ارتباط مصرف فست فود با بیماری کبد

ارتباط مصرف فست فود با بیماری کبد

سایک نیوز به نقل از دانشگاه علوم بهداشت کالیفرنیای جنوبی: خطر آسیب کبدی برای افراد مبتلا به چاقی یا دیابت بیشتر است. یک مطالعه جدید نشان داد که خوردن فست فود با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط است، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که در آن چربی در کبد تجمع می یابد.

محققان کشف کردند که افراد مبتلا به چاقی یا دیابت که 20 درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از فست فود مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر یا بدون فست فود کالری مورد نیاز خود را تهیه می کنند ، سطح چربی کبدشان به شدت افزایش می یابد. و زمانی که یک پنجم یا بیشتر از رژیم غذایی جمعیت عمومی فست فود باشد، افزایش متوسطی در چربی کبد جمعیت ایجاد می شود.

آنی کارداشیان، متخصص کبد در پزشکی کک و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «کبدهای سالم حاوی مقدار کمی چربی، معمولا کمتر از 5 درصد هستند و افزایش متوسط ​​چربی می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی شود.» افزایش شدید چربی کبد در افراد مبتلا به چاقی یا دیابت به ویژه قابل توجه است و احتمالاً به دلیل این واقعیت است که این شرایط باعث ایجاد حساسیت بیشتر برای تجمع چربی در کبد می شود.

به گفته کارداشیان، در حالی که تحقیقات قبلی ارتباط بین فست فود و چاقی و دیابت را نشان داده است، این یکی از اولین مطالعاتی است که تأثیر منفی فست فود را بر سلامت کبد نشان می دهد.

این یافته ها همچنین نشان می دهد که مقدار نسبتاً متوسطی از فست فودها که کربوهیدرات و چربی بالایی دارند، می تواند به کبد آسیب برساند. کارداشیان می گوید: اگر مردم یک وعده غذایی در روز در یک رستوران فست فود بخورند، ممکن است فکر کنند که ضرری ندارد. با این حال، اگر آن یک وعده غذایی حداقل برابر با یک پنجم کالری روزانه آنها باشد، کبد خود را در معرض خطر قرار می دهند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی که به عنوان استئاتوز کبد نیز شناخته می شود، می تواند منجر به سیروز یا زخم کبد شود که می تواند باعث سرطان یا نارسایی کبد شود. استئاتوز کبد بیش از 30 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

کارداشیان و همکارانش جدیدترین داده ها را از بزرگترین نظرسنجی تغذیه سالانه کشور، بررسی ملی سلامت و تغذیه 2017-2018، برای تعیین تأثیر مصرف فست فود بر استئاتوز کبد، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان اندازه گیری کبد چرب را در حدود 4000 بزرگسال که اندازه گیری کبد چرب آنها در نظرسنجی گنجانده شده بود، ارزیابی کردند و این اندازه گیری ها را با مصرف فست فود آنها مقایسه کردند.

از میان افراد مورد بررسی، 52 درصد از فست فودها استفاده می کردند. از این تعداد، 29 درصد یک پنجم یا بیشتر کالری روزانه را از فست فود مصرف کردند. و فقط این 29 درصد از افراد مورد بررسی افزایش سطح چربی را تجربه کردند.

ارتباط بین استئاتوز کبد و رژیم غذایی 20 درصدی فست فود هم برای جمعیت عمومی و هم برای افراد مبتلا به چاقی یا دیابت ثابت بود، حتی پس از تنظیم داده ها برای عوامل متعدد دیگر مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، مصرف الکل و فعالیت بدنی.

کارداشیان می‌گوید: «یافته‌های ما به‌ویژه نگران‌کننده هستند زیرا مصرف فست‌فود در ۵۰ سال گذشته بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی افزایش یافته است. “ما همچنین شاهد افزایش قابل توجهی در غذاخوری های فست فود در طول همه گیری COVID-19 بوده ایم که احتمالاً به کاهش غذاخوری در رستوران های با خدمات کامل و افزایش نرخ ناامنی غذایی مربوط می شود. ما نگران هستیم که تعداد افرادی که دارای چربی کبد هستند از زمان بررسی حتی بیشتر شده باشد.”

 

او امیدوار است که این مطالعه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را تشویق کند تا به بیماران آموزش های تغذیه ای بیشتری را ارائه دهند، به ویژه به افراد مبتلا به چاقی یا دیابت که در معرض خطر بالاتر ابتلا به کبد چرب ناشی از فست فود هستند. در حال حاضر، تنها راه برای درمان استئاتوز کبد از طریق یک رژیم غذایی بهبود یافته است.

telegram2 files