است که به خواب عمیقی بروید.

مشکل در به خواب رفتن ممکن است به افکار نگران کننده تر منجر شود. به عنوان مثال، وقتی فوراً به خواب نمی روید، ممکن است تصور کنید که روز بعد بیش از حد خسته خواهید شد. این ممکن است باعث ایجاد احساس اضطراب در شما شود که ممکن است به خواب رفتن را حتی سخت‌تر کند.

  • تصمیم گیری یک مبارزه است

ممکن است سعی کنید خود را متقاعد کنید که طولانی تر و سخت تر فکر کردن به شما کمک می کند. به هر حال، شما از تمامی زوایا ممکن به یک مشکل نگاه می کنید. اما، تحلیل بیش از حد و وسواس در واقع به یک مانع تبدیل می شود. تحقیقات نشان می دهد که فکر کردن بیش از حد تصمیم گیری را دشوار می کند.

اگر در مورد همه چیز، از اینکه برای شام چه بخورید تا هتلی که باید رزرو کنید، بلاتکلیف هستید، ممکن است بیش از حد به مسائل فکر کنید

این احتمال وجود دارد که شما زمان زیادی را به دنبال نظرات و تحقیق در مورد گزینه های خود تلف کنید، در حالی که در نهایت، این انتخاب های کوچک ممکن است چندان اهمیتی نداشته باشند.

  • تصمیمات در مرحله دوم حدس زده می شوند

نشخوار فکری گاهی اوقات مستلزم شکست دادن خود به خاطر تصمیماتی است که قبلاً گرفته اید.

شما می توانید زمان زیادی را با این فکر تلف کنید که زندگی شما بهتر می شد اگر فقط شغل دیگر ی را انتخاب کرده بودید یا کسب و کاری راه اندازی نکرده بودید. یا شاید از خودتان ناراحت می شوید که نشانه های خطر را زودتر ندیده اید.

و در حالی که کمی تفکر سالم می تواند به شما کمک کند از اشتباهات خود بیاموزید، بازخوانی و حدس زدن نوعی شکنجه ذهنی است.

فکر کردن بیش از حد می تواند بر روحیه شما تأثیر بگذارد و تصمیم گیری در آینده را دشوارتر کند.

telegram2 files