درد مزمن موجب زوال عقل می‌شود؟

درد مزمن موجب زوال عقل می‌شود؟

سایک نیوز به نقل از ایسنا: افراد مبتلا به درد مزمن در قسمت‌های مختلف بدن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل و تسریع زوال شناختی هستند.

به نقل از نوروساینس، گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر تی یو یی‌هنگ از موسسه روان‌شناسی آکادمی علوم چین دریافته‌اند که افراد مبتلا به درد مزمن در قسمت‌های مختلف بدن، بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند و زوال شناختی گسترده‌تر و سریع‌تری از جمله حافظه، عملکرد اجرایی، یادگیری و توجه را تجربه می‌کنند.

درد مزمن چند موضعی که درد در چندین مکان آناتومیکی تجربه می‌شود، حدود نیمی از بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشخص شده که بار بیشتری بر سلامت کلی بیماران وارد می‌کند. با این حال روشن نیست که آیا افراد مبتلا چند از تشدید ناهنجاری‌های عصبی‌شناختی رنج می‌برند یا خیر.

در این تحقیق پس از تجزیه و تحلیل سوابق ۳۵۴ هزار و ۹۴۳ نفر در گروه بانک زیستی بریتانیا، محققان دریافتند که خطر ناهنجاری عصبی شناختی با هر جای درد اضافی افزایش می‌یابد و به آتروفی(کوچک شدن اندازه سلول به‌دلیل از دست رفتن ماده سلولی) در هیپوکامپ، بخشی از مغز مسئول حافظه مرتبط است.

از آنجایی که حجم هیپوکامپ با افزایش سن کاهش می‌یابد، محققان میزان تأثیر آتروفی هیپوکامپ را در بیماران مبتلا به درد مزمن چند موضعی با تأثیر پیری در افراد سالم با میانگین سنی ۶۰ برابر دانستند.

دکتر تی یو، محقق مسئول این تحقیق، گفت: درد مزمن چندگانه ممکن است تا هشت سال پیری سریع هیپوکامپ را ایجاد کند، اثری که زمینه‌ساز مجموعه‌ای از بارهای شناختی باشد.

این تحقیق اطلاعات چندانی درباره تاثیر درد مزمن بر عملکرد شناختی و خطر ابتلا به زوال عقل ارائه می‌دهد و اساس مهمی را برای تحقیقات آینده در مورد رابطه بین درد مزمن و اختلال شناختی ایجاد می‌کند.

نتایج این تحقیق همچنین بر بار بیش از حد درد مزمن چند موضعی روی شناخت و مغز بیماران تاکید می‌کند و نیاز به پرداختن به ماهیت همپوشانی شرایط درد در تحقیقات پایه و مطالعات بالینی را برجسته می‌کند.

telegram2 files