پیشگیری از زوال عقل

پیشگیری از زوال عقل

سایک نیوز به نقل از سایکودرمان: هنگامی که به زوال عقل فکر می کنیم، اغلب آن را به عنوان نگرانی برای زمانی که پا به سن می گذاریم . به عنوان چیزی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ ما ممکن است با بالا رفتن سن در بخش های آخر زندگی خود با آن دست و پنجه نرم کنند، تلقی می کنیم.

با این حال، یک تحلیل آکادمیک اخیر توسط تیمی از محققان مستقر در پکن نشان داده است. که شرکت در فعالیت‌های اوقات فراغتی که از آن لذت می‌برید، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل همچنین آلزایمر را کاهش می‌دهد.

مطالعه و گام های اولیه برای پیشگیری از زوال عقل و مراقبت

در مجموع، 38 مطالعه شامل بیش از 200000 شرکت کننده در تجزیه و تحلیل گنجانده شد. این تحقیق بین فعالیت فیزیکی، شناختی و اجتماعی تمایز قائل شد. و دریافت که داده ها از نیاز به در نظر گرفتن هر سه مورد در هنگام پیشگیری از این شرایط و مراقبت از بیماران پشتیبانی می کند.

فعالیت های ذکر شده عبارتند از خواندن روزنامه، نوشتن برای سرگرمی، شنا، رقصیدن، و داوطلب شدن و بسیاری دیگر.

دکتر رضاحسینی قمی (REZA HOSSEINI GHOMI) می گوید :
“اغلب توصیه‌های من به این شکل است که یک نفر را در مورد برنامه‌های روزانه زندگیش راهنمایی می‌کنم، و سپس سعی می‌کنم هر بار به دنبال یک قدم کوچک، و یک تغییر عادت کوچک بگردم. “

وقتی صحبت از این نوع مراقبت های پزشکی می شود، دکتر بروس باسی (MD، MS) به عنوان موسس و مدیر پزشکی Telepsych Health می گوید که ، تمرکز اولیه او بر روی یافتن فعالیت هایی است که برای بیمارانش بی خطر باشد.

“وقتی با یک فرد مسن تر هستم ، قبل از اینکه شروع به فکر کردن در مورد اینکه چقدر و چگونه آنها را وادار به انجام فعالیت های متوسط و شدید کنم .[من] بیشتر نگران زمین خوردن هستم و اینکه آیا این یک فعالیت ایمن خواهد بود یا نه. معمولاً ، کاری که می‌توانند خود را در حال انجام آن ببینند لذت‌بخش است. در انجام آن احساس راحتی می‌کنند، [جایی که] تعادل خود را از دست ندهند و زمین نخورند، اوضاع را بدتر نمی‌کند.”

دکتر رضا حسینی قمی (MD, MSE)، یکی از بنیانگذاران Frontier Psychiatry ، می گوید که کار با بیمارانی که به دنبال کاهش خطر ابتلا به زوال عقل هستند و یا زمانی که علائم شروع آن خود را بروز می دهند ، بیشتر به دنبال حمایت هستند، به این معنی است که کارها را باید آرامی انجام دهید.

“غالباً توصیه من به این شکل است که یک نفر را از طریق برنامه روزانه زندگی اش راهنمایی می کنم، و سپس سعی می کنم هر بار به دنبال یک قدم  و یک تغییر عادت کوچک بگردم.”

این فعالیت ها چگونه به نظر برسند

در حالی که ایجاد یک سلسله مراتب در هنگام انتخاب فعالیت هایی برای جلوگیری از زوال عقل وسوسه انگیز است، Bassi می گوید هدف یافتن چیزهایی است که مغز را درگیر می کند.

من فکر می‌کنم این می‌تواند هر کاری باشد که آنها از انجام آن لذت می‌برند. و نوعی تقاضای شناختی مرتبط با آن از طریق خواندن، درست کردن پازل، کارهای هنری، و هر کاری که از آن لذت می‌برند، باشد. این واقعاً اهمیت کمتری دارد که چه چیزی است، صرفاً اینکه آیا به فعالیت مغز نیاز دارد یا نه  .

این مطالعه که در Neurology منتشر شد. تعدادی محدودیت از جمله دشواری در تفکیک مزایای احتمالی فعالیت اجتماعی، در مقابل فعالیت بدنی و فعالیت شناختی کشف کرد. و بیان داشته زمانی که افراد در یک نوع فعالیت شرکت می‌کنند احتمالاً در سایر فعالیت ها هم شرکت خواهند کرد. یافته‌ها با نظرات متخصصان سلامت مطابقت دارد: کاری را که دوست دارید به گونه‌ای انجام دهید که ارتباط شما را با دنیا حفظ کند.

برای دکتر بتانی کوک ،یک روانشناس بالینی دارای مجوز و موسیقی درمانگر، آنچه برای کسانی که نگران زوال عقل اند مهم است، این است که علائم اولیه پایان خط نیست. کوک می گوید یک سوال کلیدی در هسته این نوع مراقبت نهفته است.

«می‌خواهی چه کار کنی؟ مغز شما شکل‌پذیر است، ما می‌توانیم آن را تغییر دهیم.»

پیشگیری از زوال عقل : موانع مراقبت

دکتر حسینی قمی می‌گوید که جستجوی فعالیت‌هایی برای کاهش احتمال زوال عقل می‌تواند به دلیل کمبود دانش در زمینه پزشکی عمومی در مورد درمان‌ها پیچیده شود.

“من فکر می کنم ارائه دهندگانی که لزوماً به طور خاص در مورد زوال عقل آموزش ندیده اند، واقعاً، هنوز هم تا به امروز، تمایل زیادی دارند که به نوعی آن را حذف کنند. و بگویند، “آه، هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.” این انگیزه تشخیص را از بین می برد. در وهله اول، اما حتی با تشخیص، آنها همیشه به بیماران می گویند: “اوه، موفق باشید، هر کاری می خواهید انجام دهید.”

او می گوید که رویکرد طردکننده اغلب ریشه در فقدان متخصص و ناراحتی ناشی از کمبود دانش در مورد این شرایط دارد. با این حال، حسینی قمی همچنین می‌گوید که : فشار جامعه برای حل سریع مشکلات نیز می‌تواند نحوه ارائه مراقبت‌ های باکیفیت به افرادی را که به دنبال تغییر سبک زندگی هستند، را پیچیده تر کند.

«بسیاری از مواقع مردم می‌خواهند به آن ایراد بگیرند. یا وسوسه‌انگیز است که آن را رد کنند. مانند یک رژیم غذایی یا چیزی واقعاً شدید. مثل ، “من قصد دارم برای 30 جلسه تمرین شخصی در ماه ثبت نام کنم”. و باز هم، من فکر می‌کنم که ما فقط از نظر فرهنگی تمایل زیادی به جهش شدید داریم.»

این چه معنایی برای شما دارد

زوال عقل فقط چیزی نیست که برای شما اتفاق می افتد، اجتناب ناپذیر نیست. و بدون گزینه های پیشگیرانه ملموس نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که یافتن کارهایی که دوست دارید انجام دهید. چه یوگا، چه کار داوطلبانه یا ایجاد فضایی برای دوستان و خانواده می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

telegram2 files