سرکوب عاطفی، حافظه وقایع منفی را کاهش می دهد.

سرکوب عاطفی، حافظه وقایع منفی را کاهش می دهد.

سایک نیوز به نقل از دانشگاه ایلینوی: دانشمندان با بررسی مغز افراد مورد مطالعه که برای سرکوب احساسات منفی تحریک شده اند، بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه تنظیم هیجانی بر احساسات و خاطرات منفی تأثیر می گذارد، به دست آورده اند. محققان امیدوارند این یافته ها به روش های جدیدی برای مبارزه با افسردگی منجر شود.

این تحقیق که در ژورنال Neuropsychologia گزارش شده است، بر روی MRI عملکردی برای ردیابی فعالیت مغزی در 17 فردی که تحت یک کار ارزیابی تصویر بودند، تکیه کرد. یک گروه کنترل 17 نفره همان فعالیت ها را بدون MRI عملکردی انجام دادند.

این مطالعه شباهت ها و تفاوت هایی را بین افرادی که به صراحت به آنها گفته شده بود که احساسات منفی را سرکوب کنند در حالی که منفی بودن تصاویر منفی را رتبه بندی می کنند و کسانی که ناخودآگاه ترغیب به انجام این کار شده بودند را نشان داد. این مطالعه نشان داد که سرکوب عاطفی آشکار و پنهان باعث کاهش حافظه شرکت کنندگان از تصاویر منفی، بعد از یک هفته شد. اما این دو رویکرد تأثیرات متفاوتی بر تجربه فوری شرکت‌کنندگان از احساسات مرتبط با تصاویر و نحوه پردازش مغز آنها داشتند.

ساندا دولکوس، استاد روانشناسی که این تحقیق را با دانشجوی فارغ التحصیل خود یوتا کاتسومی انجام داد، گفت: “علاقه ما به انجام این مطالعه با تمایل به شناسایی راه های جایگزین برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی آغاز شد.” دولکوس می‌گوید: «دوستان و خانواده افراد افسرده اغلب می‌گویند: «خودت را جمع کن و احساساتت را کنترل کن»، اما این کار چندان آسان نیست. “به همین دلیل است که ما به سرکوب عاطفی ضمنی یا ناخودآگاه علاقه مندیم.”

کاتسومی گفت: افراد مبتلا به افسردگی یا سایر اختلالات خلقی معمولاً در فاصله گرفتن از خاطرات منفی خود مشکل دارند. “اگر بتوانیم به آنها کمک کنیم که کمتر خاطرات منفی را به خاطر بسپارند یا آن خاطرات منفی را فراموش کنند، شاید آنها بتوانند این توجه را دوباره به چیزی مثبت تر در زندگی خود اختصاص دهند.”

در ابتدای مطالعه، محققان از شرکت کنندگان خواستند به 180 عکس منفی و خنثی، امتیاز دهند. آن‌ها سپس این فعالیت را تکرار کردند – برخی پس از اینکه به آنها آموزش داده شد که پاسخ‌های احساسی منفی خود را نسبت به عکس‌های منفی کاهش دهند، و برخی پس از خواندن مطالبی که برای کنترل هیجانی ناخودآگاه طراحی شده‌اند.

سرکوب عاطفی خودآگاه (صریح) و ناخودآگاه (ضمنی) توانایی شرکت کنندگان را برای به خاطر آوردن تصاویر منفی بعد از یک هفته کاهش داد. با این حال، احساسی که در ابتدا هنگام مشاهده تصاویر منفی داشتند، تنها کسانی که به صراحت به آنها گفته می‌شود جلوی احساسات منفی خود را بگیرند، هنگام مشاهده عکس‌های منفی احساس منفی کمتری دارند.

داده های عملکردی MRI نشان داد که سرکوب عاطفی صریح، اما نه ضمنی، فعالیت در آمیگدال، ناحیه ای از مغز که به پردازش هیجانی کمک می کند، را کاهش می دهد. با این حال، محققان دریافتند هر دو شکل سرکوب عاطفی با کاهش اتصال عملکردی در نواحی مغز که به رمزگذاری خاطرات عاطفی کمک می کند، مرتبط است. این ممکن است توضیح دهد که چرا سرکوب عاطفی آشکار و ضمنی باعث کاهش حافظه شرکت کنندگان از عکس های منفی می شود.

کاتسومی می‌گوید: «چه آگاهانه یا ناخودآگاه این کار را انجام دهید، به نظر می‌رسد که سرکوب احساسات باعث کاهش خاطرات منفی می‌شود.” اما سرکوب عاطفی آشکار نیازمند تلاش است. شما باید منابع شناختی کافی برای انجام این کار داشته باشید و افرادی که شرایط بالینی دارند ممکن است نتوانند از عهده این منابع برآیند.”

telegram2 files